Økonomi

Trumps innreiseforbud får Norwegian-aksjen til å stupe

Norwegian-aksjen falt 18 prosent kort tid etter børsåpning. SAS faller 9 prosent. Avinor vurderer å stenge flyplasser.

Konsernsjef i flyselskapet Norwegian ASA, Jacob Schram. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix

  • E24
  • Hanne Christiansen
    Journalist
  • Carl Alfred Dahl
    Nyhetsleder
  • Alf Ole Ask
    Journalist

Hovedindeksen på Oslo Børs falt 5,2 prosent kort tid etter åpning. Den er nå ned rundt 28 prosent siden nyttår.

Rett etter klokken 10 har Børsen falt 5,3 prosent.

Avinor-direktør Dag Falk-Petersen sier til NRK at de vurderer å stenge en rullebane på Oslo lufthavn og flere flyplasser i Norge.

Avinor vil ikke si når en eventuell beslutning om å stenge en rullebane på Oslo lufthavn Gardermoen vil bli fattet.

– Vi gjør vurderer dette løpende. Det står på en liste over mulige tiltak, sier kommunikasjonssjef Joachim W. Andersen i Avinor til Aftenposten.

Han sier de er i tett dialog med helsemyndighetene.

– Vi har samtaler, og jeg vil ikke spekulere, sier han.

– Vil en eventuelle stengning skje for å begrense reisevirksomheten?

– Dette må du spørre helsemyndighetene om. Det er de som bestemmer tiltakene, sier Andersen.

Hareide: Naturlig at Avinor vurderer å stenge

– Dette er en vurdering som det er naturlig at Avinor gjør, både i et beredskapsperspektiv og med tanke på kapasitet, skriver samferdselsminister Knut Arild Hareide i en e-post til Aftenposten.

Samferdselsdepartementet eier Avinor. Avinor drifter de fleste norske flyplasser. Totalt 44 flyplasser hvorav 12 eies av Forsvaret er det Avinor drifter. Selskapet har 2400 ansatte.

Trump stopper fly fra Europa

Norwegian-aksjen stuper etter at USAs president Donald Trump varslet at reiser fra Europa til USA stoppes i 30 dager fra midnatt fredag amerikansk tid.

Verdens helseorganisasjon erklærte onsdag kveld utbruddet av koronaviruset som en pandemi.

– Vi nærmer oss et punkt der vi kan si at det er ekstrem frykt i markedene. Vi nærmer oss en litt panikkartet utvikling, sier sjefstrateg Christian Lie i Danske Bank til E24.

Norwegians kundesenter kneler

Etter at USA varslet innreiseforbudet fra flere europeiske land har kundesenteret til Norwegian blitt ringt ned.

– Telefonlinjene holder på å knele og ventetiden er ekstremt lang inn til kundesenteret vårt, sier informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til E24 torsdag formiddag.

Norwegian og SAS ber innstendig om at kundene ikke ringer dem. Kundene blir oppfordret til heller å bruke nettløsninger.

Hotellene blir rammet

Mindre reising rammer hotellene hardt. Tall fra Wiederstrøm Hotel Consulting viser at antall solgte hotellrom på Gardermoen i løpet av døgnet 10. mars var 45 prosent lavere enn i samme døgn i fjor.

For Oslo inkl. Fornebu, Bergen, Stavanger og Kristiansand er nedgangen i bestilte rom 24- 35 prosent, målt i samme døgnet på samme måten.

I Trondheim, Bodø og Tromsø er nedgangen også betydelig, men under 20 prosent. Bodø har det miste fallet av de store norske byene.

Analytiker: – Vil falle dramatisk

Flystoppen inn i USA skal hindre at reisende sprer ytterligere koronasmitte i landet. Innreiseforbudet gjelder ikke fra Storbritannia.

Men flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs tror flere land kan komme med lignende restriksjoner.

– Jeg ser ikke bort ifra at flere land vil følge USAs eksempel etter hvert som virussituasjonen utvikler seg, og det vil slå hardt ut for luftfart og reiseliv, sier Elnæs til E24.

Elnæs sier dette vil sette enda mer press på økonomien til både amerikanske og europeiske flyselskaper.

– Etterspørselen på flyseter vil falle dramatisk og det spørs hvor mange ruter Norwegian vil operere fra Gatwick til USA, mens rutene fra Spania, Frankrike og Hellas blir stoppet.

Flygerforbundet: – Kan føre til total nedsmelting

Leder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund sier til NTB at innreiseforbudet vil forandre hele infrastrukturen innen luftfart. Han beskriver utviklingen som «svært dramatisk».

– Dette har episke dimensjoner for luftfart. Det kan føre til total nedsmelting. Her må myndighetene gripe inn rett og slett. Hele transportinfrastrukturen innen luftfart kan jo endres dramatisk, sier han til NTB.

Han sier videre at de økonomiske konsekvensene av dette ikke vil kunne få noe annet utfall enn massive permitteringer.

– Inntektene bortfaller. Det er selvsagt vesentlig at myndighetene sikrer liv og helse og begrenser smittespredning, men dette har store konsekvenser, sier Carlsen.

SAS og Norwegian flyr som normalt

SAS flyr som normalt til USA inntil videre. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix

Både SAS og Norwegian er allerede hardt rammet av virusutbruddet. Tidligere i uken varslet begge flyselskapene at tusenvis av flyvninger innstilles. SAS har bedt sine ansatte ta 20 prosent reduksjon i lønnen.

Torsdag morgen hadde Norwegian ingen umiddelbar reaksjon på USAs innreiseforbud fra Europa.

– Per nå flyr vi som normalt til og fra USA. Det er alt jeg kan si nå, sier pressekontakt Astrid Mannion-Gibson til E24.

Hun opplyser videre at de kommer tilbake med mer informasjon senere.

SAS opplyser til E24 at de foreløpig planlegger å fly som normalt torsdag, med ni flyvninger fra Skandinavia til ulike destinasjoner i USA.

– SAS følger situasjonen fortløpende og vil holde berørte passasjerer oppdatert om eventuelle endringer og kanselleringer, sier pressesjef John Eckhoff.

NHO Luftfart: – Bransjen taper enorme beløp

Innreiseforbudet til USA betyr en ytterligere forverring av en situasjon som i utgangspunktet var alvorlig, sier direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart.

– Dette har konsekvenser ikke bare for Norge, men hele den europeiske luftfarten. Flytilbudet mellom USA og Europa har alltid vært veldig omfattende. Så dette er en kraftig omdreining som gjør situasjonen mer alvorlig, sier Lothe.

– Hva betyr dette for norsk luftfart?

– Det er veldig vanskelig å si konkret for situasjonen endrer seg hele tiden. Men den endrer seg jo til det verre. Skal du drive et flyselskap, må du ha passasjerer. Det forvitrer nå.

Bransjen sliter med å tilpasse rutetilbudet til de drastiske endringene i markedet.

– Man klarer ikke å tilpasse rutetilbudet til svikten som er. Selskapene har nedskalert tilbudet allerede, men er dels på etterskudd med å matche tilbud med etterspørsel. Bransjen taper enorme beløp nå, sier Lothe.

Les mer om

  1. Koronaviruset
  2. Fly
  3. USA
  4. Luftfart