Senhøsten 2005, da YouTube bare var noen måneder gammel, kunngjorde en av grunnleggerne at brukerne hver måned konsumerte like mye som en hel videobutikk.I dag lastes det opp 300 timer video i minuttet.

Online-videokjempen er blitt verdens tredje mest besøkte nettsted, etter Google og Facebook.

Grunnlegger Jawed Karim forteller at han og to av hans kolleger i PayPal, Chad Hurley og Steve Chen, startet nettstedet i frustrasjon. De kunne hverken finne opptak fra tsunamien annen juledag i 2004 eller Janet Jacksons «antrekksglipp» under Super Bowl samme år.

Denne blandingen av høy-og-lav-kultur er innbakt i YouTubes filosofi. Nettstedet blir lovprist for å fremme demokrati og for å vitalisere undervisning, samtidig som det blir hånet for de endeløse kattevideoene og ufine brukerkommentarene.

Men at YouTubes innflytelse er mektig, er hevet over enhver tvil. Google så det allerede i 2006, da de kjøpte stedet for 1,65 milliarder dollar. Nesten alle kan legge ut nesten hva som helst gratis og få sjansen til å nå nettstedets en milliard månedlige brukere – enten de er aktivister, terrorister, politikere eller popstjerner – eller simpelthen stolte eiere av en «mutert, gigantisk edderkopphund».

Slik har YouTube forandret verden.

1. Kjendistuben

Justin Bieber slo igjennom tidlig i tenårene etter at moren hadde lagt ut videoer av ham på YouTube fra en talentkonkurranse i Canada. I 2010 spilte han for et fullsatt Madison Square Garden.
Peter Kramer

Justin Bieber ser inn i kamera, hever øyenbrynene og sier: — Jeg ble oppdaget på YouTube.Så blir han smalere i øynene: - Jeg tror det var skadelig for min egen karrière.

Videosnutten fra 2014 viser tenåringsstjernens forklaring i en rettssak der en paparazzifotograf hadde anklaget ham for voldsbruk.

Selv om advokaten hans korrigerte «skadelig» («detrimental») til «nyttig» («instrumental»), var den lille forsnakkelsen passende: Bieber, en gang det uvørne, kanadiske talentet som ble superstjerne på YouTube da han var 12, var blitt mat for sladrespaltene.

Åpnet for bloggerkjendisen

Utallige artister har siden fulgt i Biebers spor og brukt YouTube til å dele musikken sin og kommunisere direkte med publikum.

Ved å stadig ha kontakt med sin egen hengivne følgergruppe har Bieber også banet veien for en ny kjendistype:

Den intenst tilgjengelige og «normale» personen som kan innkassere sekssifrede honorarer ved å dele sine tanker og hobbyer på nettet.

Zoe Sugg, eller Zoella, åpnet sin YouTube-kanal i 2009. Hun var en «hentepike» («haul girl»), en type YouTubere som viser frem sine nye klær og sminkesaker fra soverommet, som om det var til bestevenninnen.

I dag er Sugg 24 år og har mer enn 7,6 millioner følgere. De gjorde henne i fjor til den mestselgende debutforfatteren noensinne med romanen Girl Online .

Fra døgnfluer til mediemoguler

Grumpy Cat med sitt karakteristiske utseende ble en YouTube-suksess og enn innbringende fulltidsjobb for eieren.
Scanpix

De første YouTube-kjendisene dukket frem fra virale engangsfenomener som Charlie Davies-Carr, babyen som ble berømt for å bite sin bror i fingeren i 2007, og den furtne katten Grumpy Cat.Men det finnes YouTube-kjendiser i alle slags nisjer. DC Toys Collector er en «utbokser» («unboxer»): hennes video av fem Angry Birds-egg som åpnes er blitt sett 90 millioner ganger.

Over en halv million mennesker har sett Abby Vapes vise hvordan man skal røyke en e-sigarett som en drage.

Men bak de ofte tøysete profilene ligger beinhard forretningssans og streng arbeidsmoral.

— YouTubere er de mest hardtarbeidende folk du kan tenke deg. Det er folk som med stor utholdenhet har drevet frem en kreativ virksomhet til et stort mediekonsern gjennom mange år.

Det forklarer Dom Smales, grunnleggeren av byrået Gleam Talent som betjener Suggs og andre stjerner i sosiale medier.

Bygger opp for å rive ned

Mens musikkindustrien lenge rynket på nesen av YouTube-talenter, kjemper plateselskapene nå om musikere som enkelt kan selge plater til sine allerede etablerte skarer av tilhengere på nettet.

— De har gjort jobben, de har fansene, og de er supermektige, forklarer Meridith Valiando Rojas, som var med på å stifte Digi Tours Media etter at han sluttet med tradisjonell artistutvikling.

— Har du publikum, har du kontrollen.

2. Makten piller nese

David Cameron tråkket opp nye stier med sin YouTube-serie WebCameron i 2006. Her fikk velgerne komme tett på Cameron og hans familie, og han fikk kommunisert på en helt ny måte til en ny målgruppe.
Scanpix

Den 40 år gamle britiske parlamentsrepresentanten fra Witney, vest for London, tømmer matrester i en søppelbøtte, mens hans kone gjør barna klare for skolen i det fine kjøkkenet deres.— Se opp BBC, ITV, Channel 4, sier David Cameron.

— Vi er den nye konkurransen. Vi er litt vinglete, men dette er en av måtene vi ønsker å kommunisere ordentlig med folk på. Det er oktober i 2006 og WebCameron , en ny YouTube-kanal, er født.

Ti måneder tidligere hadde Cameron vunnet formannskapet i det konservative Tory-partiet fra en plattform der han kunne henvende seg til velgere andre ikke nådde frem til. En utgiftsskandale blant britiske politikere hadde gjort at mange hadde mistet tillit til representantene.

Men Steve Hilton, Camerons fremste rådgiver, hadde innsett at det nye nettstedet bød på en mulighet til å omgå TV-stasjonene og trekke til seg velgere som aldri hadde vært i nærheten av Tory-partiet.

Offentlig markedsplass for makt

I de åtte årene som er gått siden da, er YouTube blitt en høyrøstet offentlig markedsplass for folk med maktambisjoner – på godt og vondt.

Videoer med IS- og Ku Klux Klan-propaganda kjemper om oppmerksomheten side om side med kandidater til kommunestyrer og rampunger i tenårene.

Den etablerte Midtøsten-korrespondenten Jeffrey Goldberg skrev nylig at ekstremister ikke lenger tar seg bryet med å møte journalister.

— De behøver ingen mellommenn lenger. Journalister er blitt erstattet av YouTube, mener han.

YouTube har løftet et slør fra politikerne, og plassert dem under kontinuerlig overvåking. Hvert eneste feiltrinn kan bli fanget opp og spilt om og om igjen i det uendelige. Et av de mest sette klippene på politikkbloggen Guido Fawkes viser britenes tidligere statsminister Gordon Brown som piller seg i nesen.

Obamas YouTube-strategi

Barack Obama brukte YouTube aktivt under gjenvalgskampanjen i 2012. Han hadde 30 medarbeidere som kun drev med YouTube.
Scanpix

Ut av anarkiet er det kommet en ny generasjon politikere. Og det var Barack Obamas gjenvalgskampanje i 2012 som virkelig viste hvor mektig plattformen var blitt.Matthew McGregor og Stephen Muller arbeidet med presidentens valgkampanje på internett (i dag er selskapet deres, Blue State Digital, rådgivere for det britiske Labour-partiet).

Fra et hjørne i Obamas «krigsrom» i Chicago satt de og plukket ut klipp fra republikaneren Mitt Romneys taler, klippet dem om til angrepsannonser og sendte dem ut igjen.

Ved å fremstille ham som en velstående markedsfundamentalist som sto fjernt fra bekymringene til vanlige middelklasse-amerikanere, ødela de nyhetsstrømmen hans, med mål om å trykke ham ned.

Valgkampmedarbeiderne innså at YouTube ikke er som fjernsynet – en megafon for ett enkelt budskap – men en måte å påvirke nøye utvalgte grupper til å endre sin adferd.

Visse videoene rettet seg mot journalister, med sikte på å påvirke artiklene de skrev. Andre ble sendt ut på e-post for å motivere Obamas egen hær av medarbeidere som gikk fra dør til dør.

Påvirkningskraft

— Hvis du bare tar sikte på å få så mange klikk som mulig, bommer du på hovedpoenget, sier Muller. Det handler om dypere beregning: hva gjør disse folkene etter at de har sett videoen?

Obamas seier kostet over en milliard dollar. Internett-teamet hadde 300 medarbeidere, inkludert 30 som bare drev med YouTube. Hadde YouTube skapt et bredere demokrati, eller hadde de bare flyttet makten bort fra de gamle reklameguruene i fjernsynet over til en ny generasjon?

— Penger betyr fortsatt mye, innrømmer McGregor.

- Men reglene for hvem som er i posisjon til å overtale folk til å registrere seg som velgere, gi penger til valgkampen, stille som frivillige – alt det har YouTube endret fundamentalt.

Hittil har valgkampvideoene fra de britiske partiene Labour og Tory blitt produsert på langt mindre budsjetter. De er enklere og kommer sjeldnere, men dette mediet vil utgjøre en viktig del av valget i 2015, spår McGregor.

3. Se og lær

Undervisningsvideoene til Salman Kahn brukes over hele verden. Her fra et klasserom i Sør-Afrika i 2012. Det begynte som en måte å hjelpe kusinen med matte på. I dag har kanalen 500 millioner seere.
Gareth Smit, Kahn Academy

— Hvis ikke du synes dette er vilt, har du ingen følelser, sier Salman Khan.Det er en passelig provoserende påstand fra en YouTube-superstjerne. Men han snakker om en matematisk ligning.

Khan er ute for å skaffe personlig tilpasset utdannelse av topp kvalitet til alle, overalt, gratis.

For å få til det, har han tilbrakt en god del av det siste tiåret i skapet, bokstavelig talt, og produsert rundt 5000 videoer om matematikk og vitenskap.

For ti år siden var han en ung hedgefond-analytiker med en 12 år gammel kusine som var blitt hengende etter i matte på skolen.

Han var i Boston, hun i New Orleans, så han begynte å gi henne fjernundervisning ved hjelp av Yahoos Doodle Notepad.

Snart begynte han å lage videoer. Der forklarer han et begrep – for eksempel divisjon eller brøkregning – ved hjelp av lysende tall på en svart skjerm.

Stemmen er alvorlig, men uformell, videoene er knappe og effektive, ingen lenger enn ti minutter. Det føles akkurat som å få privatundervisning fra en smarting av en storebror.

Kusinen elsket dem.

Salman Kahn startet læringskonseptet Kahn Academy som en ideell organisasjon i 2011. I dag er det det største tilbudet innen videolæring på YouTube.
Kate Mason (Kahn Academy)

-Det siste du trenger når du forsøker å få hjernen med på et nytt begrep, er noen som sier: «Forstår du dette?», sier han. Med videoen kunne kusinen sette på pause i undervisningen eller se om igjen de delene hun ikke forsto.

Eksploderte på YouTube

I 2006 overbeviste en venn av Khan ham om å legge ut videoene på YouTube. Kort tid senere begynte også andre å se på opptakene.

Fem år senere sluttet han i jobben for å arbeide fulltid med den ideelle organisasjonen Khan Academy. I dag har de 15 millioner registrerte studenter i 190 land, 500 millioner seere på kanalen, og Khans fremtidsvisjon har fått støtte fra Bill Gates og Barack Obama.

Khan er kanskje YouTubes største suksess når det gjelder undervisning, men nettstedet er fullt av andre læringsvideoer. Du kan se hvordan du skifter lyspærer, setter sammen babyvogner og spiller gitar. Det er lett å forstå hvorfor formen fenger. I stedet for å slite med en bruksanvisning på 15 språk, kan du bare se noen som viser deg hvordan det gjøres.

Styrker personlig læring

Stadig oftere gjør tradisjonelle undervisningssteder bruk av YouTube også. Universiteter rundt i verden eksperimenterer med videobasert læring via åpne online-kurs, såkalte Moocs.

Selv om det har vært diskusjon om hvorvidt denne undervisningsformen nedgraderer universitetenes roller, er nesten alle enige om at videoundervisning har en viktig funksjon i undervisningen.

Khan tror at ved å lære bort de grunnleggende begrepene før timen eller forelesningen begynner, får lærerne mer tid til å hjelpe den enkelte studenten i timen.

Og ved å studere opplysningene som Khan Academy samler om hver student, kan lærerne holde seg oppdatert på hvor mye studentene forstår.

Dette er fremtiden i undervisningen, mener Khan: Å styrke den personlige læringen.

4. Reklameboosten

Traileren for 50 Shades of Grey har 48 millioner seere så langt.
United International Pictures

Internett skulle egentlig ta knekken på reklame.I stedet for å sitte og se på irriterende innslag under fjernsynssendingene, kunne vi gå på nettet og se filmer, komedier og tulleklipp uten avbrudd. Men pussig nok inneholdt de ti mest sette videoene på YouTube i fjor fire reklameinnslag.

Det virker faktisk som om vi aktivt oppsøker reklamer på YouTube. Det kan være den pirrende traileren for 50 Shades of Grey (48 millioner seere så langt) eller den emosjonelle julereklamen fra varehuset John Lewis (22 millioner).

— Må nå frem til en lidenskap

Folk har alltid elsket gode reklameinnslag. Men YouTube er ikke bare blitt et oppbevaringssted for de beste reklamene, det har faktisk endret markedsføringens natur.

- De smarte merkene har funnet ut at dersom de skal nå frem til folk via YouTube, må de finne frem til en lidenskap folk flest deler. Som Red Bull med sin ekstremsport, eller Nike med fotball, sier George Prest, kreativ direktør i reklamebyrået R/GA i London.

En intetanende bilselger får en uventet kjøretur av racerbilsjåfør Jeff Gordon i en av de mest sette reklamefilmene på YouTube. Pepsireklamen har 49 millioner seere.
Skjermdumå fra YouTube

En av de mest sette reklamene på YouTube (49 millioner) er en Pepsi-film med racerføreren Jeff Gordon. Han gir seg ut for å være en vanlig fyr, går inn i en bilforretning og ber om å få prøvekjøre en Camaro sportsbil.Den intetanende selgeren får en halsbrekkende kjøretur i den tre minutter lange filmen, full av hvinende hjul og dramatiske stunts, alt filmet med et kamera skjult i en Pepsi-boks.

TV er reklame for YouTube

Tatt i betraktning at folks oppmerksomhet angivelig varer kortere og kortere, er det påfallende å se at reklamene på YouTube blir stadig lengre.

Det som tidligere var et 30-sekunders TV-innslag, er nå vokst til en tre minutter lang nettfilm. TV-reklamene er blitt til trailere for de lengre nettversjonene.

Noen varemerker, som for eksempel mineralvannprodusenten Evian, er begynt å lage reklamefilmer eksklusivt for internett.

Noen varemerker har dessuten mer eller mindre gitt opp tradisjonell reklame til fordel for samarbeid med videobloggere på YouTube.

Zoe Sugg, bedre kjent som Zoella, har gjort det stort på å hente klær og sminke og vise det frem foran kamera på soverommet. I dag har hun over 7,6 millioner følgere og en avtale med klesgiganten Topshop.
Scanpix

Butikkjeden Topshop gikk i fjor sammen med Zoella (syv millioner følgere). Da hun oppfordret sine seere til å klikke på Topshop-annonsen og delta i konkurransen om gavekort på 5000 kroner, fulgte 40 prosent av dem oppfordringen. Klikk-frekvensen på et tradisjonelt reklameinnslag er rundt 0,1 prosent.

Svekket posisjon

Men YouTubes dominerende posisjon er i ferd med å svekkes.

Ifølge ComScore hadde YouTube 38,7 millioner unike brukere i Storbritannia i 2013, et tall som falt til 36,2 millioner i september 2014.

Da Evian lanserte sin «Rollerbaby» annonse i 2009, fikk den 115 millioner seere, hvorav 99 prosent på YouTube. Fjorårets Baby and Me-reklame kom opp i 160 millioner, men bare 61 prosent av dem så den på YouTube.

Annonsørene er stadig på utkikk etter andre sosiale media-plattformer. Men Prest mener, i likhet med mange andre, at YouTube har vært en kraft som har ført med seg mye godt inn i reklamebransjen.

— YouTube har tvunget folk til å bli mer underholdende og lytte mer til kundene, sier han.

Fremfor å ta knekken på reklamen, har YouTube gitt den en innsprøytning med nytt liv.

Videospilloppene

PewDiePie, også kjent som svenske Felix Kjellberg, har skaffet seg 33 millioner følgere på YouTube ved å lage videokommentarer av at han spiller ulike dataspill.
Skjermdump, YouTube

For ti år siden var det ikke mange som forutså at det var «gamere» som skulle få flest følgere på det unge videonettstedet. Men YouTubes desidert mest populære kanal er PewDiePie – styrt av Felix Kjellberg, en 35 år gammel svenske som byr på banning og hyperaktive kommentarer mens han spiller skrekk— og komediespill. PewDiePies kanal har 33 millioner brukere.

Konseptet – å se på andre som spiller videospill – får mange til å måpe.

Men gamerne på YouTube engasjerer sitt publikum som om de var venner. Og folk elsker dem for det, uansett hva bransjebladet Variety skriver – de kalte en gang PewDiePie «aggressivt dum».

Økningen av videostrømming på YouTube har ført til en betydelig nytenkning innenfor nye spillkonsoller.

Både Sonys Playstation 4 og Microsofts Xbox One byr nå på muligheten til å dele spill på nettet bare ved å trykke på en knapp.

Kjøpt og betalt?

Spilltrailere er også dukket opp som en viktig del av utgivernes strategi. De produserer flere og dyrere trailere enn noen gang før, som et middel for å holde interessen oppe fra lansering til det kommer i butikk.

- Spilltrailere har til og med slått ut storfilmer når det gjelder seertall, sier markedsdirektør Harvey Eagle hos Xbox.

Å bli profilert på en prominent YouTube-kanal kan brått løfte ukjente spill frem fra skyggen og gjøre dem til store markedssuksesser.

I 2012 slapp den uavhengige britiske spillutvikleren Mike Bithell Thomas Was Alone , et minimalistisk puslespill som solgte rimelig bra. Så ble det vist frem på YouTube-kanalene NerdCubed og TotalBiscuit.

I løpet av en måned ble inntektene doblet, forteller Bithell.

Men trass i all sin innflytelse utgjør YouTubere en gråsone i industrien.

I 2014 kom det frem at et PR-byrå som jobbet for Warner Bros. hadde tilbudt gamere forhåndskopier av fantasy-spillet Shadow of Mordor , en spin-off av Ringenes Herre, mot at gamerne bare fikk snakke positivt om spillet og ikke nevnte bugs.

Episoden reiste spørsmålet om hvorvidt YouTubere bør betraktes som underholdere eller kritikere som følger journalistiske regler.

Et prinsippvedtak i den britiske reklamenemnda Advertising Standards Authority, ga i november 2014 videobloggere beskjed om at de må informere sitt publikum når en video er betalt av annonsører.

Gamergate

Olajide Olatunji, bedre kjent under kanalnavnet KSI, mistet sine kommersielle sponsoravtaler da han i 2013 la ut en video av seg selv mens han plaget kvinner under Eurogamer Expo-showet tidligere samme år.

Det var bare ett av flere eksempler på sexismen som preger gamer-verden, og i 2014 brøt det såkalte Gamergate løs da spillutviklerne Zoe Quinn og Brianna Wu ble utsatt for systematisk kjønnstrakassering.

Men kvinnelige spillere slår tilbake. Anita Sarkeesian ble utsatt for den verste sjikaneringen, men fortsetter å legge ut sin innflytelsesrike YouTube-serie «Tropes vs. Women in Video Games».

Joss Whedon, forfatteren av The Avengers , har vært svært tydelig i sin støtte til henne. YouTubes lovløshet gir kanskje en arena for de aller verste folkene i spillverdenen, men egalitarismen som råder gjør at det er plass til andre røster også.

Møt Norges største YouTube-stjerne her:

Derfor har han blitt superkjendis på YouTube null

Få med deg det viktigste som skjer i norsk og internasjonal økonomi. FølgAftenposten Økonomi på Facebook!