Økonomi

Sweatshop starter filming av ny sesong

Denne gangen vet deltagerne at verden er en grusom plass. - Målet med sesongen er å vise hva de kan gjøre, og vi kan gjøre for å få til en endring, sier produsent Jonas Brenna.

Frida Ottesen gleder seg til å reise tilbake til Kambodsja. Her prøver hun seg som arbeider på tekstilfabrikken i sesong 1. skjermdump

  • Kristin Jonassen Nordby

Dokumentarserien Sweatshop følger tre norske ungdommer som får prøve seg som arbeidere på en tekstilfabrikk i Kambodsja. Første sesong av serien ble tekstet til både engelsk og spansk. Den er blitt sett av totalt 4 millioner mennesker. Serien er også første nettproduksjon som har vunnet Gullruten.

Nå er det duket for en ny sesong der de tre ungdommene reiser tilbake til samme by i samme land, men denne gangen vet de mer om hva de kan vente seg.

— De vet at verden er en grusom plass. De har motvillig tatt inn over seg livets realiteter, sier produsent Jonas Brenna, som likevel lover at serien kommer til å by på en rekke overraskelser for ungdommene.

Shopper ikke lenger som hobby

Frida Ottesen er en av deltagerne i serien. Hun har endret seg mye etter opplevelsene hun fikk i Kambodsja.

— Oppholdet har endret meg som person. Jeg er mer takknemlig og jeg setter mer pris på alt alt vi har. Jeg shopper ikke lenger som hobby, sier hun.

Det som gjorde sterkest inntrykk på henne var da de fikk bli med en av tekstilarbeiderne hjem.

— Huset hennes viste seg å være et rom på 5 kvadratmeter. Hun hadde ikke råd til seng for de pengene hun tjente som syerske. Hun var så fattig. Da vi ga henne en liten pakke med et såpestykke og sjokolade, så gråt hun av glede. Det var utrolig sterkt.

Frida jobber i dag på en butikkafé i Stavanger som selger etiske varer. Hun samarbeider også med organisasjonen i Fremtiden i våre hender.

— Jeg er blitt veldig engasjert og prøver å viderebringe budskapet til andre. Jeg ønsker å få til en reell forandring i tekstilindustrien. Jeg holder jevnlig foredrag om urettferdigheten vi så. Jeg ønsker å lære mer om hvorfor det er vanskelig å få til endringer i denne industrien og hva som kan gjøres, sier hun.

Målet er endring

Målet med den nye sesongen er å få til en endring i tekstilbransjen.

— Hva kan de gjøre? Hva kan vi gjøre? Det ønsker vi å svare på med denne sesongen, sier Brenna.

Produksjonen starter i november. Denne gangen kan seerne følge prosjektet tettere underveis på nettsiden sweatshop.no.

— Her vil vi legge ut bilder, filmsnutter og oppdateringer underveis. Vi er veldig spente på hvordan oppfølgeren blir mottatt, sier Brenna.

Sesongpremieren vil trolig være i april 2016.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Jobb og karriere
  2. TV

Relevante artikler

  1. A-MAGASINET

    «Folk kaller oss bortskjemte barn og synes det er mye grining. Da blir jeg så provosert»

  2. SID

    Sweatshop: Tårer redder ikke verden | Håvard Norli Rensvold

  3. SID

    Hey, bloggen! Her er klagens outfit. | Sunniva Nerbøberg (17)

  4. SID

    Sweatshop var første skritt mot nye løsninger. Nå fortsetter arbeidet. | Frida Ottesen (20)

  5. LEDER

    Aftenposten mener: Forbrukerne må presse på for bedre vilkår i klesindustrien

  6. DEBATT

    Vi kan faktisk ikke shoppe oss til en bedre verden | Rachel Tiller