Økonomi

Ryanair kutter på små flyplasser, satser på hovedstedene

Det irske lavprisselskapet legger ned ruter på perifere flyplasser, men inntar hoveflyplassen Kastrup ved København og blir en trussel spesielt for Norwegian, men også for SAS.

Ryanair inntar København med sine lave billettpriser. Det er dårlig nytt for Norwegian, mener analytiker. MOTEN HOLM, NTB SCANPIX

  • Knut-erik Mikalsen

Det irske lavprisselskapet Ryanair er inne i en dramatisk endring:

Til nå har selskapet grunnlagt sin lavprissuksess på å operere på små regionlufthavner, i Norge har det vært Rygge, Torp og Haugesund. Her har de kunnet operere med lave billettpriser som konkurrentene ikke har hatt mulighet til å svare på.

Selskapet har det siste året gått ut med voldsomme vekstambisjoner og har innsett at disse rutene ikke er store nok hvis selskapet skal innfri sitt mål om å vokse fra 80 mill passasjerer i året, til 120 millioner årlig.

Først tok de regionene, nå tar de hovedstedene

Derfor skifter selskapet strategi og inntar de nå de store lufthavnene. Det er der de store passasjerstrømmene finnes men der de også møter tøffere konkurranse enn på de små flyplassene.

Les også

Ryanair kutter hver tredje rute i Norge neste år

I dag har selskapet rykket et kraftig stykke nærmere hovedflyplassene i hele Skandinavia når selskapet har gjort det kjent at det etablerer base på Nordens største lufthavn — Kastrup utenfor København. Selskapet har vært i kontakt med alle hovedflyplassene, og starter i første omgang fra København hvor det er snakk om tre ruter fra våren av, og der billettprisene starter på rundt 150 kroner hver vei. Fra neste høst blir rutetilbudet med ytterligere 10 nye ruter.

Ryanair starter alltid priskrig

— Vi skal opp i en million passasjerer på Kastrup, sa selskapets kommersielle direktør David O´Brien på et pressemøte i København osdag der de nye planene ble lagt frem. De tre første rutene går til London, Warszawa og Milano, og selskapet skal etter hvert ha tre fly basert på flyplassen.

Les også

Norwegian leier inn fly fra SAS-partner

En av Skandinavias fremste luftfartsanalytikere, Sydbanks Jacob Pedersen, sier til Jyllands-Posten at Ryanairs inntog vil starte priskrig og er dårlig nytt for de etablerte selskapene, som SAS og Norwegian:

— Verst for Norwegian

Han peker på at den største passasjeroverlappingen skjer mellom Ryanair og Norwegian, og at det norske selskapet blir hardest rammet av den nye konkurransen. Norwegian er i dag den nest største aktøren på danskenes hovedflyplass etter SAS, og har mye å tape på at de prisaggressive irene blander seg inn i konkurransen.

- Også SAS vil bli rammet, men i mindre grad fordi SAS kan holde seg til de forretningsreisende, sier Pedersen.

— Ryanair har for vane å skape et nedadgående press på billettprisene, og det kommer også til å skje her, sier Pedersen. Han legger til at overalt Ryanair har etablert seg har det ført til negative konsekvenser for konkurrentene, og at det samme ventelig vil skje i København.

Les også

Startet med fire - nå får de fly nummer 100

Har snakket om økt satsing i Norge

Ryanair flyr allerede på hovedflyplasser som bl.a. Madrid, Lisboa, Barcelona, Praha, Athen og Dublin. I tillegg til København er det snakk om også å etablere base på en av de største flyplassene i Europa, Schiphol utenfor Amsterdam.

Ryanair har over flere år vært i sporadisk kontakt med Avinor med sikte på å etablere seg på de større flyplassene i Norge. Det har blitt med praten, for irene har krevd reduserte avgifter som Avinor ikke har kunnet tilby av hensyn til sine eksisterende flyselskapskunder.

Når Ryanair etablerer seg i København blir dette fra en egen lavpristerminal.

— Ryanair har rute fra Haugesund, som er en Avinor-eid flyplass. Planer ut over dette har jeg ikke hørt om, sier pressesjef Sindre Ånonsen til Aftenposten.

Neste sommersesong har Ryanair kuttet hver tredje rute fra Norge, og også forettat harde rutekutt i Sverige.

  1. Les også

    Fagforbund vil kaste luksuriøst flyselskap ut av Norge

  2. Les også

    Dansk SAS-partner gir opp

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    London-trafikken rett til himmels da Ryanair kom til Gardermoen

  2. ØKONOMI

    Ryanair brukte to måneder på å danke ut en rekke giganter på OSL

  3. ØKONOMI

    Oslo Lufthavn kan bli minst i Skandinavia igjen

  4. ØKONOMI

    Kjos kutter til London når Ryanair inntar Oslo

  5. ØKONOMI

    Ryanair inntar Oslo med ellevill prisdumping

  6. OSLOBY

    Ryanair varsler priskrig for reiselystne til London