Økonomi

Leverandører reagerer på Remas nye reklamekampanje

Flere av Remas merkevareleverandører mener kjedens nye kampanje er et «slag i ansiktet», men frykter represalier dersom de tar opp diskusjonen offentlig.

Rema 1000 sammenligner merkevarer med egne varer, noe merkevareleverandørene reagerer på.
  • Marita E. Valvik
    Marita E. Valvik

«Bytt fra Gildes grillpølser til Nordfjords pølser, og spar 20,3 prosent pr. kg» foreslår Rema 1000 i sin nye reklamekampanje for sine egne merkevarer.

Farris, Old El Paso, Grilstad salami, Stranda spekeskinke og Friele Kaffe er blant de øvrige produktene matkjeden foreslår at forbrukerne kan droppe, til fordel for Remas egne merkevarer.

  • Klar for å handle mat på nett? Hagens nye millionsatsing på nett åpner på mandag
    På plakater i butikken og i tilbudsavisen som kommer hjem i postkassen har Rema 1000 funnet en rekke eksempler der merkevarene er langt dyrere enn Remas egne varer, som de enten profilerer under eget navn eller gjennom selskaper som de eier, har eierandel i, eller har en eller annen form for eksklusiv avtale med.

— Vi liker det ikke

Flere merkevareaktører Aftenposten har snakket med, reagerer sterkt på Remas nye kampanje.

— Vi liker det ikke og er i dialog med vår kunde om dette, sier informasjonsdirektør Elin Ytterdahl Tohje i Nortura, som leverer Gildes grillpølser til kjeden.

Det er Rema som setter prisene på varene som selges i Rema-butikker, på samme måte som Kiwi bestemmer prisene på alle varene som selges hos dem.

  • Har du lett forgjeves etter disse varene i butikken? Da kan noe av forklaringen ligge her.
    I tillegg følger kjedene med på leverandørens priser inn til kjedene med lupe, slik at leverandørene ikke tar seg for godt betalt i forhold til eksempelvis råvarekostnader. Det var ett av punktene innkjøpsdirektør Øyvind Andersen i Norgesgruppen trakk frem da han før jul forklarte pressen hvordan de jobber med forhandlingene med leverandørene.

- Merkelig oppfordring

Når Rema sitter med fullt innsyn i kostnader og priser hos merkevareleverandørene samtidig som de har samme informasjon om sine egne produkter, opplever mange av leverandørene det som et slag i ansiktet at matkjeden bruker prisen til å snakke merkevarene ned.

— Vi er glade for profilering av våre merkevarer, men vi liker selvfølgelig ikke denne type kampanjer hvor man oppfordrer til å bytte ut vår merkevare med en annen. Det er Rema selv som setter prisene på produktene de selger, og denne type oppfordring blir for oss merkelig, sier informasjonsdirektør Elin Ytterdahl Tohje i Nortura.

Vil la Rema svare

— Det er Rema 1000 som setter prisene, så dette må nesten de svare for. Også prisforskjellen, sier informasjonsdirektør Nicolay Bruusgaard i Ringnes. Forskjellen mellom den halvannenliters Farris-flasken og Remas Taffel-vann er 64,1 prosent pr. liter, ifølge Rema.

I motsetning til Nortura, har Ringnes godkjent kampanjen i forkant.

Videre sier Bruusgaard at de har en dialog med Rema om dette som de ikke ønsker å ta ut i det offentlige.

Svært få av dem Aftenposten har snakket med, ønsker å uttale seg åpent om saken.

Grilstad, som er en av aktørene som blir sammenlignet, var også informert om kampanjen, men sier at dette er en kampanje de hverken kan godkjenne eller underkjenne.

— Rema 1000 må selv beslutte hvordan de skal utvikle og drive sin virksomhet. Vi i Grilstad har stor tiltro til våre merkevarer og kvalitet og er trygg på at våre produkter står seg godt overfor forbrukeren, sier konsernsjef Odd Arne Dalsegg i Grilstad.

Frykter kundeforholdet

— Vi antar at vi er med i neste runde og vil oppfatte dette som et slag i ansiktet, sier én av leverandørene Aftenposten har snakket med. Flere mener det er vanskelig å ta opp problemstillingen offentlig, og de ønsker heller å rydde opp i direkte dialog med Rema 1000. Dette er imidlertid ikke helt enkelt når leverandørene har tre kunder, og Rema er én av dem.

Det er heller ikke første gang leverandørene har vært redde for å ta opp kampen mot kjedene, selv om kjedenes oppførsel har skadet leverandørenes egne merkevarer. Aftenposten har tidligere skrevet om hvordan Orkla strakte seg for langt da dagligvarekjedene kopierte blant annet Laban seigmenn, Stabburet makrell og ullvaskemiddelet Milo.

De sakene kan du lese her:

- Skeptisk

Dagligvareleverandørenes forening (DLF), som er en interesseorganisasjon for de fleste leverandører og merkevareprodusenter i Norge, sier til Aftenposten at dette er en vanskelig sak.

— Vi er skeptiske til denne type markedsføringskampanje, og vi følger saken med argusøyne, sier administrerende direktør Helge Hasselgård i en kort kommentar.

Han er blitt kontaktet av en rekke av sine medlemmer, men sier til Aftenposten at det er vanskelig å si noe mer før de har undersøkt saken nærmere.

Rema vil vise frem sine egne varer

Rema 1000 skriver i annonseteksten over Farris-eksempelet at Rema selv har en rekke varer som ikke bare er billigere, men som er produsert og solgt på en ansvarlig måte, med fokus på god smak.

«I tillegg har vi fjernet all palmeolje og redusert mengden sukker og salt i mange av våre egne merker», skriver matkjeden.

Rema 1000 sier til Aftenposten at de ønsker å fremheve sine egne merkevarer i tiden fremover.

— Veldig mange kunder er ikke klar over hvor lave priser vi har på våre produkter, og det ønsker vi å få frem, sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer i Rema 1000.

Hun trekker også frem at mange ikke vet hva Rema 1000 gjør for at varene skal ha god kvalitet og at kjeden blant annet har fjernet palmeolje fra alle sine egne produkter. I dag står egne merkevarer for rundt 18 prosent av omsetningen.

— Mange er opptatt av å spare penger, og vi ønsker å vise hvor mye kundene faktisk kan spare ved å ta bevisste valg, fortsetter hun.

Har fått reaksjoner

Videre sier hun at det så langt ser ut til at de selger mer av begge produktene.

— På REMA 1000 får du uansett laveste pris til høy kvalitet, så er det opp til kundene hva de velger.

Hun ønsker ikke å kommentere at leverandørene reagerer på kampanjen. De sier at de har fått noen henvendelser, men at de tar det opp direkte med leverandørene.

Les også

  1. Nekter å fjerne «seigmann» fra ordbøkene

  2. Sjekk hvor mye du kan spise for å få i deg 200 kcal

  3. Har du lest advarslene mot denne «matsminken»?

  4. Varsler gjennomgang av «hjemmelaget» fabrikkmat

Les mer om

  1. Dagligvarebransjen
  2. Næringsmiddelindustrien