Økonomi

Moods bak Norwegians nye flyuniformer

Håper på PR-effekt i utlandet.

Slik vil noen av uniformene på Norwegians nye langdistanse se ut. Foto: OLE MUSKEN

  • Knut-erik Mikalsen
    Knut-erik Mikalsen

Pilotenes uniformer.

Uniform for kabinpersonalet.

Uniform for kabinpersonalet.

Uniform for kabinpersonalet.

Uniform for kabinpersonalet.

Uniform for kabinpersonalet.

Norwegian har fått hjelp fra Norges mest kjente motedesignere for å lage uniformene til de ansatte på selskapets nye langdistansefly. Moods of Norway håper på PR-effekt i utlandet.

Om mindre enn en uke tar Norwegians nye langdistanse-satsing til USA og Asia av. Det skjer ved hjelp av en norsk motesuksess.

Det er den norske motesuksessen Moods of Norway som har utformet de nye uniformene kabinansatte og piloter på Norwegians Boeing 787 Dreamliner-fly skal bruke.

Nå blir det en viss forskjell mellom pilotene og de kabinansatte. De som sitter i cockpit skal bruke uniformer som er noe mer konservativ og neddempet i farge og mønster i forhold til de som jobber i kabinen.

Ingen spøk

— Uniformene skal gjenskape inntrykket av tidligere tiders glamorøse opplevelse ved det å fly, samtidig som det skal ha en tydelig Moods-signatur. Vi håper de glade uniformene også vil gi utlendingene et møte med moderne norsk mote og like det de ser, sier en av gründerne bak Moods-suksessen, Peder Børresen, til Aftenposten.

Peder Børresen, Simen Staalnacke og Stefan Dahlkvist i Moods of Norway skaper mote på Norwegians nye langdistansefly. Foto: Audun Braastad

Han fremholder at det å designe nye flyuniformer absolutt ikke er noen spøk, og viser til at de fleste av verdens mest eksklusive motehus står bak uniformene til mange av verdens mest kjente flyselskap.Ferskeste eksempel i så måte er at den kjente britiske punkdesigneren Vivienne Westwood er brukt i forbindelse med de nye uniformene på Richard Bransons flyselskap Virgin Atlantic.

Skille seg ut

Norwegian-sjef Bjørn Kjos smiler tilfreds over at han kan presentere uniformer spesielt designet for Norwegian og det nye langdistanseprosjektet:

— Designet er artig og moderne, og jeg ser virkelig frem til vi får vist dem frem på våre langdistanseflyvninger neste uke. Moods har – i likhet med oss – satset i et internasjonalt marked og vi begge ser betydningen av å kunne profilere oss på en måte som kanskje skiller seg litt ut, også internasjonalt, sier Kjos.

Første avgang med Norwegians langdistanse er fredag 30. mai klokken 17.45. Flyet går fra Oslo til New York. Mens selskapet venter på sine nye Dreamliner-fly, vil flyvningene de første månedene skje med innleid flymateriell. Norwegian åpner dagen etter avganger til Bangkok. Til vinteren står Fort Lauderdale i Florida for tur.

Relevante artikler

  1. ØKONOMI
    Publisert:

    Ti år i stormen: Slik ble Norwegians ambisjoner selskapets største problem

  2. ØKONOMI
    Publisert:

    Én million nye flyseter – Norwegian forbereder seg til priskrig

  3. KOMMENTAR
    Publisert:

    Norwegian-problemene skyldes dårlig ledelse | Pål Vegard Hagesæther

  4. ØKONOMI
    Publisert:

    Tillitsvalgte om Norwegians nye plan: – Kan slå ut begge veier for tryggheten

  5. ØKONOMI
    Publisert:

    Nå vil alle stanse Kjos, og de ber Trump om hjelp

  6. ØKONOMI
    Publisert:

    Mens selskapet tikker mot konkurs, sitter Tomas Hesthammer i stua og leder operasjonen med å få tusenvis av nordmenn hjem