Svensk flyskam biter ikke på SAS
Svenskene flyr mindre enn før og SAS fryktet et år med tap. Fasiten viser gevinst på 786 millioner svenske kroner. SAS-aksjen stuper.
Det kommer frem i de ferske regnskapstallene fra det svenskdanske flyselskapet.
SAS’ inntekter hadde en vekst på 4,5 prosent fra året før. Likevel beskriver SAS-sjef Rickard Gustafson tallene som «ikke tilfredsstillende».
– Resultatet er betydelig lavere enn forrige år på grunn av motvind fra høyere drivstoffkostnader, ufordelaktige valutabevegelser og en streik, skriver han i pressemeldingen.
Stort fall fra rekordår
Overskuddet er redusert med 63 prosent fra rekordåret som ble avsluttet på denne tiden i fjor (se tabell).
Da kunne selskapet melde om 2 milliarder kroner i resultat før skatt.
Gustafson er ikke alene om å være misfornøyd. SAS-aksjen stupte rundt 16 prosent på børsene torsdag formiddag.
SAS har de siste årene hatt avvikende regnskapsår, som går fra november til oktober.
SAS | 2018/2019 | 2017/2018 | Endring |
---|---|---|---|
Driftsinntekter | 46.736 | 44.718 | +4,51% |
Driftsresultat (EBITDAR) | 6560 | 7294 | -10,06% |
Resultat før skatt | 786 | 2136 | -63,20% |
I millioner svenske kroner. SAS' regnskapsår går fra november til oktober.
Slik reiser du på businessklasse til Asia eller USA for noen hundrelapper
Svensk flyskam?
Etter mange år med eventyrlig vekst i svensker, dansker og ikke minst nordmenns flyreiser, har antallet reisende de siste månedene flatet helt ut.
I Sverige faller nå den samlede passasjertrafikken i luften, ifølge tall fra den svenske flyplasseieren Swedavia.
Fallet er på rundt halvannen million passasjerer hittil i år sammenlignet med samme periode i fjor og tilsvarer cirka fire prosent.
Begrepet «flyskam» har sin opprinnelse i Sverige, og det har i år vært spekulert på om dette vil få utslag i faktiske reiser og om det vil spre seg.
I Danmark har veksten flatet helt ut, mens Avinor kan melde om fortsatt svak vekst i Norge.
Rundt én million færre passasjerer var innom Stockholms hovedflyplass Arlanda i årets første ti måneder, sammenlignet med tilsvarende timånedersperiode i fjor.
Swedavia oppgir ikke tall for strekninger, men fall både på Arlanda og i Göteborg kan tyde på at denne ruten er sterkt berørt.
Ifølge en fersk rapport fra svenske Transportstyrelsen tar det minimum 2 timer og 50 minutter fra Stockholm sentrum til Göteborg sentrum med fly. Det hurtigste toget bruker tre timer og 10 minutter på de 450 kilometerne. Å kjøre bil tar rundt fem timer.
Dermed er toget en reell konkurrent til fly på denne strekningen, ifølge rapporten.
Du er med og betaler når bonusjegeren flyr businessklasse
Fryktet tap, måtte sende ut varsel
For tre måneder siden opplyste SAS om at det ville bli «utfordrende» å oppnå et overskudd for året som helhet. Men 8. november i år sendte selskapet ut et såkalt resultatvarsel. Der ble forventningene snudd fra minus til 700–800 millioner svenske kroner i pluss. SAS-aksjen bykset.
Gustafson forteller nå at selskapet bare nådde ett av tre finansielle mål det hadde satt seg for året. SAS er godt rustet finansielt, men gir dårlig avkastning på investert kapital og gjelden vokser i forhold til resultatet.
– Dette er ikke tilfredsstillende og forsterker behovet for ytterligere tiltak for å forbedre driftseffektiviteten og konkurransekraften, skriver Gustafson.
Samtidig varsler han svake vintermåneder, ytterligere kostnadseffektiviseringer neste år, nye flybestillinger og hardere konkurranse fremover.
I 1960 ble flyselskapet etablert av SAS. Nå truer sjefen med nedleggelse.
Vurderer å starte nytt flyselskap med mindre fly
I en telefonkonferanse torsdag formiddag varsler Gustafson også at selskapet vurderer å opprette et datterselskap som skal eie nye fly med kapasitet på mellom 100 og 140 seter.
Han forklarte at dette var nødvendig for lønnsom drift av rundt 20 prosent av SAS’ ruter.
Gustafson nevner brasilianske Embraer, som Widerøe har kjøpt fly av, og den tidligere canadiske flyprodusenten Bombardiers C-serie, som nå er overtatt av europeiske Airbus og omdøpt til A220.
Samtidig presiserer han at SAS’ planer om en enhetlig Airbus-flåte er svært viktig, og at tidligere erfaring med ulike flyprodusenter i flåten ikke har vært noen suksess.
Dette kan tyde på at Airbus A220 er mest aktuell. Gustafson legger til at dette segmentet har hatt problemer med bl.a. motorer som må løses først.