Mange Norwegian-kunder slipper den nye flyseteavgiften
Norwegian-passasjerer som har kjøpt billetten sin gjennom et reisebyrå, slipper å bli trukket ekstra for den nye flyavgiften. Resten må belage seg på en liten ekstraregning.
- NTB
De som bestilte reisen sin før avgiften ble innført 1. juni, ble ikke belastet for avgiften ved bestilling.
Norwegian la opp til å trekke ekstrabeløpet rett fra kundenes betalingskort, men da ble det bråk, og etter en dialog med Forbrukerombudet gikk selskapet vekk fra denne løsningen.
- Norwegian ansetter 50 nye flygere: Ledelsen gjør full retrett
Ber om samtykke
I stedet ber selskapet kundene samtykke til ekstratrekket, ellers venter en faktura i posten.
Men én gruppe slipper unna. De som har kjøpt billetter gjennom et mellomledd, for eksempel et reisebyrå, blir ikke etterfakturert, skriver Finansavisen.
- Trodde du at du slapp unna å betale ekstraavgift? Ikke hvis du har mottatt dette kravet
Flere tusen slipper unna
Dermed slipper flere tusen å betale avgiften.
En av grunnene til at byråkunder og direktekunder ikke behandles likt, er ifølge selskapet kostnadene forbundet med å hente inn ekstrabeløpet.
– Flere reisebyråer krevde kompensasjon for å kreve inn avgiften fra sine kunder, noen opp mot 200 kroner. Da sier det seg selv at vinningen går opp i spinningen, sier Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik til avisen. (NTB)
- Norwegian er i hardt vær for tiden: Vil ikke love erstatning til alle etter flykaoset
Mest lest akkurat nå
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5