Økonomi

Mange Norwegian-kunder slipper den nye flyseteavgiften

Norwegian-passasjerer som har kjøpt billetten sin gjennom et reisebyrå, slipper å bli trukket ekstra for den nye flyavgiften. Resten må belage seg på en liten ekstraregning.

Illustrasjonsfoto: Torstein Bøe / NTB scanpix Bøe, Torstein / NTB scanpix

  • NTB

De som bestilte reisen sin før avgiften ble innført 1. juni, ble ikke belastet for avgiften ved bestilling.

Norwegian la opp til å trekke ekstrabeløpet rett fra kundenes betalingskort, men da ble det bråk, og etter en dialog med Forbrukerombudet gikk selskapet vekk fra denne løsningen.

  • Norwegian ansetter 50 nye flygere: Ledelsen gjør full retrett

Ber om samtykke

I stedet ber selskapet kundene samtykke til ekstratrekket, ellers venter en faktura i posten.

Men én gruppe slipper unna. De som har kjøpt billetter gjennom et mellomledd, for eksempel et reisebyrå, blir ikke etterfakturert, skriver Finansavisen.

Flere tusen slipper unna

Dermed slipper flere tusen å betale avgiften.

En av grunnene til at byråkunder og direktekunder ikke behandles likt, er ifølge selskapet kostnadene forbundet med å hente inn ekstrabeløpet.

– Flere reisebyråer krevde kompensasjon for å kreve inn avgiften fra sine kunder, noen opp mot 200 kroner. Da sier det seg selv at vinningen går opp i spinningen, sier Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik til avisen. (NTB)

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Norwegian
  2. Forbrukerombudet

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Nå krever Norwegian etterbetaling av flyavgiften

  2. ØKONOMI

    Banktopp: - Norwegian kan ikke belaste kort på nytt

  3. ØKONOMI

    Titusener får nytt krav om flyavgiften, kan ende i inkasso

  4. REISE

    Har du mottatt dette kravet fra Norwegian?

  5. REISE

    Han fikk tilbake flypassasjeravgiften

  6. ØKONOMI

    Fikk ikke refundert flybilletter, da sendte han konkursvarsel