Økonomi

Halve ledergruppen i Coop har fått sparken

- 24 personer som rapporterer til meg er rett og slett for mange. Det blir ikke effektivt, sier Coops nye konsernsjef, Geir Inge Stokke.

Da Coop-sjef Geir Inge Stokke overtok sjefsstolen i Coop, overtok han samtidig en ledergruppe på 24 personer. Han lovet å rydde – og nå er det gjort.

  • Marita E. Valvik
    Marita E. Valvik

13 personer måtte ut av ledergruppen. Samtidig har 650 personer måtte gå på grunn av overlappende arbeid etter Ica-oppkjøpet.

— 24 personer som rapporterer til meg er rett og slett for mange. Det blir ikke effektivt, sier Stokke og beskriver konsernledermøtene mer som informasjonsmøter enn et sted for de gode diskusjonene.

  • Coop-sjefen lever etter denne setningen: - Det er en skjebne bak enhver dør
    Coop har fått vind i seilene etter at de kjøpte opp Ica og tar nå markedsandeler fra konkurrenten, særlig Rema 1000. Dette har skapt en energi og begeistring i Coop-systemet de ikke har sett på lenge. Det ønsker Coop-sjefen å utnytte.

— Vi må være mer samordnet og få enda mer trøkk i organisasjonen. Da trenger vi en effektiv ledergruppe som tar de viktige diskusjonene, sier Stokke.

En av få kvinner i toppen

Med seg på laget har han også fått Gøril Joys Johnsen som sin stedfortreder. Til tross for at kvinner er den delen av befolkningen som står for mesteparten av innkjøpene, er dette en mannsdominert bransje. Alle kjedene ledes av menn, og det er stor overvekt av menn i konsernledelsene.

Johnsen blir dermed en av de første kvinnene som nærmer seg toppen i en dagligvarekjede.

  • Slik handler vi: Sender du en mann inn for å kjøpe Coca-Cola, kommer han ut med en halvliter til seg selv. Hva skjer når kvinner sendes inn i butikken med samme oppdrag?Her får du svaret
  • Det er mange flinke kvinnelige mellomledere, men ja, det er tynt på toppen i dagligvarebransjen. Jeg tror derfor flere kommer til å hevde seg etterhvert. Du må vise at du er flink, bøye nakken og jobbe hardt. Du kan ikke være hårsår, og du må tåle en trøkk innimellom, sier Johnsen om hvordan det er å være kvinne i på toppen i dagligvarebransjen.
Gøril Joys Johnsen blir nestsjef i Coop og en av få kvinner på toppnivå i norsk dagligvarebransje.

Hun har ledet prosjektet med Ica-oppkjøpet og leder nå arbeidet med Coops videre strategi. Hun er en av tre kvinner i ledergruppen på ti personer. De to andre er finansdirektør Merete Valderhaug og HR-direktør Vuokko Hassel.— 10. mars er den siste Ica-butikken ferdig omprofilert. At vi har klart dette, samtidig som vi har tatt markedsandeler, har vært et voldsomt samarbeidsprosjekt i Coop. Vi har vist at vi kan snu oss, og det har gitt en helt ny giv i hele organisasjonen. Nå skal vi beholde den energien, sier Johnsen og får støtte av den nye direktøren for kjedene, Håvard Jensen.

Coop=entusiastisk?

Han har frem til nå ledet Extra-kjeden, men får fra nå av ansvaret for alle kjedene under Coop-paraplyen.

— Nå handler det om å beholde momentet. Vi har en helt annen energi i selskapet enn for bare ett år siden, vi er en mer foroverlent og entusiastisk organisasjon, sier Jensen.

Håvard Jensen får ansvaret for alle kjedene i Coop. Her gleder han seg over at Rimi-skiltet forsvinner fra butikken på Majorstuen i Oslo.

— Oppkjøpet av Ica har vært forløsende, men den nye sjefen er mer opptatt av vinnerkultur og å nå ut til kundene. Jeg tror mange av dem som jobber i Coop bare har sittet og ventet på denne muligheten. Nå er det bare å trøkke på, sier Jensen.Han mener den største utfordringen i 2016 er å få til et taktskifte i alle Coops kjeder tilsvarende det de har fått til Extra.

— Målet er å ta markedsandeler. For oss blir supermarkedkjeden Mega derfor veldig viktig, i tillegg til lavpriskjeden Extra og Obs, sier han.

Les mer om

  1. Dagligvarebransjen
  2. Næringsmiddelindustrien