Økonomi

Lime-butikker fikk stryk fra revisor

Noen av Lime-butikkene har klart å leve gjennom tre årsregnskaper med knallhard kritikk fra revisor.

Flere Lime-butikker er blitt stengt etter at politiet innledet en storaksjon mot kjeden. 20 personer er siktet, 13 er varetektsfengslet, siktet for blant annet grov menneskehandel.
  • Sigurd Bjørnestad
    Journalist

Små leverandører er for slappe med å sjekke butikkenes betalingsevne, mener revisorer.

Allerede for 2010-regnskapet fikk selskapet bak Lime-butikkene på Grønland og Frogner skarp kritikk fra revisor.

Revisor konkluderte med at det ikke var mulig å uttale seg om regnskapet på grunnlag av de opplysningene som var gitt. Året etter skiftet selskapet revisor og fortsatte i samme sporet i 2011 og 2012.Uttrykk som går igjen i revisorrapportene er:

  • Dårlige rutiner for kontantbehandling.
  • Manglende dokumentasjon for «større kontanttransaksjon».
  • Manglende rutiner for opptelling.
  • Registrering av varelager og manglende kontroll med kassene.
    Selskapet har ikke levert regnskap for 2013 innen fristen. Revisorrapportene for selskapene bak Lime-butikkene en rekke steder i Oslo og omegn er lignede lesing. Revisor vil ikke godkjenne regnskapene. Rekken av unnlatelser, regelbrudd og manglende dokumentasjon er lang.

- Revisjon fungerer også som en form for renovasjon i næringslivet, sier adm. direktør Per Hanstad i Revisorforeningen.

Han forklarer hva som skjer når revisor sier nei til å godkjenne regnskapene:

Først vil revisor ta opp kritikkverdige forhold med selskapet. Blir ikke de kritikkverdige forholdene rettet opp, så har revisor plikt til å trekke seg.

En ny revisor plikter å ta kontakt med den gamle revisoren. Hvis ting ikke er i orden, skal den nye revisoren ikke ta jobben. Et revisjonspliktig selskap som ikke har revisor, blir tvangsoppløst.

Dersom en ny revisor likevel påtar seg revisjonsoppdraget, skal revisoren dokumentere at alt er i orden. Hvis noe senere skjer i selskapet, og revisor ikke har denne dokumentasjonen i orden, så kan revisor få problemer med Finanstilsynet.

Både rett og galt

Aftenposten har gått gjennom regnskaper og revisorrapporter for Lime-selskapene det har vært mulig å identifisere i Brønnøysundregistrene. Det er meget mangfoldig lesning.

Mange av dem har ennå ikke levert regnskaper for 2013, selv om fristen er gått ut. For noen finnes det ikke regnskaper i Brønnøysundregistrene i det hele tatt.

Men for noen av selskapene er revisor fornøyd. Lime-butikkene på Nadderud, Haslum og Ski kan skilte med revisorgodkjente regnskaper for 2013 og to år bakover.

John Christian Elden er advokat for eier og daglig leder i Lime-kjeden Sajjad Hussain, som er varetektsfengslet og siktet for grov menneskehandel. Elden har følgende kommentar til revisorkritikken:

- De har vært gjennom omfattende kontroller de siste årene og setter pris på det, slik at alt kunne bli riktig etter norske lover og regler. Revisor er aksjeeiernes mann for å få ting på stell. På samme måte som Lime rettet opp alle merknader fra Arbeidstilsynet ved forbedringer som gjorde at tilsynet ikke hadde noen innvendinger mot driften i 2013.

Driver videre

Stryk hos revisor er ikke nok til å stoppe driften i et selskap.

- Selv om revisor har vesentlige kommentarer i revisjonsberetningen, eller sogar anbefaler at regnskapet ikke bør godkjennes av generalforsamlingen, ser vi gang på gang at selskaper likevel fastsetter et regnskap. De sender det til Brønnøysundregistrene og fortsetter driften, sier Hanstad i Revisorforeningen.

Det kan de gjøre fordi leverandørene fortsetter å levere varene.

- Store selskaper passer nøye på, men hos mange små leverandører kan butikkene bare ringe og få varene levert på kreditt, sier han.

Grossisten mister 10 prosent

Lime-butikker har hatt grossisten K. Ekrheim som leverandør.

- Vi har aldri hatt noe forhold til Lime som kjede, men kun forholdt oss til enkeltbutikker, sier daglig leder Haakon J. Ekrheim.

De leverer matvarer til butikker i Oslo og Akershus og omsetter for rundt 900 millioner kroner i året. Nå regner Ekrheim med at rundt 10 prosent av omsetningen forsvinner.

- Vi taper omsetning på dette, men det får bare være. Vi kan ikke gå akkord med oss selv dersom disse anklagene viser seg å være korrekte, sier Ekrheim.

Han håper politiet har rett når de først har gjennomført så omfattende razziaer som de har.

Hans medarbeidere har ikke opplevd noe unormalt i kontakten med Lime-butikkene, og de har fulgt de samme rutinene som de gjør med alle sine kunder.

- Vi godtar kun betaling med autogiro eller nettbetaling og ti dagers leverandørkreditt. Betaler de ikke innen det, er det kun forhåndsbetaling som gjelder. I forkant av et kundeforhold sjekker vi inkassovarsler og regnskap som vi gjør med alle nye kunder. Er det noe som tilsier at de ikke er betalingsdyktige, leverer vi ikke varer uten forhåndsbetaling, sier Ekrheim.

Les også

  1. Lime-saken: Ga oppholdstillatelse til vitne

  2. 13 personer fengslet i Lime-saken

  3. Lime-butikker svindlet egne kunder