Økonomi

Finner ikke frem med mobil

Nordmenn er blant verdens mest aktive brukere av smarttelefoner, men norske bedrifter tilpasser seg ikke våre nye vaner.

- Vi bruker egentlig telefonen mest til Facebook og Instagram, men så fort vi lurer på noe, blar vi opp på nett, sier Kai (foran med sønnen Trym Andreas) og Jeanette Hansen (bak med sønnen Brage Alexander), som har reist fra Porsgrunn til Oslo. Anette Karlsen

  • Øystein Aldridge

Dyreparken i Kristiansand:- I fjor høst startet vi et prosjekt for å få sidene til å funke på alle plattformer. Vi burde ha kommet lengre, og ser at helt klart at dagens løsning ikke er optimal, hverken på mobil eller ipad. Den nye løsning satser vi på å lansere i oktober. Grunnen til at det tar langt tid, er at det er mye som skal fortelles på siden. Vi vil ikke ha en halvveis løsning, men noe vi kan være stolte av, sier kommunikatør Ole Martin Buene.

Peppes Pizza:- Vi har et prosjekt på gang som går ut på å tilpasse sidene våre. Det må bli enklere, og det jobber vi med at det skal være om et par måneder. Vi skal gjøre et generelt løft når det gjelder vår digitale tilstedeværelse. Det stemmer nok at mange bedrifter ligger litt etter når det kommer til nett på mobil. I dag er det ikke enkelt nok å bestille pizza fra oss, sier markeds- og innovasjonsdirektør Thomas Grotle

Gresvig:- I dag er ikke selve netthandelen til G-sport og G-max tilpasset mobil og nettbrett. Det går an å handle fra sidene, uten at jeg kjenner til hvor stor andel av transaksjonene som kommer derfra. Vi har sett at fremtiden er mobil, og i november skal vi ha nye løsninger klare. Det er mulig vi skulle ha begynt arbeidet for et par år siden, men skal man være først, må man også ta alle barnesykdommene. Kanskje er det best å være nummer to, sier markedsdirektør Kjetil Løken.

Elkjøp:- I dag har vi ikke tilpasset siden vår spesielt for mobil, men vi foretar forløpende justeringer og forbedringer. Hele vår e-plattform er i ferd med å få et voldsomt løft, og over nyttår skal det nye systemet være klart. Det er uansett veldig mange som finner mobilsidene våre lette å handle fra. Så langt i år har vi hatt 23 000 ordre fra mobil. 30 prosent av all trafikken vår, kommer via mobil. Det samme gjelder 15 prosent av omsetningen vår på nett, sier kommunikasjonssjef Øystein Schmidt

Klikk på bildeserien over for å se eksempler på norske mobil-nettsider .


— Stadig vekk havner jeg på nettsider som overhodet ikke fungerer på mobil, sier Kai Hansen.

Som så mange andre nordmenn, bruker han og kona Jeanette mobilen til å orientere seg på ferie. Nå har Porsgrunn-familien på fire funnet veien til Operaen. Forrige helg var de i Kristiansand.

- Der skulle jeg sjekke noen ting på dyreparkens mobilsider, men det måtte jeg bare gi opp. Det var altfor vanskelig og gikk veldig tregt, sier Kai.

Nordmenn er blant dem som kjøper flest smarttelefoner i verden. 39 prosent av alle Google-søk i Norge gjøres via en mobil. Samtidig er vi svært ivrige nettshoppere.

Likevel lar mange norske bedrifter være å tilpasse nettsidene sine til mobil, ifølge en undersøkelse som Ipsos MMI og Google Norge har gjennomført.

- Hatt det for lett

— Vi er blant de beste i verden når det gjelder å handle via nett og mobil, men helt elendige til å selge, sier Magne Uppman.

Han er administrerende direktør i digitalbyrået Iprospect, som tar seg av nettmarkedsføringen til blant andre Norwegian, Netcom og Thon Hotels.

- Majoriteten av norske bedrifter har tatt sommerferie, lykkelig uvitende om at de går glipp av mange kunder som ivrer etter å bruke feriepengene sine, fortsetter Uppman, som synes det er vanskelig å si noe om årsaken til norsk næringsliv kommer til kort.

— Kanskje har vi hatt det for lite tøft. Danmark ble hardere rammet av finanskrisen enn oss, og der har de kommet mye lengre. I Norge går det rundt uansett, dermed har man ikke det samme behovet for å snu hver stein etter bedre løsninger, sier han.

En spøkelsesby

Jan Grønbech er Googles sjef i Norge. Han konkluderer med at mange norske bedrifter, butikker og organisasjoner velger å stenge dørene for kundene sine store deler av tiden.

— Dette er en trussel for norsk næringsliv, i og med at mobilsøkene våre i stor grad vil lede til bedre utenlandske nettsider. Det er et særnorsk fenomen. Vi ligger årevis etter land som England og USA, sier Grønbech.

Videre trekker han frem turistene som kommer til Norge og søker etter restauranter, suvenirer og annet.

— Nesten alle slike søk er mobile, men nesten ingen turister finner et eneste tilbud når de søker. Varehandelen og servicenæringen fremstår som en mobil spøkelsesby. Det er få som tenker på utenlandske cruiseturister som går av i Bergen og bruker mobilen for å lete etter et sted der de kan spise sushi, sier Grønbech.

Tar ikke teknologien på alvor

Professor Tor W. Andreassen ved BI er blant dem som har erfart at mange bedrifter er fraværende på mobil. Når Aftenposten ringer, ferierer Andreassen i Hardanger.

- Når jeg er her og bruker mobilen til å søke etter et sted å spise pizza, får jeg kun treff på restauranter i Bergen. Men jeg er jo ikke i Bergen, dessuten vet jeg at det finnes to pizzasteder i umiddelbar nærhet, sier han.

Andreassen tror norske bedrifters fravær kan skyldes ledere som ikke tar teknologien på alvor.

— Teknologitenkning er ikke særlig fremtredende blant norske ledere. De tenker business, og havner fort i gamle modeller. Nett og mobil er kanskje litt fremmed for dem.

Sjekker nett på farten

Videre understreker han at det er viktig for bedrifter å være der kundene til enhver tid befinner seg.

— Man må dusje forbrukerne med informasjon og brukerveiledning. Stadig flere søker gjennom mange nettsider før de oppsøker forhandlere. Når de ankommer butikken, vet de allerede hva de skal ha, sier han.

Familien Hansen skulle gjerne sett at det var lettere å navigere i sidene til landets turistattraksjoner og andre ting man sjekker når man er på farten.

— For eksempel har jeg opplevd at det å finne åpningstider på museene er vanskelig, sier pappa Kai.

Klikk på bildeserien øverst i saken for å se eksempler på norske mobil-nettsider .

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. VERDEN

    I Norge går selskaper konkurs. Men i ett land selges 20 prosent av alle dagligvarer på nett.

  2. OSLOBY

    Deling av filmede slagsmål kan utløse hevnspiral

  3. KULTUR

    Tech-gigantene samarbeider om digital smittesporing. Det kan være svært gode nyheter.

  4. A-MAGASINET

    - Jeg blir flau når jeg tenker tilbake på hvor fjern jeg var

  5. ØKONOMI

    På innsiden av XXL-lageret: Slik skal de vinne mot Gjelsten og Sunde

  6. A-MAGASINET

    Nå har over halve Norge Vipps. Er kontantene på vei ut?