Forbrukerrådet stopper prisportalen etter én uke

Forbrukerrådet er usikker på om den nye appen gir riktig informasjon og stopper handlekurven som skulle kommet torsdag.

Forbrukerdirektør Randi Flesland er sammen med barne- og likestillingsminister Solveig Horne i Arendal i forrige uke da prisportalen ble lansert.

Under lanseringen sa Forbrukerdirektør Randi Flesland at den nye prisportalen skulle komme med en ny handlekurv hver torsdag. Nå stopper Forbrukerrådet denne ukens handlekurv.

Ifølge Aftenpostens kilder er det feilene rundt prisene som gjør at Forbrukerrådet stopper prestisjeprosjektet sitt.

– Vi setter ikke ut en ny handlekurv i morgen, bekrefter Flesland overfor Aftenposten.

Da prisportalen ble offentliggjort forrige uke, ble Kiwi utropt som vinneren. I etterkant har det vært voldsomme diskusjoner rundt tjenesten, som skal ha kostet 7 millioner kroner.

– Vi har oppdaget noen barnesykdommer som vi jobber med å få fikset sammen med dagligvarekjedene. Det er små feil i datamodellen som vi nå vet hvor er, og som skal rettes opp i. Derfor hopper vi over kurven som skulle vært offentliggjort i morgen, sier Flesland.

Les også

Forbrukerrådet har glemt forbrukerne

Både Rema 1000 og Coop har kritisert tjenesten for flere forhold, blant annet fordi det ikke er mulig å regne seg tilbake og kontrollere Forbrukerrådets regnestykker.

Senest natten før lansering ble hele utregningen av handlekurven gjort på nytt etter at det ble påvist flere feil.

Både Coop og Rema har jobbet dag og natt siden lanseringen med informasjon til Forbrukerrådet for å få det de mener er en riktigere handlekurv.

Flesland sier til Aftenposten onsdag at de først diskuterte om de skulle ha en handlekurv hver torsdag, men de nå ønsker å gjøre det mer uforutsigbart overfor kjedene.

Les også

Forbrukerrådet med ny pris-app. – Trist for forbrukerne, mener lokalmatforkjemper

Fjerner kurven som ligger ute

Etter at Forbrukrrådet ble gjort oppmerksom på feilene, får det også konsekvenser for handlekurven som ble offentliggjort forrige torsdag.

– Vi fjerner handlekurven fra forrige uke. Nå er prisene på den så gamle, at de ikke er aktuelle lengre, sier Flesland.

Hun legger til at dette ikke har noe med kritikken tjenesten har fått fra både kjeder og andre.

– Vi er glade for at Forbrukerrådet nå tar til etterretning det vi har påpekt over lang tid, også før portalen ble lansert. Det er grunn til bekymring at man lanserer en portal før man er sikre på om datagrunnlaget er riktig, sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum i Rema 1000 til Aftenposten.

– Vi synes det er en reflektert og modig beslutning, sier Coop-sjef Geir Inge Stokke om Forbrukerrådets beslutning.

Flesland gjør oppmerksom på at prisportalen er en komplisert datamodell, der over 8 millioner varer om dagen skal registreres.

– Vi har nå oppdaget noen små feil som vil justere noen priser litt opp, andre litt ned. Det er småting, og vil antagelig ikke få store konsekvenser, sier Flesland.