Økonomi

Kina er i ferd med å forandre verden. Her er redskapet de bruker.

Det selges like mange elektriske biler i Kina som i resten av verden. Nå utfordrer de Teslas hjemmemarked.

  • Magnus Hjalmarson Neideman
  • Peter Alestig

Melinda Qu er ikke vant til å ha med seg journalister inn på selve bilfabrikken. Det er her, midt i det enorme industriområdet utenfor gigantbyen Shenzhen, at bilene blir til – de som skal få Tesla grunnlegger Elon Musk til å skjelve.
Over hodene våre henger dusinvis av knallsuksessen E6, alle lyseblå med en hvit stripe langs siden. Det betyr at de skal bli drosjer i Shenzhen, byen med ti millioner innbyggere som ligger fire mil unna. Lenger fremme glir plugin modellen Tang gjennom produksjonslinjen.
For å være ærlig så ser de ikke all verdens imponerende ut, skriver SvD Næringsliv. Selskapet Build Your Dream (BYD) ligger i førersetet av Kinas elbilproduksjon, men modellene deres har langt igjen før de matcher Teslas luksuriøse og dristige profil.

Store ambisjoner

Så langt er det BYD som dominerer det kinesiske elbilmarkedet. De tre mest solgte elbilmodellene i Kina i fjor var Tang, Qin og E6 – alle produsert av BYD. Men selv om bilene holder en lav profil, kan det samme neppe sies om selskapets ambisjoner. «Verden står overfor en katastrofe», blir vi fortalt i velkomstfilmen som spilles under besøket. Men ikke fortvil: Build Your Dream har løsningen.
– Vår visjon er å forandre verden og være ledende i denne endringen, sier Isbrand Ho, administrerende direktør i BYD Europa, til SvD Næringsliv.

Faktum er at selskapets erobring av verden er i full gang, med deres batterier og elektriske busser. De sistnevnte finnes blant annet i Ängelholm, Eskilstuna og London. Har du en Samsung-telefon, er sjansen stor for at den har et batteri fra BYD.

  • Nå kommer endringen brått til Oslo: Disse bilene blir solgt med en gang de kommer i butikken.

Har tatt stor markedsandel på rekordtid

BYDs suksess er en direkte følge av Kinas enorme investeringer på dette feltet.
I 2016 kjøpte kineserne 350.000 elektriske biler, inkludert plugin hybrider. For å sette tallet i perspektiv: det tilsvarer nesten halvparten – 46 prosent – av alle elektriske biler som ble solgt i verden i fjor.
Samtidig har Kina gått fra å være fullstendig marginalisert som bilprodusent til å innta en dominerende posisjon innen elektriske biler. På tre år har landet gått fra å produsere seks prosent av alle elektriske biler i verden, til 43 prosent.
Årsaken er at Kinas regjering strør subsidier over landets bilprodusenter – rundt 40 milliarder dollar bare i fjor. Ved hjelp av de statlige tilskuddene, som kan dekke rundt 40 prosent av prislappen, satser Kina på å selge 3 millioner elektriske biler i året innen 2025.

Motivert av dårlig luft

Giantinitiativet er ikke bare motivert av at Kina ønsker å dominere elbilmarkedet. Det handler også om en av landets største utfordringer: luftforurensning.
– Den tunge smogen rundt de store byene, spesielt i hovedstaden Beijing, er blitt en av de største utfordringene det moderne Kina står overfor. Regjeringen er i ferd med å innse at det krever store skritt å redusere utslippene, sier Isbrand Ho, administrerende direktør i BYD.
Nå skal også de ta et stort skritt – ut av Kina. Like før årsskiftet kom det første signalet, da skuespilleren Leonardo DiCaprio ble utpekt til å være selskapets globale ambassadør. Og nylig kom den forventede kunngjøringen: BYD vil begynne å selge biler i det amerikanske markedet i løpet av 2–3 år.

Tror ikke de vil lykkes i USA

Spørsmålet er om de lykkes. Mørke skyer har begynt å hope seg opp i horisonten. For det første har de store subsidiene ført til et gullrush blant kinesiske produsenter av elbiler – med tilhørende svindel og korrupsjon som resultat. Nylig kunngjorde kinesiske myndigheter at de vil redusere subsidiene for elbiler med 20 prosent.
En annen mørk sky har også dukket opp, i form av USAs nyinnsatte president, Donald Trump, påpeker analytiker Ferdinand Dudenhöffer, som er direktør for Center Automotive Research ved Duisburg-Essen-universitetet.
– Trump sier han vil fjerne alle statlige tilskudd for elektriske biler. Toll og avgifter på kinesiske varer kan også gjøre det vanskelig for BYD. Så jeg tror ikke de vil lykkes i USA, sier han.
Men BYD frykter hverken Trump eller de reduserte subsidiene hjemme. Styrken i omstillingen er rett og slett for sterk til at USA er i stand til å snu den. Det var et budskap som også ble gjentatt på den siste bilmessen i Detroit.

– Se til Kina i stedet for USA når det gjelder elektrisk bil i fremtiden. Kina har bestemt seg for å handle, sa Renault-Nissan sjef Gerard Detourbet på messen, ifølge Reuters.

Et enormt marked

Selv Ferdinand Dudenhöffer medgir at det er Kina, og ikke USA, som styrer skuten i kraft av sitt hjemmemarked. Det ble solgt 23 millioner biler i Kina i fjor, mot 17,5 millioner i USA. Dessuten vokser Kinas marked, mens USAs står stille.
Kinas strategi for å vinne kampen om elbilen er enkel: de innenlandske produsentene skal først utnytte sitt sultne hjemmemarked – og deretter ekspandere globalt.
– De gjør det samme som koreanske bilprodusenter gjorde for 20 år siden, og den japanske industrien for 40–50 år siden. Og de vil trolig lykkes, sier Ferdinand Dudenhöffer.

Han spår at kinesiske elbiler vil være et vanlig syn på veiene i Europa i løpet av 2–3 år.
– Hvor viktig er Kina for det grønne skiftet?
– Uten Kina vil det ikke skje. Det er Kina, ikke USA, som definerer reglene for morgendagens bilindustri.

Les mer om

  1. Kina
  2. Elbil
  3. Luftforurensning
  4. Omstilling
  5. Elon Musk
  6. Bil