Økonomi

Dette er Norwegians nye superfly

Ny og større Dreamliner fra fabrikk neste måned, men Norwegians nye landistansefly kommer foreløpig ikke i trafikk i Norge.

I neste måned får Norwegian overlevert det første nye Dreamliner 9-flyet som det her jobbes på i Boeings flyfabrikk utenfor Seattle. Klikk på bildet og se tre andre bilder. Foto: ATLE STRAUME

  • Knut-erik Mikalsen
    Knut-erik Mikalsen

I neste måned får Norwegian overlevert det første nye Dreamliner 9-flyet som det her jobbes på i Boeings flyfabrikk utenfor Seattle. Foto: ATLE STRAUME

I neste måned får Norwegian overlevert det første nye Dreamliner 9-flyet som det her jobbes på i Boeings flyfabrikk utenfor Seattle. Foto: ATLE STRAUME

Det første Dreamliner 9-flyet får Greta Garbo på flyhalen. Foto: ATLE STRAUME

Slik ser det ut, Bjørn Kjos' nye stolthet: I neste måned skal selskapet hente den første av de nye og større Boeing 787 Dreamliner-flyene fra flyfabrikken i Seattle.

— De nye flyene er større og har lengre rekkevidde enn Dreamlineren som nå er i trafikk, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til Aftenposten.

Det første flyet skal leveres til Norwegian i slutten av februar. De nye flyene har større rekkevidde, flykroppen er lengre og det er plass til 53 flere seter enn i dagens utgave.

LES OGSÅ:

Les også

Her tør ikke piloten fortsette landingen

Norwegians versjon av denne større Dreamliner-modellen har totalt 344 seter, hvorav 35 i premiumkabinen og 309 i økonomi.

Vil kunne fly lenger

Den økte rekkevidden gir nye muligheter for den norske lavprisoperatøren:

— Ja, for de reisende betyr det flere nye ruter til reisemål som ikke har vært mulig å nå tidligere, sier Sandaker-Nielsen.

Nordmenn som nå håper på å bruke nyflyet på ruter til og fra Gardermoen, må Norwegians talsmann derimot skuffe:

— Nei, de to første eksemplarene av den nye flytypen skal brukes på ruter til og fra London-flyplassen Gatwick, sier Sandaker-Nielsen.

Norwegian er i ferd med på bygge opp en stor operasjon fra den nest største flyplassen i London, og er allerede blitt det treje største flyselskapet på denne lufthavnen - etter lavprisselskapet EasyJet og flygiganten British Airways.

LES OGSÅ:

Les også

Norwegian satser stort på flybonus

Voldsom utvidelse

Norwegian har i dag åtte fly av typen 787-8 Dreamliner i drift, men de nye flyene som kommer på løpende bånd nå er som følge av at Kjos har besluttet en voldsom utvidelse av langdistanseflåten. Han hadde i utgangspunktet 11 nye fly av typen 787-9 i bestilling.

Så sent som i desember i fjor besluttet Bjørn Kjos å storsatse på den nye noe større flytypen og bestilte ytterligere 19 fly av typen, som har betegnelsen Boeing 787-9. Dette var den største enkeltbestillingen av denne flytypen i Europa. Dreamlinerne går utelukkende på interkontinentale ruter, mot USA og Asia.

For Norwegian innebærer det en mangedobling av dagens langdistanseflåte som i løpet av de neste fem årene vil bestå av 38 Dreamlinere.

Kjos: — Dette er bare starten

Med de nye flyene vil Norwegian lansere en rekke nye langruter de kommende årene. Hvilke ruter de nye flyene skal inn på, er ikke avgjort ennå. Bjørn Kjos har imidlertid gjort det klart atselskapets prioriterte langdistansesatsing skal skje ut fra Gatwick-flyplassen.Det omfatter så langt sju destinajsoner - Boston, New York, Los Angeles, San Francisco (Oakland), Orlando, Fort Lauderdale og Puerto Rico.

LES OGSÅ:

Les også

Mat og bagasje er blitt milliardbutikk for Kjos

Etter bare vel ett år med base i Storbritannia er Norwegian oppe i fem interkontinentale ruter fra verdensmetropolen. Det kommer mer, kunne Kjos fortelle Aftenposten i fjor sommer:

— Vi har så vidt startet i London. Det er et enormt marked. Det er nå det store langruteprosjektet vårt tar av for alvor, sa Kjos.

Les også

  1. Ryanair har søkt om ruter fra Gardermoen og fikk ja

  2. For første gang taper Flytoget passasjerer - hundretusenvis flere kjører med NSB til Oslo Lufthavn

  3. Liker ikke skittkasting mot charterferien