Orkla-sjefen: - Vi er usikre på om vi vil satse i Norge fremover
– Vi har investert masse i produksjon i Norge, men vi er usikre på om vi vil satse i Norge fremover, om vi tør å fortsette å investere i dette landet, sier konserndirektør i Orkla, Peter A. Ruzicka.
Orkla-sjefen sier at han har sett på Høyre og denne regjeringen som en garantist for gode rammevilkår for næringslivet, og er svært skuffet.
– Denne sukkeravgiften viser at rammebetingelser for selskaper er risikable i Norge, sier Ruzicka til E24.
Orkla sier politikerne skylder på hverandre og på KrF som tok initiativet til avgiften.
– Jeg er veldig opprørt. Den er innført på kort tid uten analyser og høringer, og fører ikke med seg til helsebringende effekter, sier Ruzicka til E24.
- Det er mange som har reagert på sukkeravgiften: NHO bryter sukkersamarbeidet med regjeringen
Likevel ble resultatet forbedret
Merkevare-giganten Orkla la fredag frem kvartalstall. Konsernet hadde et resultat før skatt på rundt 1,1 milliarder kroner i årets andre kvartal, mot snaut 1 milliard i samme periode i fjor. Det justerte driftsresultatet økte også. Driftsinntektene ble drøyt 10 milliarder kroner, en økning fra 9,8 milliarder kroner i tilsvarende periode i fjor.
Det var fortsatt god vekst i Finland og Sentral-Europa. Salgsutviklingen i Norge var imidlertid svakere enn i fjor, blant annet som følge av økningen i sjokolade- og sukkeravgiften på 83 prosent. Flere av Orklas varekategorier har opplevd lavere kampanjetrykk og økte priser mot forbrukerne, noe som ifølge kvartalsrapporten har gitt lavere salg.
- Fagfolk ut mot myndighetene: Sukkerfri brus bør ikke rammes av sukkeravgiften
Prioritet: Snu utviklingen i Norge
– Vår prioritet er å snu utviklingen i Norge, samt fortsette arbeidet med å vri porteføljen mot kategorier, salgskanaler og geografier med høyere vekst. Vi effektiviserer stadig vår vareforsyning, og i kvartalet besluttet vi å nedlegge to fabrikker i Sverige og Finland, sier konsernsjef Peter A. Ruzicka.
Orkla eier nesten halvparten av malingsprodusenten Jotun, som hadde et vanskelig første kvartal i år. I andre kvartal hadde malingsprodusenten en salgsframgang, men fortsatt er markedssituasjonen «krevende» innen Marine Coatings, ifølge en børsmelding.