Økonomi

Folk står i kø for å jobbe på tog, i fengsler og på tollstasjoner

Mange lar seg friste av yrker som gir lønn under utdannelse. Men nåløyet for å komme inn er trangt.

Line Tvenge Andersen har et drøyt år igjen før hun er ferdigutdannet toller. Hun har allerede opplevd å være med på noen beslag - det største var et valutabeslag. En person ville ha med seg 90.000 kroner i kontanter ut av landet, men alt over 25.000 skal være deklarert, er det ikke det blir 20 prosent av totalbeløpet beslaglagt som en bot. Ingar Storfjell

  • Are Møster Ottesen
    Journalist

I fjor hadde NSB 845 søkere til konduktørutdannelsen — en klar økning fra året før. På hvert kull er det bare plass til 22 aspiranter, så konkurransen er hard. Også en profesjonsutdannelse som fengselsbetjent er populær. 1136 personer søkte i fjor - det var plass til 175.

Folk står i kø for å kvalifisere seg til å jobbe på tog, i fengsler og på tollstasjoner. Der får de lønn mens de utdanner seg. Utdannelsen er en kombinasjon av praktisk opplæring og teoretisk undervisning og oppmøteplikten er like obligatorisk som den er i en vanlig jobb, så noe fritt studentliv er det ikke, men til gjengjeld gis det lønn fra dag en. Er det det som gjør disse utdannelsene så attraktive?

— Jeg tror det er flere grunner, sier Helene Tronstad Moe. Hun er førsteamanuensis ved Høyskolen Kristiania, konsulent i KPMG og jobbekspert i Aftenposten.

— Dette er profesjonsutdanninger – du vet hva du blir. Både det og at det er relativt korte utdanninger tror jeg appellerer til mange. Helt motsatt av om du studerer på universitetet – da er det veldig langt frem før du er i mål og mer abstrakt hva du utdanner deg til.

  • Har du de egenskapene som skal til? Les mer omFremtidens drømmemedarbeider

Godt betalt i usikre tider

For mange er det også en stor fordel at det er lønn under utdannelsen. Det forsterker følelsen av at det er en nyttig utdanning du tar, mener Tronstad Moe, og peker på at det særlig i usikre tider, kan være attraktivt å ta en kort utdanning der du samtidig er sikret lønn og senere fast arbeid.

I motsetning til om du studerer på Blindern i seks år og kanskje, kanskje ikke får deg jobb etterpå.

Med en kort utdannelse taper du heller ikke mye på å ta feil.

— Angrer du er det lettere å begynne med noe helt annet, sier jobbeksperten.

Aftenposten har møtt tre som har kommet gjennom nåløyet etter å ha konkurrert om en av få plasser som henholdsvis togkonduktør, fengselsbetjent og tollbetjent. Hvorfor har de valgt som de har gjort? Og er det så attraktivt som de trodde?

Se hvordan disse syv valgte retning:

Les også

«Slik endte jeg opp i yrket mitt»

«Må tåle mye kjeft»

Kjetil Frydenlund (38). Togkonduktør. Var ferdig som aspirant høsten 2015. Ingar Storfjell

Kjetil Frydenlund (38)

Togkonduktør. Var ferdig som aspirant høsten 2015.

— Tilfeldigheter gjorde at jeg havnet her. Faktisk var det venner av meg som sa at jeg absolutt burde søke som konduktøraspirant. Det er jeg superfornøyd med nå. At jeg fikk lønn mens jeg utdannet meg var en stor fordel, men ikke avgjørende. Jeg har alltid vært glad i å reise. I 16 år var jeg i flybransjen som steward. Det ble etter hvert en tøff hverdag, og jeg skjønte at jeg ikke kunne bli pensjonist i den bransjen.

Mange tror at det å være konduktør bare er å selge billetter.

For å være ærlig trodde jeg også at det handlet mye om det. Men det er bare en marginal del av jobben. Det er utrolig mye som skal læres. En stund tenkte jeg «hva er det jeg har begitt meg ut på?». Vi skal kunne alle togstasjonene i Norge på rams. Som aspirant er det bare å begynne å pugge. Det er mye togterminologi å sette seg inn i, og det kryr av skilt og signaler vi må kunne. Det er nesten som å ta lappen på nytt. På mange måter skal vi kunne være både brannmann og sykepleier. Sikkerhet og punktlighet er prioriterte arbeidsoppgaver.

Skjer det noe er det vi som er skadestedsleder. For å ha denne jobben må du være en omgjengelig person, serviceinnstilt, ryddig og fokusert, men også bestemt.

Det er en fordel at jeg er vant til å jobbe men mennesker og liker det. Jeg har lett for å smile og jeg ser at passasjerene setter pris på det. Når det er avvik som for eksempel forsinkelser, må jeg tåle mye kjeft. Det er ikke vanskelig å forstå at folk blir frustrerte og jeg tar det ikke personlig. Her hjelper uniformen meg. Jeg ser den som et skall – det er den som får kjeft og ikke meg.

Å bære uniform har litt med yrkesstolthet å gjøre. Da jeg fløy måtte jeg ut på kort varsel fordi vi fikk ny turnus hele tiden. I NSB har jeg en turnus som går over et helt år. Det er forutsigbart og jeg kan planlegge mer, for eksempel bestille konsertbillett til en bestemt dato. Det er en stor fordel og lettelse.

Les også

Bachelorstudenter: - To år i samme jobb må være et minimum

«Du må kunne være streng, men ha empati»

Line Tvenge Andersen (25). Tollbetjent Ingar Storfjell

Line Tvenge Andersen (25)

Tollbetjent

— Jeg hadde et litt enkelt syn på hva en toller gjør før jeg begynte her. Jeg forbandt det nok mest med rød og grønn sone på flyplassen, slik folk flest antagelig gjør. Men det er mye mer omfattende enn jeg trodde. Det var en jeg kjenner som er fengselsbetjent som tipset meg om tolleryrket.

Det som gjør det spennende, er at det er så variert og at det er en trygg jobb. At det er betalt utdanning er også attraktivt, men ikke det viktigste. Det er en veldig aktiv jobb og for meg som liker å være ute uansett vær, passer det ekstra godt. Jeg er nå ferdig med grunnutdanningen og er på fordypning. Vi må velge om vi vil jobbe med vareførsel eller kontroll. I løpet av første året får vi prøvd begge deler og jeg har valgt fordypning i det siste.

Det er da jeg kommer ut og er mest i aktivitet. For å være toller må du være glad i å prate med folk. Du må kunne være streng, men ha empati. En viktig egenskap er å være lydhør og behandle folk med respekt.

Å være toller er ikke et yrke man kan lese seg opp på. Det man lærer mest av er å gå sammen med de erfarne tjenestemennene. Men vi har også undervisning i høyskolefagene forvaltningsrett, flerkulturell forståelse og sosiologi. Vi må dessuten kunne klassifisering og tariffering av varer. Det er noe de færreste sikkert har hørt om, men tolltariffens system er et internasjonalt standardiseringssystem for å klassifisere varer slik at man forstår hva det dreier seg om uansett språk. 0101 for eksempel betyr levende hest. Så har du undergruppe på undergruppe helt til du kommer ned til tallet for kjøttdeig. Det er veldig avansert. Jeg lærer noe nytt hver dag.

Vi har en del etatsspesifikke fag, som det å øve oss på å finne gjemte ting. Vi må vite hvor det kan være hulrom i biler blant annet. Som toller må du være tålmodig. Og du må like å gå i uniform. Liker du ikke det har du valgt feil yrke. Jeg synes uniform er praktisk og den viser at jeg ikke bare representerer meg selv, men hele etaten. Når jeg er ferdig og har bestått eksamen har jeg to pliktår, men jeg vet også at jeg er sikret fast jobb.

«Møter mennesker i stor krise»

Rikard Gillingsrud Karlsen (38). Fengselsbetjent Ingar Storfjell

Rikard Gillingsrud Karlsen (38)

Fengselsbetjent

— Jeg jobbet mange år med regnskap og økonomi, men hadde lyst til å jobbe mer med mennesker. «Skal det bli noe av må jeg gjøre det nå», tenkte jeg. Kona mi har vært vikar i fengslet tidligere og mente dette ville være noe for meg. Fordi ufaglærte kan få vikariere i fengsler, fikk jeg prøve meg og syntes det var en spennende verden å bli kjent med. Jeg følte at jeg passet inn og hadde noe å tilføre.

For meg er det gode arbeidsmiljøet viktig. Jeg tror det blir et ekstra samhold i fengslet fordi vi er så avhengig av hverandre. Vi må kunne stole på hverandre. Når vi gjør det, føler du deg trygg selv i utrygge situasjoner. Men de fleste innsatte har den innstillingen at de skal gjøre det beste ut av det og ønsker å ha det rolig. Noen tror nok at jobben som fengselsbetjent bare består av å låse folk ut og inn av cellene. Men vi har en sammensatt rolle som gjør hverdagen variert og til tider utfordrende. Vi skal ivareta sikkerheten og samtidig bistå og støtte den innsatte gjennom hele soningen.

Vi er mye sammen med de innsatte, prøver å bli kjent og bygge opp et tillitsforhold. Vi spiller for eksempel fotball og innebandy sammen og hjelper dem ellers å mestre livet som innsatt.

Som fengselsbetjent møter jeg mennesker i stor krise. Det er viktig å ha forståelse for situasjonen og møte folk med respekt. Man må legge vekk fordommene og ha trua på at de som sitter inne kan endre seg. Det tar to år å utdanne seg til fengselsbetjent. For meg som har etablert meg med kone og barn og blitt vant med en viss levestandard, betyr det en del at jeg får lønn under utdannelsen. Vi har fem store emner vi skal gjennom - blant annet kriminalkunnskap, juridiske emner og det aller viktigste: sikkerhet. For å egne seg til denne jobben bør man ha et godt blikk for mennesker. Etter utdannelsen er det ett års plikttjeneste. Man er sikret jobb, men må være innstilt på å måtte flytte på seg. Jeg har aldri gått i uniform før, men liker det. Det er jo litt stilig og dessuten praktisk. Jeg slipper å tenke på hva jeg skal ha på meg hver dag.

Les også:

  1. Les også

    «Jeg unner alle å få en ny jobb hvor engasjementet kommer tilbake»

  2. Les også

    Her er yrkene med høyest status

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Arbeidsliv

Relevante artikler

  1. KARRIERE

    For Anne-Lene (43) var det avgjørende at hun fikk lønn under studiene. Her er utdanningene du får betalt for å ta

  2. KARRIERE

    Jostein (29) slipper studielån: Her er utdanningene du får betalt for å ta.

  3. NORGE

    Opptakskravene kraftig redusert: – Kan få inn folk som rett og slett ikke burde bli politi

  4. A-MAGASINET

    Hun jobber alene med 30 kriminelle. De er dømt for voldtekt, overgrep og drap

  5. KARRIERE

    I disse tre yrkene er kun én prosent menn. Jamil mener det gir ham bedre sjanser for jobb

  6. KARRIERE

    Fikk du ikke søkt høyere utdanning? Her er 11 jobber du kan få uten utdanning.