Økonomi

Huawei: Kollektivet som knuser Ericsson – og kanskje snart Apple

Huawei har med sin enestående vekst på 40 prosent avsatt Ericsson fra nettronen. Neste mål: Å knuse Apple. – Vi ønsker å være nummer én, sier Huaweis kommunikasjonssjef Joe Kelly.

  • Peter Alestig

Alt er hvitt. Gulv, tak, vegger, møbler. Selv jakken over skuldrene til Wency Wang, kvinnen som viser oss rundt en av Huaweis mange kontorkomplekser i Shenzhen i Kina, er kritthvit.

– Alles øyne er vendt mot Kina nå, sier hun, med et smil like hvitt som omgivelsene.
I telekombransjen er i alle fall alles øyne helt klart rettet mot Huawei. Mens Ericsson er nødt til å stenge fabrikker, si opp flere tusen mennesker og risikerer milliardbøter for mistenkt korrupsjon, går den argeste konkurrenten Huawei mot et rekordår i 2016, skriver Svenska Dagbladet.

  • Les også om gründeren som oppdaget at norske ingeniører er langt billigere og vel så dyktige: Mathias Mikkelsen dro til Silicon Valley for å erobre verden. Men fant ut at det var bedre å gjøre det fra Oslo.

Et år som også markerer et tronskifte i bransjen. I april i år presenterte Huawei salgstall på nettsiden som betyr at de gikk forbi de nordiske veteranene Ericsson og Nokia – og ble størst i verden.

Veksten i år er ventet å ende på enestående 40 prosent. I så fall betyr det en omsetning på rundt 700 milliarder kroner. Nå har Huawei riktignok en mye bredere drift enn Ericsson, men det er likevel verdt å nevne: Det er tre ganger Ericssons omsetning.

– Huawei har gått fra å være en copycat til å bli ledende innen forskning og utvikling. Og de har åpenbart ingen planer om å bare bli værende i sitt hjemmemarked, sier teleanalytiker Daniel Djurberg i Handelsbanken.

  • Les også:
Les også

Flere tusen mister jobben i Ericsson

– Vil ikke ansette folk med erfaring

Årsaken til fremgangen er omdiskutert. Men under SvDs besøk på hovedkontoret i Kinas IT-mekka Shenzhen, der Huawei har lagt beslag på en hel bydel, får man inntrykk av et selskap som på mange måter er konkurrentenes motsetning.

Mens Ericsson hviler på en tradisjonsrik historie, er alt nytt for Huawei.

Siden opprettelsen i 1987 har selskapet vokst fra en ubetydelig forhandler av utenlandsk telekomutstyr, til en global gigant med virksomhet i 170 land.

Langs de palmeomkransede gatene i hovedkvarteret stiger et dusin kontorkomplekser, det eldste ble bygget i 2012. De ansattes gjennomsnittsalder er utrolige 30 år, forteller vår guide Wency Wang.

– De fleste bedrifter ønsker ansatte med erfaring når de rekrutterer. Det vil ikke vi. Vi vil ha studentene, de unge og sultne. Og de vil hit, sier hun.

Les også:

Les også

Kina-milliardær vil at norske Opera skal bli Afrikas svar på Amazon

– Som en stor familie

Wency Wang er selv bare 30 år gammel og en av Huaweis 40.000 ansatte i Shenzhen. Mens Ericssons organisasjon er så strømlinjeformet som mulig, vil Huawei ha alle tjenester innen sitt eget selskap. Her er alt fra et eget «universitet» for de ansatte og høyteknologiske forskningslokaler, til ansattboliger, restauranter og treningssentre – alt under paraplyen til Huawei.

Sjåføren som kjører oss rundt i det tropiske regnet jobber også for Huawei, akkurat som personalet på de titalls restaurantene på området, og de hundretalls renholdsarbeiderne.

Selv de flyvertinneaktige kvinnene som står oppstilt bak resepsjonsdisken innenfor inngangen og hilser oss velkommen inn i hovedbygningen i blokk F, er ansatt av Huawei.

– Hvis man har alt innen selskapet unngår man feil fra underleverandører, sier Wency Wang, og forteller at mange også har møtt sin partner på jobben.

– Vi er som en stor familie, sier hun og ler.

Les også:

Les også

Det er ikke kineserne som gjør at jobbene forsvinner. Det er teknologien.

Tre direktører på skift

Eller kanskje mer som et kollektiv. Huaweis eierstruktur og styringsmodell er trolig de punktene hvor selskapet skiller seg mest fra Ericsson.

Huawei eies i sin helhet av sine ansatte. 85.000 av totalt 180.000 ansatte på verdensbasis er deleiere i selskapet. Den 72 år gamle grunnleggeren Ren Zhengfei eier mest: 1,42 prosent.

Styringsmodellen er like ukonvensjonell: ingen i en høyere lederstilling – heller ikke konsernsjefen – sitter mer enn noen få år i samme stilling. Lederskapet veksler mellom tre administrerende direktører som sitter et halvt år hver, en unik modell som sikrer bedre avgjørelser, ifølge kommunikasjonssjef Joe Kelly.

– Når fugler trekker, flyr de i en V-formasjon, hvor fuglen i midten tar den tyngste byrden. Men fuglene bytter med jevne mellomrom på å ta denne plassen. Det er akkurat det samme med en administrerende direktør. Én person kan ikke ta byrden på ubestemt tid, sier han.

Les også:

Les også

Økonomistudenter drar dit pepper'n gror for å bli bedre norske ledere

USA frykter overvåkning

– Hva gjør dere bedre enn Ericsson?

– Ericsson har, akkurat som mange selskaper i bransjen, gjort mange kjøp som ikke har lønnet seg. Det har ikke vi gjort. Vi er også mye yngre enn våre konkurrenter. Vi er 30 år, Ericsson er 100. Det gir oss mange fordeler.

Samtidig finnes det selvfølgelig også skjær i sjøen for Huawei. Det ene er at USA nekter å kjøpe inn i bedriftens nettverk, av frykt for å bli overvåket av Kina. Et annet problem er den store betydningen av det innenlandske markedet – og det er som kjent ikke i like stabil vekst som før.

Les også:

Les også

Apple med sikkerhetsoppdatering mot hacking og avlytting av Iphone

Skal selge flere telefoner enn Apple

Men Huawei tenker langsiktig. Med Ericsson og Nokia akterutseilt, tar selskapet nå opp konkurransen med det mest prestisjetunge selskapet i IT-bransjen: Apple. I 2015 vokste Huaweis mobiltelefonsalg med 87 prosent. Selskapets nye smarttelefonen Mate 9 er allerede utnevnt som den største utfordreren til Iphone, etter Samsungs problemer med sin Galaxy note 7.

På bare to år vil Huawei gå forbi Apple i antall solgte telefoner, lovet selskapet i november.

– Vi har stor respekt for Apple, som produsent og konkurrent. Men vi har den tekniske kompetansen, vi har høykvalitetsproduktene, vi har muligheten, sier Huaweis kommunikasjonssjef Joe Kelly, og fortsetter:

– Og vi ønsker å bli nummer én.

Les også:

Les også

Gjør klar for smarttelefon-krig: Derfor prøver Google å spise Apple

Analytiker: Huawei kan godt bli størst

Det kan absolutt være fordeler med noen av de ukonvensjonelle valgene Huawei har tatt, sier teleanalytiker Daniel Djurberg i Handelsbanken. Han peker blant annet på det faktum at en leder aldri bør aldri sitte i samme stilling mer enn noen få år.

– Det er et veldig spesielt selskap sånn sett. Ingen bedrift kan leve på gamle meritter. De må være konstant på tå hev, sier han.

Administrerende direktør for Huawei Consumer Business Group Richard Yu presenterer en av selskapets telefoner i Las Vegas 5. januar.

Satser mer på forskning og utvikling

Samtidig har Huawei en sjenerøs ordning for å dele overskuddet mellom de 85 000 eierne. Kanskje dette forklarer hvorfor de ansatte i Huawei i enkelte medieoppslag sies å jobbe veldig hardt, hoppe over ferier og jobber ubetalt overtid.

Like viktig er imidlertid, ifølge Djurberg, Huaweis omfattende investeringer i forskning og utvikling. Ericsson og Nokia investerer begge sparsomt i dette, mens Huawei investerer mer enn sine to nordiske konkurrenter tilsammen. 10 prosent av omsetningen er investert i forskning og utvikling, og nær 80 000 av selskapets 180.000 ansatte jobber med forskning. Signalet er tydelig: Huawei ønsker å være best.

– Huawei gå forbi Samsung på mobiltelefoner og Cisco på entreprenørskap. Og det har gått forbi Ericsson og Nokia på trådløst nett. Så de har høye ambisjoner – og er unektelig en veldig tøff konkurrent, sier Daniel Djurberg.

Les også:

Les også

Telenor spiser seg inn i bankbransjen

- Godt av å ikke være på børs

Samtidig har Huawei vært veldig flinke til å rekruttere ansatte fra konkurrenter, sier Daniel Djurberg – ikke minst fra Ericsson.

– Huawei forsto tidlig hvilke folk de trengte. De laget en liste over folk de ønsket å rekruttere og lyktes godt med det. De har funnet dyktige eksperter, for eksempel fra Ericsson, sier han.

Men Huawei har også sine problemer, sier Daniel Djurberg. Det koster mye å vokse i den takten Huawei har vokst. Samtidig forventer de ansatte utbytte – og ryktene vil ha det til at i noen år har det vært vanskelig for Huawei å ha råd til.

– Og hvis vi får en negativ utvikling i det kinesiske markedet, rammer det aktører som Huawei ekstra hardt, sier Daniel Djurberg.

Men Huawei er trolig fortsatt bedre rustet til å håndtere fremtidens utfordringer enn sine konkurrenter. Og den viktigste grunnen er trolig et relativt enkelt faktum, ifølge Daniel Djurberg: selskapet er ikke børsnotert.

– Mange bedrifter ville trolig hatt godt av i visse perioder å tas av børsen, å slippe kvartalsfokus og kunne være i stand til å gjøre langsiktige beslutninger med tøffe investeringer som markedet ikke har nok tålmodighet til, sier han.

Skrevet av Peter Alestig journalist i Svenska Dagbladet.

Les mer om

  1. Huawei
  2. Ericsson
  3. Apple
  4. Kina
  5. Teknologi
  6. IT og telekom