Økonomi

Tjener fett på å slanke nordmenn

Mange overvektige trenger hjelp for å endre livsstil. Det har gjort Martin Christoffersen til en rik mann.

Gründer Martin Christoffersen har hatt stor suksess med langvarige programmer som skal hjelpe overvektige til et sunnere liv. -Vi har både leger, psykologer og terapeuter som medlemmer. De hjelper andre til daglig, men trenger selv hjelp til å gå ned i vekt, sier daglig leder ved Easylife Drammen, Lise Wollberg Vestli.
  • Eirik H. Winsnes
    Eirik H. Winsnes
    Utviklingsredaktør

— Her har vi gruppetimer! Her er det styrkerom! Og her underviser vi!

Gründer Martin Christoffersen viser oss rundt på Easylifes eget treningssenter i Drammen, Norges første treningssenter kun for overvektige. Selv er han energisk og veltrent, holder et høyt tempo, ler og smiler.

Så har han da heller ingen grunn til å henge med hodet.

I et Norge med en stadig større jungel av treningstilbud, har den gamle sportsjournalisten funnet sin nisje. Med Easylife vil han gjennom mental og fysisk trening, kosthold og undervisning hjelpe overvektige til en lettere hverdag og en sunnere livsstil.

Ti år etter lanseringen renner fettet av for kundene – og millionene inn for Christoffersen.

— Dette er jo en meningsfull måte å tjene penger på, sier han.

Eventyr

Easylifes vekst har falt sammen med sterk vekst i nordmenns bruk av treningssenter, økt interesse for helse og et voksende overvektsproblem. I 2001 oppga 21 prosent av oss at vi hadde trent på et treningssenter det siste året. Det samme tallet i 2013 var 37 prosent, ifølge Statistisk sentralbyrås levekårsundersøkelse.

— Det er en samfunnstrend med større fokus på helse og fysisk aktivitet, og det har vært en gedigen vekst i både antall treningssenter og antall som bruker sentrene. Bare i Oslo er det nå 121 treningssenter, sier Anne Thidemann, direktør i Virke Trening.

For Christoffersen ble et svensk «nej» starten på eventyret. Tidlig på 2000-tallet solgte han det svenske slankekonseptet «Xtravaganza» til norske treningssenter. Eierne på den andre siden av kjølen ville imidlertid ikke la Christoffersen få ansvaret for hele driften i Norge. Han bestemte seg derfor for å etablere et lignende konsept selv, og slik ble Easylife raskt etablert.

I ti år har selskapet solgt lisenser til treningssentre som vil tilby Easylife-programmet til sine kunder.

I 2012 endte omsetningen på drøye 30 millioner kroner. Selskapet satt igjen med et resultat før skatt på snaut ti millioner. For fire år siden utvidet selskapet virksomheten og etablerte Norges første treningssenter kun for overvektige. På senteret i Drammen har mer enn 2000 personer betalt mer enn 16.000 kroner for å gå igjennom det ett år lange programmet.

— Da vi startet opp, handlet vektreduksjon bare om korte kurer og dietter. Trening og langsiktighet er nøkkelen til vår suksess. Det har vært et lite eventyr, slår Christoffersen fast.

- Anbefales av leger

Stadig flere treningssenter landet rundt tilbyr Easylife til sine kunder. Bedriftens eget reklameblad har ifølge Christoffersen vært helt sentral i veksten.

— Dette har jeg lært: du kan tilby hva du vil og det kan være så bra som bare det. Men hvis du ikke får budskapet ut, så hjelper det ikke. Uten min bakgrunn som journalist, ville Easylife ikke vært der det er i dag, sier han.

Bladet, som distribueres med post og aviser, har på det meste hatt et opplag på 1,3 millioner fordelt på 70 forskjellige utgaver.

— Filosofien min var å lage et blad med suksesshistorier om vanlige folk. Jeg laget saker på samme måte som jeg gjorde om Ole Einar Bjørndalen og Jostein Flo i avisen, sier Christoffersen.

I dag har de en fulltids ansatt som bare jobber med magasinet. I tillegg bidrar Christoffersen litt selv for å «holde gamle kunster ved like».

Reportasjer med kjente setter i gang jungeltelegrafen på mindre steder. Etter hvert skal også leger ha begynt å anbefale pasienter å prøve Easylife.

— De sier at folk lærer å like å trene her, hevder daglig leder ved senteret i Drammen, Lise Wollberg Vestli.

Vil ikke kalle det slanking

Easylife-programmets hovedingredienser, trening, kosthold og mental styrke, høres unektelig ut som en oppskrift man har hørt før. Langsiktigheten og miljøet skiller konseptet fra andre, mener Christoffersen.

— Vi er opptatt av ikke å kalle dette slanking eller vektreduksjon, for det har folk allerede prøvd. Vi snakker heller om livsstilsendring, sier han.

At senteret er forbeholdt overvektige bidrar til å senke terskelen og skape et romsligere miljø for mennesker som ellers ikke ville ha blitt medlem på et vanlig treningssenter.

— Blant våre medlemmer sier ni av ti at de ikke føler seg vel på et vanlig treningssenter. De føler seg fremmedgjort. Her hos oss legger folk masken bort, de slapper av og senker skuldrene. Alle har kommet hit i samme ærend, så det er ikke noe vits i å late som noen ting, sier Wollberg Vestli.

- Men hvem kvalifiserer til å trene her? Hvordan avgjør dere det?

— Easylife er i utgangspunktet for de som skal ned mer enn ti kilo, men vi har også enklere programmer. Jeg intervjuer også samtlige av dem som ønsker å delta hos oss. Og vi ser nei til en del som ikke har riktig motivasjon, sier Wollberg Vestli.

Store ambisjoner

Med en resultatgrad på 34 prosent, er det fristende å etablere flere egne treningssenter kun for overvektige. Nå står de største norske byene for tur.

— Vi har store ambisjoner i Oslo og der er det ting på gang. Jeg tror vi vil kunne etablere egne senter ganske kjapt i Bergen og Trondheim også, sier Christoffersen.

- Du holder et høyt tempo og bruker enormt med tid på Easylife. Tar du deg av og til også tid til å beundre det du har fått til?

— Det har ikke vært mange korte arbeidsdager, men man blir innmari glad av å snakke med folk har fått et nytt liv. Da føler jeg at jeg har gjort noe nyttig, sier Christoffersen.

Les også

  1. Guttene med gullbuksene

  2. Familiens arvesølv

  3. Gamblet og vant