Helweg har vært opptatt av fly og luftfart siden han som 13-åring var på besøk i SAS' hangar på Fornebu, sammen med sin far.

Siden 20-årene har han hatt flysertifikat, og etter det har han vært et ivrig medlem i det norske flymiljøet.

Han har jobbet både i Braathens SAFE og SAS, og har etter hvert rukket å skaffe seg inngående kjennskap til både fly og luftfart.

I dag jobber han i Avinor.

— Folk får heller mene at jeg er litt gæren, sier han når han innrømmer at flytype og flymalingen kan spille en viss rolle i valg av flyselskap når han skal ut på tur.

Per Julis Helweg trives godt i cockpit, her er han om bord på SAS fly av typen MD-80.
Knut-Erik Mikalsen

— Det er ikke slik at utseendet er avgjørende, men der det er mulig - og prisen er den samme - kan det hende at jeg velger en rute som flys av en flytype jeg liker bedre enn andre, sier Helweg til Aftenposten.

Det tar han derfor ikke lang tid å sette opp en liste over de 10 vakreste flyene han vet om.

Per Julius Helwegs liste ser slik ut:

10: Ilyushin Il-62M i Aeroflot-farger

Legg merke til at Ilyushin-flyet har fire motorer, alle bake på flykroppen.
WIKIPEDIA

Iljusjin Il-62 var et russiskbygd passasjerfly utviklet for mellom— og langdistanseruter. Ifølge Wikipedia var flyet i luften første gang i januar i 1962, men på grunn av aerodynamiske problemer ble det ikke tatt i bruk for passasjertrafikk før i mars 1964. En forbedret utgave med kraftigere motorer, ble tatt i bruk i 1974. Minst 250 fly av alle modeller ble bygget før produksjonen stoppet i 1994.

9: DC-8, Air New Zealand-utgave

Frakt-utgaven av Air New Zealands DC-8.
WIKIPEDIA

Douglas DC-8, amerikansk firemotors jetdrevet passasjerfly, som innledet en ny generasjon større amerikanske fly for passasjertrafikk. Ifølge Store Norske Leksikon fløy DC-8 første gang i 1958 og ble produsert frem til 1972.

8: Boeing 737-800 i El Al-farger

Boeing 737 800-maskin, som tilhører israelske El Al.
WIKIPEDIA

Det israelske flyselskapet bruker en av verdens mest solgte flytyper, og både SAS og Norwegian har mange fly av denne typen. Helweg synes ikke de korte utgavene av 737 er særlig vakre. Det var først da Boeing vartet opp med den litt lengre 800-utgaven at flyet ble pent å se på, mener entusiasten.

7: MD-80 i Alaska Airlines-farger

Dette er en MD-83-maskin tilhørende Alaska Airlines.
WIKIPEDIA

Denne flytypen får mange til å minnes gamle SAS-fly, fordi denne McDonnell Douglas-bygde arbeidshesten var standardflyet til det skandinaviske flyselskapet i mange år. Spesielt likte passasjerene å få plass langt foran i flyet. Det reduserte datidens sterke flystøy til lett susing fordi begge motorene satt langt bak på flykroppen. Den siste SAS-utgaven ble satt på bakken så sent som i fjor.

6: Boeing 727-200, Air France-versjonen

Boeing 727-228 i Air France-bemaling.
WIKIPEDIA

Et tremotors jetfly som ble produsert av amerikanske Boeing, og ifølge Wikipedia det første kommersielle jetflyet med tre motorer. Første flyvning skjedde i 1963. Flytypen var lenge det mest populære jet-passasjerflyet i verden, og det ble totalt levert 1831 fly av typen. Den siste flyet rullet av samlebåndet i 1984.

5: Boeing 707-300 i Pan Ams farger

Boeing 707-321B i Pan Am-utgave.
WIKIPEDIA

Pan American World Airways, vanligvis omtalt som Pan Am, var et amerikansk flyselskap. Fra 1930-årene og frem til det gikk konkurs i 1991 var selskapets verdens største. Pan Am hadde også rute på Fornebu.

4: Airbus A340-300 i Lufthansas utgave

Et Lufthansa-fly av tyoen Airbus A340 tar av fra flyplassen i Frankfurt.
NTB SCANPIX

Dette langdistanseflyet har samme konstruksjon som Airbus A330, men har fire motorer, mens 330-utgaven har to motorer. Den vanlige innredningen gir plass til tett opp mot 300 passasjerer. Også SAS har fly av denne typen, som bl.a. brukes på ruten mellom Oslo og New York.

3: Boeing 757 i American Airlines-farger

Metall-fargen som American Airlines tidligere brukte, gjorde seg godt også på deres 757-fly.
NTB SCANPIX

Akkurat dette flyet er blant mange flyentusiasters favoritter, den lange og slanke flykroppen og med den karakteristiske metallfargen til American Airlines mener mange er svært tiltalende. I dag har Boeing sluttet å produsere denne flytypen, som bl.a. Icelandair har mange av.

2: Boeing 747-8, Arik Air

Slik ser Boeing 747-8 i Arik Air-farger ut.
ARIK AIR

Arik Air er et relativt ukjent flyselskap for de fleste, det hører hjemme i Nigeria og er det største flyselskapet i Vest— og Sentral-Afrika. Selskapet bestilte i 2011 flere utgaver av 747-8, som er Boeings nyeste versjon av det såkalte Jumbojet-flyet. Selskapet tok i 2006 over driften av det nasjonale flyselskapet Nigeria Airways.

Airbus Beluga vekker oppsikt hvor enn den kommer.
AIRBUS

BARE TULLA!

Nei da, Airbus Beluga er en merkelig konstruksjon som — av naturlige årsaker - vekker stor oppsikt hvor den enn lander. Flyet er utviklet og bygget av franske Airbus for å frakte deler til Airbus-fly mellom forskjellige fabrikker. De fleste delene fraktes fra fabrikker rundt omkring i Europa for å monteres ved fabrikken i Toulouse.

1: Concorde i Air France' utgave.

Overflydsflyet Concorde i Air France-utgaven.
NTB SCANPIX

Dette er det flotteste flyet som noen gang er laget, mener Helweg. Det var to selskaper som utviklet og brukte Concorde, også British Airways hadde sine fly av denne typen. Den første Concorde var i luften 2. mars 1969. Det supersoniske flyet kunne tilbakelegge strekningen mellom London og New York på snaue tre timer. I 2000 havarerte et av Air France' Concorder, og av hensyn til sikkerheten — og mange klager på støy fra folk på bakken - ble derfor Concorde-flyene satt på bakken for godt i 2003. 24. oktober landet BA001 på London Heathrow etter den aller siste turen fra New York.