Økonomi

Krisetider for båtbransjen

Elendig sommervær og flere år med svakt salg har gjort at mange båtprodusenter sliter voldsomt. For mange har de dårlige tidene betydd utflagging og kroken på døra.

– Båtbransjen er inne i en sterk krise. Folk bruker ikke båt lenger, sier Erik Brauner i bransjeorganisasjonen Norboat.
  • Ntb

– Båtbransjen er inne i en sterk krise. Folk bruker ikke båt lenger. Mange faktorer spiller inn. Men vår største fiende er nok det dårlige været, sier Erik Brauner i bransjeorganisasjonen Norboat til Aftenbladet.

Ifølge avisa har krisen i båtmarkedet blant annet ført til at Windy Boats i Arendal har sagt opp over 50 produksjonsarbeidere og flagger ut til Polen og Sverige.

– Umulig å fortsette

Etter 36 års båtproduksjon er Scand Boats på Fevik konkurs, og Skibsplast i Evje gjennomfører en styrt avvikling, stanser produksjonen og selger lagerbeholdningen.

Les også

Vi eier båter for 75 milliarder kr.

– Sånn som kostnadene er blitt i Norge, ble det helt umulig å fortsette. Vi betaler 120 kroner per time i Polen, og 318 kroner i Norge. Da er regnestykket enkelt. Vi måtte flagge ut for at bedriften skal overleve, sier Trygve Hegnar, styreleder i Windy Boats.

Løftet seg aldri etter finanskrisen

Den svenske båtgiganten Nimbus som solgte båter for over én milliard kroner i året, er også slått konkurs.

– Finanskrisen har rammet oss knallhardt. I 2008 ble det solgt cirka 15.000 fritidsbåter i Norge. Dette var antakelig et kunstig høyt tall. Alle skulle ha båt, og folk hadde råd. I år blir det solgt mellom 6.500 og 7.000 båter, altså mindre enn halvparten. Det er klart at det rammer hardt, sier Brauner. I tillegg til elendig salg hjemme har den økonomiske krisen i Europa sørget for nesten full stans i eksporten.

Les også

  1. - Bruk av redningsvest kunne halvert dødsfallene

  2. Båtfolket legger igjen 6,25 milliarder årlig