Økonomi

Bama ryddet opp i mafiaproblemer

Da Bama-direktør Øyvind Briså var på middag med italienske leverandører, fikk han tilbud om en pall med alkohol og tobakk i gave.

Konserndirektør Øyvind Briså i Bama. Signe Dons

  • Per Kristian Aale

Frukt— og grøntgiganten Bama høster internasjonal anerkjennelse for hvordan de jobber med etikk og for å bedre forholdene lokalt, deriblant i Italia.

Aftenposten har skrevet om hvordan migrantarbeidere som plukker frukt og grønnsaker i Sør-Italia, blir utnyttet og arbeider for luselønn. Bama har i en årrekke importert frukt og grønnsaker fra denne regionen, og har lenge jobbet for å bedre forholdene.

– Våre leverandører bekrefter forholdene som Aftenposten beskriver. De ser det rett utenfor døren sin. De er frustrerte over hvordan kolleger får en konkurransefordel fordi de jukser og betaler langt under minimumslønn, sier Briså.

Han fremholder at Bama nå har fått ryddet opp i den italienske leverandørkjeden. Da prosessen startet for 14 år siden, var det mye svart arbeid og hvitvasking av mafiapenger.

  • Les også: En slave i Europa

Vin under bordet

Høsten 1999 hadde Briså middag med italienske leverandører i en kystby i Sør-Italia.

– Det er ikke noe problem å fylle opp en pall til deg med sigaretter og alkohol, sa den ene leverandøren på slutten av middagen.

– Hva er dette? utbrøt Briså.

– Det er ikke noe problem. Vi har kontroll over tilførselen av disse tingene.

Det norske selskapet begynte da å undersøke forholdene nærmere. De fant ut at verdikjeden var lang og sammensatt. Agenter og mellommenn hadde full kontroll over varestrømmen og hvor de skulle kjøpes fra. De tillot ikke Bama å ha kontakt med produsentene.

– Dermed hadde vi ingen kontroll over kvalitet, hvor varene kom fra og hvordan de ble produsert. Det var ikke akseptabelt. Bransjen var mafiainfisert.

Appelsiner blir pakket og gjort klart til eksport. Tomater, appelsiner, sitroner, kiwi, oliven, meloner, grapefrukt og fersken fra Sør-Italia kommer også til Norge. Per Kristian Aale

Hvitvasking av mafiapenger

Drueparseller ble kjøpt opp for 1 euro for en enhet og ble videresolgt for 70 eurocent. Kvaliteten på druene var svært varierende.

– Mest sannsynlig var det hvitvasking av mafiaens penger.

Nordmennene fikk kraftig beskjed om at de ikke måtte forsøke å endre dette systemet. Likevel startet de en prosess for å rydde opp. Antall ledd i leverandørkjeden ble kuttet slik at Bama fikk direkte kontakt med produsentene og leverandørene.

– Vi ville jobbe direkte med dem; kjenne dem og se hvordan de jobber.

For noen år siden begynte Bama å importere cherrytomater fra Sicilia. Leverandøren skrev under på at etiske retningslinjer og standarder ble fulgt. Det viste seg ikke å stemme, noe som ble avdekket under et besøk.

– Jeg ba om å få se arbeidskontrakter og timelister. Ikke noe av dette var på plass. Jeg reagerte kraftig fordi jeg følte meg ført bak lyset.

Mange tomatplukkere i Sør-Italia blir utnyttet og jobber for luselønn. Per Kristian Aale

Kuttet ikke

Likevel valgte Bama å fortsette samarbeidet, men italieneren fikk kniven på strupen: Han måtte rydde opp.

– Man endrer ikke mentaliteten og løser problemene hvis man bare kutter leverandøren. Isteden må man inngå et langsiktig samarbeid der vi viser at vi vil fortsette å kjøpe fra dem, men at det forutsetter at vi arbeider sammen for å bedre forholdene. Leverandøren må vise vilje til å gjøre noe med problemene.

Samtidig samarbeider Bama tett med lokale fagforeninger og organisasjoner.

– Hvis fagforeninger eller andre finner problemer som vi selv ikke har funnet, ser vi på det som en hjelp – ikke en trussel.

Internasjonal anerkjennelse

Det 128 år gamle selskapets tilnærming til etikk har fått anerkjennelse fra blant annet FNs arbeidsorganisasjon ILO. I tillegg har Amnesty i Norge fremholdt at Bama er ett av landets beste selskaper til å ha en god beredskap for å unngå menneskerettighetsbrudd i virksomheten sin.

– Så langt vi vet er det ryddet opp i vår leverandørkjede i Italia. Det er formelle arbeidsforhold, arbeidstagere med kontrakter og minimumslønner, arbeidstid i henhold til lov, overtid betales. Likevel vet ikke vi alt.

– I seks-syv år solgte dere soltørkede tomater fra den italienske produsenten Maione. Der var ikke alt i orden. Hvordan kan dere være sikre på at alt er i orden hos andre leverandører?

– Vi utelukker ikke noe, men i den siste tiden har vi ikke hatt tilsvarende saker.

Da Bama i fjor høst ville inspisere hvordan Maiones tomater blir høstet, ble de nektet. Leverandøren ble da kuttet ut. Aftenposten har skrevet om hvordan mange tomatplukkere i Italia utnyttes på det groveste. De jobber for 10–15 kroner timen, har ingen rettigheter, og blir ofte snytt for lønnen de har opparbeidet. Mange blir utsatt for grov vold. Plukkerne blir omtalt som moderne slaver.

– Vi kan aldri gi garantier for at alt er i orden. Det vi kan gi garantier om, er at hvis vi oppdager problemer, så tar vi tak i dem, sier Briså.

Mange omtaler tomatplukkerne i Italia for moderne slaver på grunn av de elendige arbeids- og boforholdene. PER KRISTIAN AALE

Anbefaler fortsatt italienske tomater

Initiativ for etisk handel (IEH) råder dagligvarekjedene til fortsatt å kjøpe tomater fra Sør-Italia.

– Vi tror at et langsiktig arbeid er helt nødvendig for å oppnå reelle forbedringer, sier IEH-medarbeider Ole Henning Sommerfelt.

Aftenposten har skrevet om hvordan mange tomatplukkere i Italia blir utnyttet. IEH peker på at det mest lettvinte er å kutte en leverandør så snart man støter på utfordringer, men at det ikke løser noen av problemene.

– Et generelt prinsipp når man jobber med leverandører og finner problemer, er ikke å kutte dem ut med én gang. Hvis man bare slutter å kjøpe fra dem, så løser man ikke problemet. I verste fall mister arbeiderne jobben; det rammer de svakeste. Når det er sagt: Hvis en leverandør ikke er villig til å forbedre seg, er det helt legitimt å bytte leverandør.

REMA 1000, Coop, NorgesGruppen, Ica og Bama har opprettet et flerpartssamarbeid med Fellesforbundet og Virke for å bedre forholdene i den italienske tomatindustrien. IEH leder og koordinerer prosjektet.

– Dette prosjektet viser at dagligvarekjedene jobber langsiktig for å forbedre forholdene.

Ole Henning Sommerfelt, Initiativ for etisk handel (IEH). Signe Dons

  1. Les også

    Bløffer butikkjedene med juks og skuespill

  2. Les også

    Fagforeningsleder føler seg misbrukt av Norgesgruppen

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. VERDEN

    16 migrantarbeidere døde på to dager. Nå erklærer Italia krig mot tomat-mafiaen.

  2. VERDEN

    Alì Agrebi var mafiaens slave i flere år. Nå har han fått sin hevn.

  3. FAMILIE OG OPPVEKST

    Henrik Kristoffersen sliter med å legge på seg: Disse grepene tar kjæresten for å få ham opp i vekt.

  4. ØKONOMI

    Han har heller lokale egg enn Urge i hyllen på Rema

  5. VERDEN

    Italia var Europas første land i krise. Slik takler de veien tilbake til hverdagen.

  6. DEBATT

    Uten migranter er ikke Europas matforsyning garantert