Økonomi

Klart for første norske flytur på biodrivstoff

Tirsdag 11. november skriver norsk luftfart miljøhistorie med to fly som flyr på brukt matolje.

SAS og Norwegian skal fly fra Bergen og Trondheim til Oslo med biodrivstoff i tankene. Det blir de første testflyvningene med biofuel i Norge noen gang. Foto: Varfjell, Fredrik

  • Knut-erik Mikalsen
    Knut-erik Mikalsen

Etter flere måneders hemmelig planlegging skal SAS og Norwegian fly på biodrivstoff denne dagen, og det blir første gang noensinne at dette skjer med norske flyselskap.

Det er Avinor som står bak prosjektet sammen med miljøstiftelsen Zero, og selve flyvningene denne dagen er det SAS og Norwegian som skal stå for. Det skal skje om ettermiddagen den 11. november. Norwegian skal fly fra Bergen til Oslo, mens SAS skal fly fra Trondheim til Oslo.

I drivstofftankene er det denne gangen ikke rent flydrivstoff, men drivstoff innblandet 45 prosent gammel matolje. Dette vil redusere miljøskadelige utslipp fra flyene dramatisk i forhold til bruk av vanlig drivstoff. Motorene i de moderne jetflyene som SAS og Norwegian benytter er produsert slik at de kan tåle 50 prosent innblanding av biofuel.

Den andelen som er biodrivstoff vil redusere CO2-utslippene (miljøskadelige utslipp) fra flyene med 80 prosent (dramatisk) i forhold til bruk av vanlig drivstoff. Motorene i de moderne jetflyene som SAS og Norwegian benytter er produsert slik at de kan tåle 50 prosent innblanding

Zero-lederen optimistisk

Lederen for miljøorganisasjonen Zero har jobbet tett med Avinor om forsøksflyvningene. Daglig leder Marius Holm sier til Aftenposten at han er glad for at Avinor har vist en så stor iver rundt bioprosektet.

— Avinor og flyindustrien får mye kjeft for å øke flytrafikken, og dermed også miljøskadelige utslipp. Å få til en overgang til økt bruk av biofuel på flyene i stedet for fossilt brennstoff er blant de realistiske måtene vi kan få til reduserte utslipp fra luftfarten på, sier Holm.

Avinor-sjef Dag Falk-Petersen sier at selskapet jobber hardt for å fase inn biodrivstoff i luftfarten:

Avinor-sjef Dag Falk-Petersen. Foto: Solum, Stian Lysberg

— Vi har de siste årene ledet luftfartsbransjens arbeid med å kartlegge mulighetene for biodrivstoffproduksjon for luftfarten basert på norsk skogvirke, og vi har satt betydelige ressurser inn i dette arbeidet. Det er gjennomført et solid utredningsarbeid og etablert et nettverk med industrielle aktører – og vi er optimistiske med tanke på prosessen framover. Vi vil fortsette samarbeidet med norske aktører innenfor skog- og kraftindustri og miljøstiftelsen Zero. Her står vi foran det som kan bli en vinn-vinn situasjon for både luftfarten og tradisjonsrik landbasert industri i Norge, sier Falk-Petersen.

Skal skryte av flyene

I en invitasjon til klima- og miljøstatsråd Tine Sundtoft inviterer Norwegian statsråden til å være med på Norwegians første biodrivstoff-flytur, sammen med Norwegians toppsjef, Bjørn Kjos.

— Målet er å få oppmerksomhet om at luftfarten vil bli miljøvennlig ved bruk av biofuel i fremtiden, skriver Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i en epost til statsråden, og håper Sundtoft velger Norwegian-flyvningen denne dagen og frister statsråden på denne måten:

— En annen viktig faktor for bedre miljø er utskifting av flyflåten og skal hun velge ett flyselskap som har fokus på dette så er det Norwegian som har en av Europas aller nyeste flyflåter og som kommer til å fase inn en rekke fabrikknye, fueleffektive fly i årene fremover, skriver Skånvik.

Begge flyene skal ha deltakere til åres Zero-konferanse går a v stabelen de påfølgende dagene. I Sverige sender SAS av gårde sin første biofuel-maskin den 4. november fra Stockholm til Østersund, noen dager før det samme skjer i Norge.

LES OGSÅ:

Les også

  1. Klimaaktivisten som elsker sine CO2-utslipp