Økonomi

Kiwi fortsetter fremgangen, men Tine sliter

Norgesgruppen leverte strålende halvårsresultater fordi Kiwi gjør det veldig bra. Når Kiwi hiver ut Tine-melken, slår det rett inn i salget til meierigiganten.

Den lysegrønne lettmelken i 1,75 liters kartong ble kastet ut av kjøleskapene hos Kiwi tidligere i år. Det får konsekvenser for de ansatte i Tine. Foto: Neegaard, Dan Petter

  • Marita E. Valvik
    Marita E. Valvik

Det får konsekvenser for Tine når Norgesgruppen kastet en av Tines melkekartonger ut av Kiwi tidligere i år.

1,75 liters kartongen med ekstra lettmelk fikk ikke lenger plass i kjøleskapet hos lavpriskjeden, og det er det som er hovedårsaken til salgsnedgangen for søtmelk selskapet nå ser. Salgsinntektene totalt falt med 1,1 prosent i andre kvartal.

Selskapet ser så alvorlig på salgsnedgangen for søtmelk og andre produkter, at de ikke utelukker nedbemanninger. Samtidig presiserer Tine at nedbemanningene henger sammen med at de nå effektiviserer og samler enheter med like oppgaver, og at noen derfor blir overtallige.

LES OGSÅ: Kiwi tar markedsandeler fra skadeskutt Rema.

Tine tapte – Kiwi vant

Samtidig leverer Norgesgruppen, som blant annet eier Kiwi, svært gode resultater. Konserndirektør for økonomi og finans, Mette Lier, legger ikke skjul på at det er nettopp Kiwi som bidrar mest til den gode veksten.

Mens Tines salgsinntekter falt med 1,1 prosent i andre kvartal, økte Norgesgruppens salgsinntekter med 8,1 prosent første halvår.

Tine Gruppens resultater
Resultater for 2. kvartal, tall i mill. kroner.
20172016
Omsetning:56045672
Driftsresultat (EBITDA): 709748
Resultat før skatt416488

Ved nyttår overtok Norgesgruppen overtok grossistansvaret for Bunnpris, som eies av Lykke-familien, men selv når de justerer for den effekten, har Norgesgruppen en vekst innenfor dagligvare på 3,5 prosent. Resten av markedet vokser med 1,2 prosent.

Kiwi er den delen av Norgesgruppen som bidrar mest til veksten i ett av Norges største handelshus. Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix

– Det er vi veldig fornøyd med, og vi ser at det er Kiwi som drar denne veksten, sier Lier.

Driftsresultatet er også svært godt for Norgesgruppen, og har økt fra 5,8 prosent første halvår i fjor til 6,5 prosent i år.

– Vi er veldig godt fornøyd og ser at vi klarer å jobbe med kostnadsutviklingen samtidig som vi merker konkurransen i markedet, sier Lier.

NorgesGruppens resultater
Resultater for 1. halvår, tall i mill. kroner.
2017 2016
Omsetning:41.76938.627
Driftsresultat (EBITDA):27002241
Resultat før skatt:11801339

Trolig nedbemanninger

Mens Norgesgruppen, som kontrolleres av milliardæren Johan Johannson (47), kan se at de vokser mer enn markedet, ser Tine nå så alvorlig på situasjonen at de ikke lenger kan utelukke nedbemanninger.

At noe av dette skyldes lettmelken Kiwi har kastet ut av butikkene, legger ikke kommunikasjonsdirektør Lars Galtung skjul på.

– Det har fått effekt at den ikke lenger er i disse butikkene. Fremdeles har vi enliterne i disse butikkene, men trenden er at forbrukerne foretrekker 1,75 literen. Og da velger de tilsvarende vare fra konkurrenten Q-Meieriene, sier Galtung til Aftenposten.

Han presiserer at ingen mister jobben fordi Kiwi har kastet ut 1,75 literen, men at de omorganiserer av flere årsaker, blant annet fordi salget har falt, og at en slik omorganisering ikke utelukker nedbemanning.

Salget av melk har falt jevnt de siste årene, men så langt i år har salget falt mer enn tidligere år.

I første omgang iverksetter Tine betydelige endringer i selskapets kommersielle områder. Det betyr blant annet at flere områder samles i ett miljø. Trolig vil også antallet ledere i virksomhetsområdene reduseres, som det heter på konsernspråket.

– Dette vil gi oss mer kraft, sier konsernsjef Hanne Refsholt i en pressemelding.

  • BAKGRUNN: Hvor vanskelig er Tine å konkurrere mot? Her er 20 år med konflikter.

I tillegg vil Tine samle alle ressurser som driver med transport, logistikk, produksjon og medlemsservice under en felles ledelse.

– Derfor utelukker vi ikke at det blir nedbemanninger i berørte enheter når dette er gjennomført, sier kommunikasjonsdirektør Lars Galtung i Tine.

Han legger vekt på at særlig innovasjon og gjennomføringsevnen har vært for lav i Tine den siste tiden, og det ser de igjen i salgsutviklingen.

– Her må vi endre kultur internt, for det er beintøff konkurranse der ute som vi må møte bedre, raskere og mer kraftfullt, sier han.

Aftenposten presiserer at Tines nedbemanninger har flere årsaker enn at den ene melkekartongen ble kastet ut av Kiwi-butikkene. Norgesgruppen skriver i en e-post til Aftenposten at Tine har hatt økning i salget i Norgesgruppen totalt, så vel som i Kiwi isolert i samme periode, og ser derfor ingen sammenheng mellom Kiwis sortiment og Tines nedbemanning.

I en e-post til Aftenposten etter at saken er publisert, presiserer Galtung at det er utviklingen totalt siste halvår som er årsaken til omorganiseringer, som igjen fører til nedbemanninger. Saken er justert lørdag morgen.

Les mer om

  1. Video: Maten Vår

Video: Maten Vår

  1. NORGE
    Publisert:

    Slik skaper du matglede i hverdagen

  2. NORGE
    Publisert:

    Diettene lover oss superkropp på rekordtid. Hvorfor faller vi for det hver gang?

  3. NORGE
    Publisert:

    Spiser du mer kjøtt enn gjennomsnittet?

  4. NORGE
    Publisert:

    – Jeg blir veldig sint når jeg hører hvordan man sykeliggjør barna sine

  5. NORGE
    Publisert:

    Vurderer du å prøve fastedietten 5:2? Se denne videoen først.

  6. ØKONOMI
    Publisert:

    Vil se på forslag om å endre dagligvarehandelen