Økonomi

Neste gang du flyr langt, bør du takke laksen

Flyselskapene frakter norsk laks i enorme mengder til Asia, Midtøsten og USA. Uten det norske lakseeventyret kunne vi ha vinket farvel til en stor del av de billige flybillettene.

Lakse-frakten står for rundt en femtedel av inntektene for Emirates på ruten mellom Dubai og Oslo, forteller selskapets Norge-sjef TErje Grue.
  • Knut-erik Mikalsen
    Knut-erik Mikalsen

Neste gang du sitter komfortabelt med en rimelig billett på et direktefly til Asia eller USA, bør du sende en vennlig tanke til frakterommet under føttene.

Flommen av billige billetter og et økende tilbud på interkontinentale flyruter fra Norge hadde neppe vært mulig uten den enorme mengden norsk laks som skal flys inn til markedene i disse områdene.

— At vi kunne regne med betydelige inntekter fra frakt var en avgjørende faktor for at vi valgte å starte direkterute til Oslo i fjor. Grovt sett kan vi si at frakten står for rundt 20 prosent av inntektene på en rute som til Norge, sier Terje Grue til Aftenposten.

Ruter blir plutselig lønnsomme

Han er norsk sjef for et av verdens raskest voksende flyselskap, Emirates, som har sitt hovedkontor i Dubai. I september i fjor landet selskapets første rutefly på Gardermoen. Det går hver dag – hele året.

Frakten er av vital betydning for interkontinentale direkteruter fra Oslo. For de fleste selskapene er billettinntektene fra passasjerene alene ikke nok for å gjøre slike lange flyruter lønnsomme. Med frakten i tillegg, er plutselig økonomien der.

Rekordrask vekst i Norge

Responsen for Emirates i Norge, både hva passasjerer og frakt angår, har kommet svært raskt. Flyet som brukes er et av de største som anløper på Gardermoen, og ruten har på få måneder oppnådd et passasjerbelegg på 80 prosent.

— Dubai er et reisemål som virker utrolig attraktivt for nordmenn. I tillegg har vi et stort rutenett til Asia og Australia som svært mange benytter seg av. Og så masse frakt, da, sier Grue.

Grue følger lastingen av de mange pallene som skal om bord i rute EK 160 i dag. I tillegg til at flyet – som kan ta 360 passasjerer – er tilnærmet fullt, skal det også som vanlig ta med seg flere titalls tonn frakt. Så å si alt er fersk norsk laks. I dag er det 41 tonn som skal av gårde.

Flyfrakt er en viktig inntektskilde for flyselskapene, spesielt de med lange ruter.

Sushi etter få timer

— Denne containeren, for eksempel, skal til Hanoi, sier Grue og ser på Lerøy-kassene som skal inn det fremre lasterommet.

Fordelen med flyfrakt er selvsagt den raske transporten. Noen timer etter at varen er lastet inn i Oslo, kan den serveres på restaurantbordene eller i matbutikken på bestemmelsesstedet.

Flyet tar med seg så mye frakt som mulig når passasjerene og deres bagasje er lastet inn.

— Rekorden på én dag er 50 tonn, smiler Grue og understreker at det var mulig fordi de som reiste ikke hadde med seg så mye bagasje.

Fraktmengden er stor. Emirates må ikke sjelden sende kjølecontainere som det ikke blir plass til i flyet fra Oslo med lastebil til København, Stockholm, Hamburg eller Brussel for å frakte det med selskapets fly derfra.

Rett i rullende kjøleskap

— I Dubai blir dette hentet i det som kalles Cool Dollies – et slags rullende kjøleskap. Slik blir det holdt i stabil kjølig temperatur før det eventuelt skal videre med neste avgang. Dette er kritisk for kunder og gods når man for eksempel frakter levende kongekrabber og fersk laks, forklarer Grue.

Kapasiteten for flyfrakten er motsatt for fly og for vei, hvor det er godt med plass når trailerne returnerer etter å ha levert varer til Norge. Den største utfordringen for flyselskapene er altså å øke mengden frakt til Oslo:

— Vi må bare erkjenne at det er god plass til mer frakt som skal inn til Norge. Dette er noe vi jobber med men som er svært krevende. Norge er jo tross alt et begrenset marked på dette området, sier Grue.

Her kan du se hvordan lossingen av laksen foregår i ett av Emirates fly:

Fisken pakkes omhyggelig før den blir lastet på egne containere.
Fiskecontainere klare for å bli kjørt om bord.
Fraktcontainere venter bli å bli lastet om bord i flyet til Dubai.
Emirates har tatt med intil 50 tonn laks på en og samme avgang.
Ruten til Emirates har vært en stor suksess, og har i dag nesten 80 prosent belegg. Inne i kabinen er det ikke snev av fiskelukt...

Oslo Lufthavn på topp i Europa

I fjor ble det ekspedert 130.000 tonn frakt over Oslo Lufthavn, som er en av de få hovedflyplassene som opplevde vekst på dette området i Europa.

— Vi er svært fornøyd med utviklingen, sier markedsanalytiker Torolf Holte til Aftenposten.

Det betyr 350 tonn frakt - hver eneste dag, året rundt. Det igjen tilsvarer sju fullastede vogntog.

For flyselskapene, spesielt de med lange ruter, er dette et meget lønnsomt og voksende marked.

— Vi hadde i fjor en økning i fraktmengden på 8 prosent. Det var ikke mange store flyplasser i Europa som kunne vise til tilsvarende vekst, sier Holte.

Fisk utgjør størstedelen av fraktmengden, men også mekaniske deler er en viktig vare.

Holte sier at Oslo Lufthavn bruker de potensielle inntektene fra frakt bevisst overfor nye kunder:

— Når vi skal friste flyselskap til å åpne nye direkteruter til Gardermoen er det viktig for oss å få frem at vi har store fraktmengder i tillegg til en reiseglad befolkning, sier Holte.

... men miljøbevegelsen er ikke spesielt glade

- Dette viser at økt frakt av mat og varer på tvers av jordkloden har stor innvirkning på klimaet. Ringvirkningene her blir at transport av laks fra Norge til Asia gir flyselskapene inntekter som gjør det mulig å senke billettprisene, slik at også passasjertransporten vil øke betydelig. Og konsekvensene for klimaet er ikke små, mener leder av Naturvernforbundet, Lars Haltbrekken. Han mener flyfrakt er en direkte subsidiering av ferietrafikken:

- Denne flytrafikken omfattes ikke av noen klimavirkemidler: ingen CO2-avgift og ikke med i kvotesystemet. Så dette er indirekte subsidiering av ferieturer og av mat som det er få gode grunner til at må fraktes helt fra Norge til Asia.

- Det er på tide at Norge innfører kraftige klimaavgifter på flytrafikken. Saken understreker også hvor galt det blir å utvide de store flyplassene for å få kapasitet til slik trafikk, mener Haltbrekken.

Få med deg det viktigste som skjer i norsk luftfart og annen økonomi. FølgAftenposten Økonomi på Facebook!

Les også

  1. Charterselskapet Apollo kan bli norskeiet

  2. United stanser direkterute til New York i høst

  3. Ny direkterute fra Oslo til karibisk ferieparadis

  4. Hellas ber turistene betale med kort

  5. Snart kan du bli nektet å betale med kontanter i Danmark