VW-jukset rammer bilsalget
Bilkjøperne svikter Volkswagen. Salget faller og det tyske bilkonsernet taper markedsandeler i Europa.
VW-sjef Matthias Müller har en jobb å gjøre for å gjenreise tilliten til Tyskland og Europas kanskje mest kjente varemerke. Foto: JULIEN STRATENSCHULTE, REUTERS/NTB SCANPIX
Fortsatt er Volkswagen (VW) størst i Europa med en fjerdedel av nybilsalget.
Men avsløringene i USA i september av det som viste seg å være systematisk og programmert juks med måling av utslipp av klimagassen nitrogenoksid (NO) fra VWs dieselbiler, rammer bilprodusentens bilsalg.
Faller i voksende bilmarked
Det viser månedstallene over registrering av nye biler fra bransjeorganisasjonen for europeiske bilprodusenter ACEA (Association of European Carmakers).
Salget falt 0,5 prosent i oktober sammenlignet med med samme måned i fjor. VW solgte totalt 276.000 nye biler.
I september økte VW-salget med 8,3 prosent.Det totale nybilsalget i Europa (de 28 EU-landene og EFTA-landene Norge, Sveits, Island og Liechtenstein) økte med 2,7 prosent i samme måned. Bilprodusentene registrert i alt 1,14 millioner nye solgte biler.
Mercedes og BMW vokser
Det var i hovedsak de tyske bilprodusentene Daimler (+20,9 prosent) – med Mercedes Benz som flaggskipet – og BMW (+12,8 prosent) som sto for veksten i det europeiske bilsalget i oktober.
Den største tilbakegangen i salget fra VWs store bilpark var den spanskproduserte Seat-modellen med en nedgang på 11,4 prosent.
Salget av tsjekkiske Skoda falt med 2,9 prosent, mens de opprinnelige tyske VW-merkene beholdt posisjonen med en salgssvikt på bare 0,4 prosent.
Les også:
Skandalene som viser et Tyskland i krise
Audi og Porsche redder statistikken
VWs premiummodeller eller luksusbiler økte salget – Audi 3,5 prosent og Porsche med 13,3 prosent.
Ettersom leveransene av nye biler skjer flere uker etter beslutningen om bilkjøpet, er det ikke ventet at de fulle virkningene av utslippsskandalen slår ut i VWs salgstall før i november, skriver nyhetsbyrået Reuters.
VW beholder posisjonen som Europas dominerende bilprodusent.
Hittil i år har VW-salget økt med 8,2 prosent – 11 millioner solgte biler i perioden januar-oktober i fjor til 11,9 millioner biler i samme periode i år.
«Italiensk suksess
Vinneren» blant de europeiske bilprodusentene i oktober var italienske Fiat som eies av bilkonsernet FCA (Fiat Chrysler Automobiles) etter sammenslutningen med amerikanske Chrysler.
Fiat-modellene Jeep Renegade og Fiat 500X er blitt salgssuksesser og forklarer mye av salgsveksten på 7,7 prosent.
Salget til franske bilprodusentene PSA Peugeot Citroën og Renault falt – med henholdsvis 1,5 prosent og 0,4 prosent.
Det var vekst i bilsalget i alle europeiske land bortsett fra Storbritannia hvor salget falt med 1,1 prosent.
Relevante artikler
Tysk bilindustri frykter kjøreforbud for dieselbiler. Må selv betale for oppgradering av fem millioner biler.
Peugeot + Chrysler = sant
Opptur for luksusbilmerker under koronaepidemien
Fiat-familien sier adjø til Italia
Volkswagen er dømt til å betale erstatning etter «dieselgate»
Audi e-tron er årets hittil mest populære bil