Økonomi

Diplom-Is kjøper seg hjernefryser

Tines iskremselskap vil utvide og kjøper Brain Cooler.

Diplom Is har kjøpt selskapet bak den populære slushen Brain Cooler.
  • Marita E. Valvik
    Marita E. Valvik
Diplom Is kjøper slushselskapet Laguna.

Krone-is, Lollipop og Båtisen til Diplom Is får nå selskap av slush-selskapet bak Brain Cooler, Laguna Produkter.

Diplom-Is eies av Tine Meierier og velger nå å satse på halvfrossen isdrikk som spises eller drikkes med sugerør.

– Kjøpet av Laguna Produkter bidrar til at Diplom-Is bedre kan ta rollen som god totalleverandør overfor våre kunder, sier administrerende direktør Rita Kristin Broch i Diplom-Is, Norges største iskremprodusent.

Oppkjøpet ble kjent mandag morgen under informasjonsmøte i Diplom-Is. Ifølge administrerende direktør har Diplom-Is lenge ønsket slush i sin portefølje.

– Dette følger den nye vekststrategien til Diplom-Is, og bygger videre på vårt kjerneområde som er is. Dette gir oss inngang til kategorien frosne isdrikker, sier Broch.

Laguna Produkter startet opp i 1991 med Shave Ice. Brain Cooler og slush ble lansert i 2000. I dag leverer Laguna Produkter slush til rundt 1000 kunder i Norge. De viktigste kundene er MIX og Circle K (tidligere Statoil) og Tusenfryd.

Væravhengig bransje

Selskapet holder til i Holmestrand og har 11 ansatte og omsetter for 20 millioner kroner. Diplom Is har 472 ansatte, en omsetning på nær en milliard kroner og et resultat på 34 millioner kroner.

Diplom Is-sjefen Rita Kristin Broch.

– Fjoråret var ikke et spesielt godt isår. Vi er veldig væravhengig. Når det først er godt vær, spiser nordmenn mellom 1–2 is pr. dag. Men er det grått og kaldt, spiser vi nesten ikke is. Derfor ser vi resultatene våre over tre år, på den måten dekker vi vanligvis ett godt år, et dårlig år og ett middels år værmessig, sier Broch.

Resultatet i 2014 viser det Broch snakker om. Mens resultatet i fjor – som de fleste av oss husker hadde en ganske kjølig sommer – var på 34 millioner kroner, viste tallene i 2014 en mye varmere sommer. Da endte resultatene på mer enn det dobbelte, 85 millioner kroner.

To hovedkonkurrenter

I Norge har vi to store iskremaktører, Diplom Is og sørlandsprodusenten Hennig-Olsen is, de står for rundt 94 prosent av det totale iskrem-markedet på rundt 2,5 milliarder kroner. De siste fire prosentene består av Isbjørn Is, som også driver den norske Isbilen, og små produsenter som har vokst relativt godt de siste årene.

Tine Meierier vurderte i flere år å selge Diplom Is, de var rett og slett ikke fornøyd med utviklingen av selskapet. I perioden 2006 til 2010 tapte isprodusenten 250 millioner kroner, ifølge Dagens Næringsliv. De massive underskuddene skyldtes hovedsakelig feilslåtte investeringer i Danmark og Sverige.

Les også

2016 kan gi varmerekord for tredje gang på tre år

Det endte med en total omstilling av selskapet, nedleggelse av fabrikken i Brevik i Telemark og reduksjon av en rekke salgs- og markedsføringsavdelinger.

Samtidig solgte de selskapene i Sverige.

I dag har de all produksjon på Gjelleråsen i Oslo og har snudd selskapet til å levere positive resultater.

Jaktet på nye produkter

Samtidig har de vært på utkikk etter å utvide produktporteføljen, og det er her Laguna Produkter kommer inn som et supplement til de tradisjonelle iskremene.

– Laguna passer godt i vår strategi, de har produkter som supplerer de produktene vi har i dag og dekker noen av de samme behovene hos forbruker, sier Broch.

Jon Mørk, som nå har solgt Laguna Produkter, fortsetter som daglig leder i selskapet.

– Jeg mener dette oppkjøpet er helt rett for selskapet da det kommer til å bidra til å løfte vår virksomhet og styrke vår posisjon. Diplom-Is ønsker å satse på Laguna Produkter inn i fremtiden, sier Mørk.

Prisen på selskapet ønsker partene ikke å kommentere.

Les også

  1. Hennig-Olsen felt for markedsføring mot barn

Les mer om

  1. Næringsmiddelindustrien