Økonomi

Oprah blir fet på slanking

ta311df1_doc6ms0saij4kn30d03eg5-AalWowQiYR.jpg

Oprah Winfrey sliter med vekten. Det tjener hun fett på.

  • Roar Østgårdsgjelten

Denne uken kjøpte den amerikanske TV-dronningen 10 prosent av det børsnoterte amerikanske slankefirmaet Weight Watchers. Det sendte aksjekursen i selskapet rett til værs på Wall Street.

På papiret sitter hun igjen med en gevinst på nesten en halv milliard kroner etter sin inntreden i slankebransjen.

Winfrey-feber på børsen

Aksjekursen spratt opp over 100 prosent på New York-børsen etter meldingen om hennes aksjekjøp sist mandag.

Kursen fortsatte å stige utover i uken. Torsdag var prisen pr. aksje 127 prosent høyere enn det Winfrey betalte for aksjene hun kjøpte.

Slankeselskapet Weight Watchers strever med å holde følge med amerikanernes endrede kostholdsvaner.

Les også:

Les også

Familien Resset fikk slankekur på blå respept

Vektproblemer for selskapet

Før oppkjøpet hennes ble offentliggjort, hadde aksjekursen kollapset med et fall på 72 prosent siden årsskiftet. Selskapets salg av slankeprodukter og tjenester har falt over 20 prosent i første halvår.

Det gjenstår å se om suksessrike Oprah Winfrey (61) kan løfte selskapet opp av bølgedalen.

Superkjendis i USA

Winfrey (61) hadde i mange år ord på seg for å være den mest innflytelsesrike kjendisen i USA med sitt daglige prateprogram på TV – The Oprah Winfrey Show. Det har gjort henne til milliardær.

Næringslivsmagasinet Forbes anslår hennes formue til 3 milliarder dollar (ca. 25 mrd. kr). Hun rangeres på 5. plass over de rikeste amerikanske kvinner som har skapt sin egen formue og på 603. plass over alle amerikanske milliardærer.

Hun har spredt pengeplasseringene sine i all hovedsak i investeringer i medievirksomheter.

Egen kabel-TV-kanal

Hennes siste prateprogram, eller talk show som slike TV-programmer kalles, ble sendt i 2011 etter 25 år på luften.

Da lanserte hun sin egen kabel-TV-kanal, Oprah Winfrey Network, men den er på langt nær blitt den samme suksessen.

Hun har ikke samme grepet om den yngre generasjonen, hevder analytikeren Efraim Levy i det amerikanske analyseselskapet S&P Capital IQ.

Er som folk flest

En annen markedsanalytiker er ikke enig. Selv om hun fortsatt er en TV-stjerne og stor mediepersonlighet i USA, blir hun av mange mennesker oppfattet som en helt vanlig person.

Hun strir med litt for mange kilo og andre hverdagsproblemer som folk flest også baler med. Det er noe folk kjenner seg igjen i, sier Neil Saunders i analyseselskapet Conlumino i New York til nyhetsbyrået Reuters.

  • Les mer: Analytikernes vurderinger
    Selv forklarer Winfrey sin satsing på slankebransjen med personlige erfaringer.

Ønsket å bli eier

Som så mange av hennes jevnaldrende medsøstre har hun strevet med å bli kvitt noen ekstra kilo.

I ett av sine programmer lot hun trille inn en trillebår med 30 kilo fett for å vise hvor mye av vekten hun hadde klart å kvitte seg med. Hun slet med stoffskifteproblemer, noe som førte til at vekten økte til 90 kilo i 2008.

Det var angivelig TV-dronningen selv om tok initiativet til å gå inn på eiersiden i slankefirmaet med en eierandel på 10 prosent.

Kan bli enda større eier

Hun betalte 6,79 dollar pr. aksje–totalt 43,2 millioner dollar (355 mill. kr).

Inntil børsslutt torsdag hadde aksjekursen steget 127 prosent og Winfrey har hatt en papirgevinst på 460 millioner kroner.

Winfrey har også sikret seg rett til å kjøpe ytterligere 5 prosent av aksjene i selskapet. Hvis hun utnytter denne opsjonen (rettigheten), blir hun selskapets nest største aksjonær.

Teller kalorier og selger lavkarbo

Hun har også sagt ja til å ta en styreplass i selskapet, ifølge hennes PR-folk.

TV-dronningen begynte å bruke Weight Watchers slankeprogram for to måneder siden, ifølge en av hennes talspersoner.

— Weight Watchers har gitt meg verktøyene som jeg og mange av oss som har kjempet mot vekten, har vært på jakt etter for å få til en varig endring, sier hun ifølge en børsmelding fra PR-folkene hennes.

Utfordres av apper

Weight Watchers lager og selger systemer som teller hvor mange kalorier slankerne spiser. Betalende medlemmer kan få en rekke tilleggstjenester og varer, blant annet lavkarboprodukter.

Nå utfordres selskapets slankeprogrammer av tilbud og tjenester – såkalte applikasjoner (apper) – på smarttelefonene, den nye generasjonen mobiltelefoner.

Les også:

Les også

Mange blir alvorlig syke av kosttilskudd

Antall betalende brukere av Weight Watchers' tjeneste har falt fra 3,6 millioner i mars i fjor til 2,8 millioner. I takt med endringene i folks kostholdsvaner har også salget av slankeprodukter falt.

Winfrey passer inn i Weight Watchers målgruppe av aldrende kvinner som ønsker å se og føle seg bedre, ifølge Gary Stibel i rådgivningsselskapet New England Consulting Group som tidligere har hatt oppdrag for slankeselskapet.

Flere er blitt millionærer

Nå håper slankeselskapets ledelse at Winfreys inntreden skal lokke tilbake gamle kunder og appellere til nye brukere.

Weight Watchers' daglige leder Jim Chambers er optimist. Han trekker frem Winfreys evner til å knytte kontakt med og inspirere folk til å realisere sitt eget potensial.

Weight Watchers ble opprettet av Jean Nidetch hjemme ved kjøkkenbenken i New York for 52 år siden.

Hun ble mangemillionær da selskapet ble børsnotert i 1968 og tjente enda flere millioner da hele selskapet ble solgt til matkonsernet Heinz for 71,2 millioner dollar (over en halv milliarder kroner) ti år senere.

Les også

  1. Kinesiske kvinner i formuestoppen

  2. 183.000 pr. sekund for Oprah-avskjed

  3. Tjener fett på å slanke nordmenn