Økonomi

Rimi-Hagens nye millionsatsing åpner på mandag

Stein Erik Hagen og flere investorer vil bruke flere hundre millioner kroner på en matbutikk på nett. Neste uke begynner de å kjøre ut mat.

De helt nye varebilene til Ole Petter Wie og Thor Linge i marked.no blir å se på veiene når matnettbutikken åpner til uken.
  • Marita E. Valvik
    Marita E. Valvik

Det er rundt 2 grader i de tomme lagerlokalene på Grorud i Oslo. 10–20 ungdommer i ytterjakker står rundt en datamaskin med tomme matkasser rundt seg.

Ungdommene har fått jobb i Stein Erik Hagens nye matsatsing marked.no. Neste uke skal de være klare til å plukke varer vi bestiller på internett for å få levert enten helt hjem på døren, eller på et av fem hentepunkter.

  • Stein Erik Hagen tirrer konkurrenten. Dette får Coop til å reagere.
    — Vi starter forsiktig med inviterte kunder de første ukene. Men fra begynnelsen av februar åpner vi for alle som ønsker det. Vi trenger bare litt tid til å teste og forbedre systemet, sier administrerende direktør Ole Petter Wie mens han står inne i det tomme kjølelageret på 5000 m².

Ett år har han og hans ansatte brukt på å komme frem til lanseringen. Millioner av kroner er brukt til IT-systemer, lagerbygging og planlegging.

— En så triviell ting som at bilene veier for mye til at vi får med oss mange nok leveringer, har tatt mye tid, sier han og åpner døren til den grønne varebilen som står på parkeringsplassen utenfor kontorene til Norges nest største dagligvareaktør, Coop.

Wie bedyrer at bilene fremdeles er gode å sitte i og å kjøre, men alt unødvendig er tatt bort. Særlig bak i kasserommet.

— Dermed får vi så mye mat inn der som mulig, sier Wie.

For ham handler det nå om detaljer for å oppnå det han ønsker.

- Vi skal være billig

— Vi skal være mye billigere enn de andre matbutikkene på nett. Vi skal være billigere enn nærbutikken din og supermarkedet du bruker. Og vi skal kunne konkurrere med lavpriskjedene. Men da må vi være utrolig gode og effektive på lager, IT-systemer, plukking av varer.

  • Sender du en mann inn for å kjøpe Coca-Cola, kommer han ut med en halvliter til seg selv. Hva skjer når damene sendes inn i butikken med samme oppdrag? Her får du svaret
    Derfor har de bygget systemet på Komplett.nos datasystem og kommer til å bruke både systemet og kompetansen derfra i fremtiden.

- En vanlig Rema 1000 og Kiwi-butikk har mellom 4000 og 5000 varer. Har dere det samme utvalget?

— Når vi starter vil vi ha 3000 varer. Vi har tatt bort noen, som halvannenliter vannflasker og andre ting vi ikke tror det er så stor etterspørsel etter. Og vi vil raskt øke til 5000 varer, det er trolig bare snakk om få måneder. Etter det vil vi utvide så godt vi kan. Målet er mer enn 20.000 varelinjer, men da må vi også ha kunder nok, sier Wie.

Selv om de skal konkurrere på pris, er ikke det nok, mener Wie. Derfor er nettopp utvalget viktig.

Ingen «first price»-merker

Flere leverandører er nå på plass, og kjeden ønsker ingen såkalte Private Labels (egne merkevarer) inn - det satses utelukkende på kjente merkevarer. Hagen er også største eier i Orkla, som har mange av de kjente merkevarene som utfordres av dagligvarekjedenes egne merker.

De satser spesielt på fersk fisk, frukt og grønnsaker, barneprodukter og dyremat. I tillegg vil det bli mulighet til å bestille ferdig laget middag eller bare få med oppskriften og alle ingrediensene.

Bestillingen kan enten leveres på døra hjem til deg, fra 49 kroner (vil variere etter antall kunder og når du ønsker leveringen) eller på hentepunkter.

Ingen tilbud – men kan lage middagen din

— Vi tror nordmenn vil ha gode merkevarer til best mulig pris. Vi kommer ikke til å ha tilbud, men ha en god totalpris. I tillegg vil vi satse mye på barneprodukter, mat til husdyr, fersk fisk og grønnsaker og noe ferdiglaget mat, sier han og viser oss inn på et ikke helt ferdig kjøkken - men som skal stå klart i løpet av uken.

  • Blåbær fra Benidit, Salmalaks, Grønn Tuborg og Kneipp.Norgesgruppen vet hvor forskjellig østkant og vestkant-folk handler. Les mer i denne saken.
    Målet hans er å ha et knippe middagsretter kundene enten kan bestille råvarene og oppskriften til, og så lage det selv, eller de kan bestille den ferdige middagen. Bestiller du på kvelden, vil kokkene stå på kjøkkenet neste morgen og lage den, pakke den og du får den sammen med resten av maten du har bestilt.

Vil utfordre

— Vi vil utfordre hele dagligvaremarkedet. Forbrukeren fortjener å handle på en enklere måte med ferskere varer og bedre kvalitet på blant annet fiskeproduktene.

- Her i landet har vi kun Kolonial.no og Retthjem.no som leverer mat på døren. De fleste av oss handler fremdeles i butikken. Er det håp for dere?

— Det er ingen tvil om at den største utfordringen vi har er å endre folks handlevaner. Men det tror vi kommer til å skje. Vi har eiere som er veldig langsiktige og ønsker å investere i dette, sier Wie.

Taper millioner

Han legger ikke skjul på at de neste månedene blir dyre for dem.

— Varer på et dyrt lager, kanskje halvfulle biler og hentesteder, full organisasjon og sikkert ikke så mange kunder. Jo, det kommer til å koste. 2016 kommer til å gå med dundrende underskudd. Eierne forventer heller ikke noe vesentlig overskudd på mange år fremover, så vi er dekket.

Uansett, det er ingenting å si på målene hans:

— Vi starter i Stor-Oslo, først med fem hentepunkter, så utvider vi så raskt vi kan. Her når vi én million kunder. Veldig raskt utvider vi til østlandsområdet og når det er oppe og står, går vi i gang med de store byene Trondheim, Bergen og Stavanger. Da når vi 3,5 millioner potensielle kunder. Det kommer til å koste, men vi skal endre dagligvarebransjen i Norge.

Matgiganten Norgesgruppen varsler dyrere mat fra februar.

I dag er konkurrentene på nett Kolonial.no, som har et samarbeid med Rema 1000, og Rett Hjem.no. Meny har en netthandelsløsning på trappene, men det er usikkert når de lanserer den. Mens netthandel av mat er blitt populært i andre land, har dagligvarekjedene i Norge, som Wie regner som sine argeste konkurrenter, holdt igjen. Det akter Wie å utnytte.

— Vi har eiere som er opptatt av vekst og skala. Og det skal vi få til.

Les også

  1. Det er dyrt å være blauthjerta

  2. Klarer du å gjette hvilke brødskiver som er kaloribomber?

  3. Denne mannen bestemmer hva du får i matbutikken neste år

  4. Lykke bryter med Reitan

Les mer om

  1. Næringsmiddelindustrien
  2. Dagligvarebransjen