Økonomi

Flere ruter kuttet på Torp, avgift kan stenge Rygge

Sjefen for Moss Lufthavn Rygge sier at flyplassen må legges ned dersom den nye flyskatten blir innført. På Torp har de første rutekuttene kommet allerede.

De første rutene er nå kuttet på Torp som følge av den nye flyskatten. Flere selskap, blant dem Norwegian, varsler at også deres ruter kan forsvinne. Foto: PEDER GJERSØE, NTB SCANPIX

  • Knut-erik Mikalsen
    Knut-erik Mikalsen

Ryanair er i dag dne totalt dominerende aktøren på Moss Rygge Lufthavn. Foto: Marte Christensen, NTB Scanpix

De første rutekuttene som følge av den nye flyskatten fra neste år har allerede kommet på Sandefjord Lufthavn Torp.

Markedssjef Tine Kleive-Mathisen ved flyplassen sender fredag ettermiddag denne meldingen til Aftenposten:

Det ungarske flyselskapet Wizzair, som er en stor aktør på Torp, har som følge av den nye flyskatten meddelt flyplassen at det legger ned ruten mellom Torp og Tuzla i Bosnia-Hercegovia, og kutter antall avganger til Gdansk i Polen. Dessuten har Widerøe meldt at de fjerner helt sin sommerrute fra Torp til Bodø og Evenes.

— I tillegg har både Wizzair, Widerøe, Norwegian og Ryanair meddelt flyplassen at det løpende gjøres konsekvensvurderinger av denne avgiften, og at det kan forventes ytterligere reduksjoner i trafikken hvis avgiften opprettholdes. Fra Torps side må vi, basert på de meddelte tiltak fra flyselskap, erfart at dette ikke er tomme trusler. Dette er reelle tiltak som rammer mange i regionen, opplyser Kleive- Mathisen.

Rygge kan bli lagt ned

På andre siden av Oslofjorden, på Moss Lufthavn Rygge, gis det også dramatiske meldinger om de følgene den nye flyskatten kan få. Ledelsen av flyplassen mener Rygge ikke vil ha noen sjanse til å overleve med de økte utgiftene den nye flyskatten på 88 kroner vil bety i et prisfølsomt marked:

— Konsekvensen er at Moss Lufthavn Rygge må legge ned virksomheten og 1.000 arbeidsplasser går tapt i Mosseregionen. Dette er dramatisk for regionen som i utgangspunktet i lang tid har slitt med «industri-død» og har et betydelig underskudd i antall arbeidsplasser, sier Tandberg.

Ryanair selv har allerede tatt kraftig avstand fra det norske forslaget: - Vi ber norske myndigheter om reversere den dumme planen, sier David O’Brien som er Ryanairs kommersielle direktør og retter klare advarsler mot norske myndigheter om konsekvenser i form av redusert trafikk og tapte arbeidsplasser.

Tåler ikke lavere trafikk

I dag er Ryanair den totalt dominerende aktøren på Moss Rygge Lufthavn, og har allerede redusert rutenettet sitt fra Østfold-flyplassen betydelig.

Tandberg mener flyplassen ikke tåler å miste trafikk:

— Et pristillegg på 88 kroner er vesentlig og vil føre til redusert trafikk, siden lavprisselskapene er meget sensitiv for prisøkninger. Får vi mindre trafikk enn i dag, er ikke det bærekraftig, dagens volum er et minimum for et null-resultat for oss, sier Tandberg og legger til:

- Hvis det var så enkelt at 88 kroner ikke betydde noe som helst for billettsalget for flyseskapene, så hadde flyselskapene økt prisene sine med et slikt beløp forlengst, sier Tandberg.

LES OGSÅ:

Les også

Rutekutt hos SAS og Widerøe

Han er oppgitt over at ansvarlige norske politikere kan lansere en ny flyavgift uten å ane konsekvensene av den. Rygge er i dag en flyplass som domineres av trafikk fra Ryanair, og dette er en meget prisfølsom del av luftfarten der selv beskjedne pristillegg vil gjøre umiddelbare og store utslag i etterspørselen, sier Tandberg.

Rygge-sjefen advarer mot å tro at den dramatiske meldingen om å legge ned flyplassen er skremselspropaganda fra flyplassledelsens side.

Flyplassjef Pål Tandberg mener den nye flyavgiften får store konsekvenser for Rygge flyplass. Foto: Mikalsen Knut-Erik

Flytter til mer lønnsomme områder

— Vi konkurrerer ikke bare om norske passasjerer. Vi konkurrerer med 70 andre europeiske flyplasser som alle skriker etter mer trafikk fra Ryanair. Norge er et lite marked, og det vil ikke bety noe for lavprisselskapene å flytte trafikken til mer lønnsomme flyplasser der avgiftene er lavere, sier Tandberg.

— En innføring av ny passasjeravgift på 88 kroner vil gjøre at vi taper denne konkurransen og lavprisflyselskapet flytter umiddelbart ruter ut av Norge til mer konkurransedyktige lufthavner, mens klimapåvirkningen blir uendret, sier han.

LES OGSÅ:

Les også

Ikke en dråpe miljøvennlig drivstoff i flytankene

Rygge-sjefen sier Rygge er mer utsatt enn andre flyplasser fordi den baserer sin trafikk utelukkende på lavprissegmentet der prisene spiller større rolle enn på andre flyplasser. Han sier at han skjønner at det kan være vanskelig å forstå at en avgift som ikke utgjør et større beløp enn 88 kroner, kan få så stor betydning at det kan bety slutten på sju års flyplassdrift ved Moss. Flyplass-sjefen viser til at dette fort kan utgjøre både 20 og 30 prosent prisøkning i det lavprismarkedet Ryanair opererer.

Venstre: — Kom med dokumentasjon

Terje Brevik ber Rygge lege frem dokumentasjon på konsekvensene flyavgiften vil få. Foto: Berit Roald, NTB Scanpix

Venstres finanspolitiske talsperson, Terje Breivik, sier det skal mye til at ikke avgiften blir innført fra 1. april, slik forliket til Regjeringen og dens støttepartier Venstre og KrF ble enige om denne uken:— Det er ikke slik at avgiften ble innført uten at vi vurderte konsekvensene av den. Det ble selvsagt gjort et arbeid i Finansdepartementet i de tre ukene vi holdt på med forhandlinger, så en del konsekvenser har vi nok hatt på bordet. Men jeg vil oppfordre Moss Rygge Lufthavn om å komme med sine innspill i saken i den høringsrunden denne saken skal ut på, og vise oss dokumentasjon på at avgiften får de konsekvensene de nå sier. De er absolutt verdt å ta på alvor, sier Breivik til Aftenposten.

Lederen i Norges Naturvernforbund, Lars Haltbrekken, sier dette om Rygge: - Hvis Rygge flyplass legges ned som en følge av en miljøavgift på 88 kroner, er det et utmerket eksempel på at miljøavgifter virker, mener han.

Fikk ikke til innenlandsruter

Moss Lufthavn Rygge er i dag i praksis en ren lavprislufthavn på Østlandet, og er dominert av trafikk fra det irske lavprisselskapet Ryanair.

Flyplassen har i dag utelukkende utenrikstrafikk, etter som alle forsøk på å få til et lønnsomt innenriksnett har strandet. Både Norwegian, Widerøe og danske DAT har forsøkt seg med ruter fra Rygge og til andre deler av landet, men har måttet gi opp.

Flyplassen slet lenge med store underskudd, men har klart å komme seg på pluss-siden fra 2012 og utover. I fjor gjorde man opp regnskapet med et driftsresultat før skatt på 15 millioner kroner etter en total omsetning på 297 millioner kroner.

Rygge eies av Thon Holding og Orkla Eiendom med 40 prosent hver, mens Østfold Energi eier 15 prosent og Østfold fylkeskommune eier 5 prosent.

  1. Les også

    Svenskene vil gjøre Oslo til flyjumbo i Skandinavia

  2. Les også

    Reisende fra Stockholm kan slippe kø i USA

  3. Les også

    Mat og bagasje er blitt milliardbutikk for Kjos

Les mer om

  1. Luftfart

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Trodde du Ryanair legger ned på Rygge?

  2. ØKONOMI

    De ansatte på Rygge har lovet seg selv én ting før de stenger

  3. POLITIKK

    Rygge flyplass varsler mulig nedleggelse i november

  4. ØKONOMI

    Rygge-ledige kan gå rett inn i nye taxfree-jobber på Gardermoen

  5. POLITIKK

    Solberg: Denne regjeringen lar seg ikke presse av Ryanair

  6. ØKONOMI

    Han mangedoblet trafikken på Torp. Nå skal han få Rygge på vingene igjen.