Økonomi

- Vinflaske i rosa innpakning er alkoholreklame

En vinflaske som er pakket inn i rosa omslag er brudd på forbudet mot alkoholreklame, mener Helsedirektoratet som truer taxfree-selskapet Travel Retail Norway med mulkt.

Helsedirektoratet har vært på inspeksjon på taxfreebutikken på Flesand lufthavn, og funnet flere varer og utstillinger direktoratet mener er i strid med forbudet mot alkoholreklame. Foto: Fotomontasje/Helsedirektoratet

  • Knut-erik Mikalsen
    Knut-erik Mikalsen

Direktoratet slår ned på det man mener er flere brudd på reklameforbudet etter en inspeksjon på taxfree-butikken på Flesland lufthavn ved Bergen.

Travel Retail Norway (TRN), som driver butikken på Flesland, blir minnet om alvoret i situasjonen og at det kan vanke økonomisk straff – mulkt – hvis overtredelser av forbudet ikke blir rettet opp.

LES OGSÅ:

Les også

Må klistre over 6000 vinflasker hver dag

Blant de forhold direktoratets folk nå slår kraftig ned på er at enkelte vinflasker var pakket inn i rosa papiromslag.

Tiltrekker seg oppmerksomhet

ULOVLIG: Vinflasker pakket inn i farget papir kan virke som gavepapir, mener Helsedirektoratet og mener dette strider mot forbudet mot alkoholreklame. Foto: HELSEDIREKTORATET

— Gaveinnpakningersom cellofan og gaveposerer i utgangspunktet ikke tillatt.Formålet med slik gaveinnpakning vil normalt være å tiltrekke seg kjøpers oppmerksomhet, samt gi en merverdi som skal få kjøper til å velge dette produktet fremfor andre, opplyser avdelingsdirektør Hilde Skyvulstad i Helsedirektoratet og konkluderer med at dette er brudd på reklameforbudet.

LES OGSÅ:

Les også

Salget av taxfree-brennevin på flyplassene stuper

Kommunikasjonssjef Haakon Dagestad i TRN sier til Aftenposten at de er uenig i direktoratets vurdering:

— Innpakningen er der for å beskytte vinflaskene mot lys. Dette er gjerne dyr vin som det er meningen skal lagres i en mørk kjeller. For at produktet ikke skal bli ødelagt, blir de pakket inn i papir. Ofte ser de ikke veldig innbydende ut heller i innpakningen, de originale flaskene alene er ofte veldig mye finere, sier Dagestad.

Opplysning om utmerkelser også forbudt

ULOVLIG: At whiskymerket Upper Ten forteller at produktet har vunnet diverse priser og utmerkelser er i strid med reklameforbudet, mener direktoratet. Foto: HELSEDIREKTORATET

Direktoratet har også slått ned på at enkelte flasker, som whisky-merket Upper Ten, på sin etikett forteller at produkter har vunnet diverse priser i ulike kåringer. Også dette er reklame, og forbudt, mener direktoratet.LES OGSÅ:

Les også

SP vil fjerne en taxfreevin og gi skolefrukt

Det tar også for seg det forhold at den italienske vinprodusenten Masi har påført en av sine etiketter opplysningen om at fabrikken har rundet 50 år.

— Helsedirektoratet er av den oppfatning at merke på etiketten som klart fremhever produsentens jubileum vil være i strid med forbudet, skriver avdelingsdirektør Hilde Skyvulstad i brevet til TRN. Hun opplyser at bruk av utmerkelser, medalje og terningkast ikke er tillatt.

TRN: - Produsentens historie må være tillatt

ULOVLIG: At etiketten til Masi-vinen Campofiorin er påført opplysningen om at Masi fyller 50 år, er reklame, mener direktoratet. Foto: HELSEDIREKTORATET

Også her er TRN uenig, og mener at det må være lov for en produsent å fortelle om viktige hendelser som et jubileum.— Vi er for et strengt forbud mot alkoholreklame og synes det er ok at f.eks. påklistrede etiketter med nylig erobrede priser er å betrakte som reklame. Men når disse utmerkelsene ligger 20, 30 og 100 år bak i tid, er det en del av produsentens historie som det må være lov å presentere, mener Dagestad.

LES OGSÅ:

Les også

1750 søkte på faste pilotjobber i SAS

Reagerer på utstillinger

ULOVLIG: Slike utstillinger er godt synlig på lang avstand og er derfor i strid med forbudet mot alkoholreklame, mener direktoratet. Foto: HELSEDIREKTORATET

Inspektørene har også kommet over hyller og montere med liggende flasker under, og trekasser med vinflasker plassert oppi.— Disse produktene var godt synlig på lengre avstand og skilte seg klart fra hvordan øvrige vareutvalg var presentert. Helsedirektoratet er av den oppfatning at dette ikke dreier seg om ordinære hyller eller ordinær oppstilling av produktene, og at dette er klart egnet til å fremheve visse produkter fremfor andre, skriver direktoratet.

Godt fornøyd

TRN har i etterkant av inspeksjonen tatt til etterretning at noen av utstillingenes utforming er i strid med alkoholloven, og har lovet å endre disse.

LES OGSÅ:

Les også

Stanser billettsalget på alle store ruter fra Rygge

Underdirektør Hilde Skyvulstad opplyser til Aftenposten at direktoratet generelt sett er fornøyd med Travel Retail Norways vilje til å etterleve reklameforbudet.

— Dette er ikke et vedtak, og vi vil vurdere TRN sitt tilsvar før vedtak fattes, opplyser hun.

  1. Les også

    Landet forsinket og på feil flyplass, må betale erstatning

  2. Les også

    Kraftig svikt i norsk turisme til Kanariøyene

  3. Les også

    Nå storsatser Bjørn Kjos på nye langruter

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Helsedirektoratet mener denne papirinnpakningen er ulovlig alkoholreklame

  2. ØKONOMI

    Vinmonopolet kan likevel opplyse om nyheter

  3. ØKONOMI

    Denne flasken koster 165.000 kroner på taxfree. Det er faktisk «billigsalg».

  4. ØKONOMI

    Store kjønnsforskjeller i økonomikunnskap: - Noe har helt sikkert med oppdragelse å gjøre

  5. ØKONOMI

    Tidenes største dokumentlekkasje avslører at statsledere og politikere gjemmer bort milliarder

  6. ØKONOMI

    Islands statsminister har selskap i skatteparadis