Økonomi

Dette cruiseskipet skal kunne dra til Nordpolen. Oppstår det et uhell, vil det være overlatt til seg selv i flere døgn.

Flere vil dra på cruise til steder nesten ingen har vært. Nå skal et norsk verft bygge et isbrytende cruiseskip for å kunne ta passasjerer til Nordpolen.

Det nye cruiseskipet – som skal bygges ved ett av Vards verft på Nordvestlandet – får den karakteristiske isbryter-baugen. Med den skal «Ponant Icebreaker» kunne bryte seg gjennom 2.5 meter tykk is. – Et svært spennende prosjekt, sier konsernsjef Roy Reite i Vard, som også står bak skipets design. Foto: Vard Design

  • Arnfinn Mauren

I ett år har den norske verftsgruppen Vard, med hovedkontor i Ålesund, forhandlet med det franske rederiet Ponant om å bygge det isbrytende cruiseskipet. Like før jul kunne avtalen med franskmennene offentliggjøres.

Skipet er det foreløpig siste som illustrerer trenden i cruisemarkedet: Å tilby såkalte «ekspedisjonscruise» til avsidesliggende områder som er blitt tilgjengelige på grunn av blant annet endrede isforhold.

Det første cruiseskipet seilte gjennom Nordvestpassasjen i 2016, og rundt 50.000 cruisepassasjerer besøker nå årlig Svalbard.

– Det er økende interesse for slike cruise, både blant erfarne cruisepassasjerer og blant dem som ikke har vært på cruise før, men som har stor interesse for disse områdene, forteller Johnny Bråthen i reisebyrået Cruise.no, som selger cruisereiser for 75 millioner kroner i året.

Les også

Flere isbjørner – men Arktis snus på hodet

Polartrafikken øker – skaper flere utfordringer

Cruiseskipet som Vard skal bygge, skal kunne ta bare 270 passasjerer. De vil kunne boltre seg i all den luksusen som cruisepassasjerer er vant til, pluss litt ekstra som bare denne båten har.

Leder i Norges Naturvernforbund, Silje Lundberg. Foto: Norges Naturvernforbund

Men det er kontroverser knyttet til skipstrafikk i polare strøk. Norges Naturvernforbund frykter at turismen kan føre til at et allerede utsatt område kan bli enda mer sårbart.

– Vi burde kanskje la en del områder være uberørte, og etablere verneområder i Arktis som ikke er tilgjengelige for turister. Jeg håper reiselivsnæringen selv kan løfte frem den debatten, sier Silje Lundberg, leder i Norges Naturvernforbund.

Men skepsisen mot arktiske cruise skyldes ikke bare eventuelle miljøavtrykk, men også usikkerhet rundt skipenes standard og passasjerenes sikkerhet.

– Alt tyder på at vi får økt skipstrafikk i polare strøk. Det skaper flere utfordringer. Vårt ansvar er at skipene har den fysiske standarden som gjør at de kan seile der, og vi har jobbet internasjonalt for å få på plass såkalte polarkoder, forteller direktør Olav Akselsen i Sjøfartsdirektoratet.

Det er ikke bare franske Ponant og Vard som bygger hybridskip. Kleven er i gang med byggingen av disse to nye hybridskipene for Hurtigruten. Ett av dem, MS «Roald Amundsen», blir i 2019 det første hybridskipet som seiler gjennom Nordvestpassasjen. Foto: Rolls-Royce / NTB scanpix

Flere skip øker risikoen for uhell i isødet

I Arktis vil skipene seile langt unna den normale rekkevidden til redningstjenestene. I luftlinje ligger Nordpolen 800 kilometer unna verdens nordligste bosetning i Canada, og 1300 kilometer fra Longyearbyen.

Helikoptrene som er stasjonerte i Longyearbyen kan plukke opp inntil 18 personer innenfor en radius på ca. 220 kilometer. Skal de kunne nå en havarist ved Nordpolen, er de avhengig av å kunne mellomlande på skip som fungerer som «bensinstasjoner».

Utfordringene har gjort at åtte land – Norge, Canada, Danmark, Finland, Island, Russland, Sverige og USA – har innledet et samarbeid om søk og redning i forbindelse med luft- og sjøfart i Arktis. Både forskere og myndigheter i flere av disse landene har advart mot konsekvensene av et eventuelt uhell.

– Økt trafikk øker sannsynligheten for et uhell. Vi har styrket beredskapen med blant annet ett ekstra helikopter på Svalbard, men redningstjenesten er ikke dimensjonert for en mulig stor hendelse rundt Svalbard, sier avdelingsdirektør Bent-Ove Jamtli ved Hovedredningssentralen Nord-Norge.

Foto: Svein Eide

Les også

Kjell Inge Røkke: – Jeg vil gi tilbake til samfunnet brorparten av det jeg har tjent. Dette skipet er en del av det.

Må kunne klare seg selv i fem døgn

Det kom nye krav til skip i polare strøk for ett år siden, og det franske rederiet Ponant har valgt å bygge det nye cruiseskipet «Ponant Icebreaker» etter kravene i den høyeste polarkoden.

– Dette regulerer blant annet hvordan personer og fartøyer bringes tilbake til sivilisasjonen ved hjelp av skipets egne systemer, redningsmidler og eksterne redningsoperatører – dersom en hendelse skulle oppstå, opplyser Erik Haakonsholm, leder for designavdelingen i Vard.

I praksis betyr det blant annet at skipet skal ha to helikoptre fast stasjonert på dekket, i tillegg til blant annet 16 mindre gummibåter.

Polarkoden inkluderer også krav om at mannskap og passasjerer må klare seg i fem døgn ved et eventuelt uhell – før hjelpen når frem.

Les også

Før oljekrisen bygget de offshoreskip. Nå bygger norske verft luksus.

På akterdekket er det ikke spart på noe. Minuset er at det kanskje kan bli litt kaldt å sitte der ... Foto: Vard Design

Ett av verdens dyreste skip – pr. meter

De mange kravspesifikasjonene fordyrer skipet. Prislappen på «Ponant Icebreaker» er satt til 2.7 milliarder kroner. Dermed blir det ett av de dyreste skipene som er bygget i Norge. Det er også det dyreste cruiseskipet som er bygget i verden – målt pr. meter og pr. passasjer.

Det er for øvrig mye som er først med det nye fartøyet, som etter planen skal være ferdig i 2021. Skipet blir blant annet et hybridskip, med batteri og naturgass (LNG), for å redusere klimaavtrykket mest mulig.

– Det er ikke bygget et mer miljøvennlig cruiseskip. Når det er i elektrisk hybridmodus blir det null Nox, null CO₂ og null svovelutslipp, understreker konserndirektør for marked og salg i Vard, Magne Håberg.

Skipet får også et avansert energistyringssystem, samt system for varmegjenvinning og vannrensing.

Les også

Hvem eier den største yachten? Les om havets hanekamp

Fornøyde ansatte i verftsgruppen Vard kunngjorde kontrakten med det franske rederiet Ponant før jul. Fra venstre: Verftsdirektør Frode Klokk, seniordesigner Torkild Skjong, selger Stig Kile Gjelsten og konserndirektør Magne Håberg. Det isbrytende cruiseskipet blir for øvrig det femte fartøyet som Vard skal bygge for Ponant. Foto: Arnfinn Mauren

Planlegger cruise fra Longyearbyen til Nordpolen

Rederiets mål med å bygge fartøyet, er å kunne ta passasjerer til steder som konvensjonelle cruiseskip ikke kan gå. Nordpolen skal være ett av målene, med tidagers cruise fra Longyearbyen. Et slikt cruise vil trolig komme på rundt 300.000 kroner.

– Dette fartøyet blir det aller første passasjerskipet som er i stand til å nå denne mytiske destinasjonen, opplyser ekspedisjonsleder Nicolas Dubreuil i Ponant på rederiets nettside.

I dag er det bare én mulighet for cruise til Nordpolen, og det er å bli med en russisk isbryter.

For verftsgruppen Vard betyr kontrakten mer arbeid i en tid da verftsnæringen prøver å få innpass i nye markeder – etter offshorekrisen. Skroget til cruiseskipet skal bygges i Romania, mens utrustningen skal skje ved Vard Søviknes i Haram kommune.

– Vi er klar til å bygge flere, men dette er nok en type båt vi ikke vil se så mange av, sier Magne Håberg.

Les mer om

  1. Cruiseskip
  2. Rederier
  3. Nordpolen
  4. Verft
  5. LNG
  6. Vard
  7. Longyearbyen

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Fransk luksuscruise ved Svalbard i trøbbel i kjølvannet av Hurtigruten

  2. NORGE

    Tung sjø ga så store bevegelser at tankene mistet tilførsel på olje. Da forsvant all motorkraft og dramaet begynte.

  3. NORGE

    Viking Sky-dramaet var ikke unikt. Loggene viser at seks cruiseskip fikk trøbbel langs norskekysten.

  4. NORGE

    Cruisebåtansatt angrepet av isbjørn på Svalbard

  5. ØKONOMI

    Ny klimaløsning: Nå kan lasteskipene kite

  6. ØKONOMI

    Slik vil Equinor halvere utslipp på norske skip innen 10 år