Økonomi

SAS-ansatte nekter å jobbe på splitter nye fly

Ansatte og ledelse krangler så busta fyker om det skal være dør eller forheng på kabinansattes hvilerom. Saken kan ende med masseoppsigelse i flyselskapet.

SAS får levert fabrikknye Airbus langdistansefly neste år. SAS

  • Knut-erik Mikalsen

SAS har havnet i en delikat konflikt med sine svenske kabinansatte.

Selskapet får mange nye langdistansefly til neste år av typen Airbus A330 med helt ny kabin og nye fasiliteter både for passasjerer og ansatte. I tillegg skal selskapet beholde de fleste av sine nåværende langdistansefly, men også disse blir bygget om til den samme standarden som de nye flyene.

Og det er her konflikten med de svenske ansatte oppstår.

Vil ha dør, ikke bare forheng

I en 15 år gammel overenskomst står det nemlig at kabinbesetningen skal ha en egen avskjermet hvilekabin med en dør som det skal være mulig å lukke:

Problemet er at på nye passasjerfly er døren fjernet og erstattet med et forheng, i tillegg til at hvilekabinene er noe mindre enn dagens.

Dette godtar ikke svenskene, og sier nei til å arbeide på de nye flyene så lenge det ikke er et avlukke med dør det er mulig å stenge. Det har vært ført forhandlinger for å løse situasjonen lenge, uten at partene har kommet til enighet.

LES OGSÅ:

Les også

OSL vil bygge ut mer for å få flere storfly

Varsler oppsigelse av 100 ansatte

Derfor har SAS så sendt ut et varsel om permittering til 100 svenske kabinansatte på langrutene. Selskapet viser til at det ikke lenger vil være jobb for disse når de nye langdistanseflyene tas i bruk fra januar/februar.

-Jeg mener det er et nederlag for SAS å gå til dette skrittet, sier Gert Moberg, som er forhandlingssjef for arbeidstakerorganisasjonen Unionen till TV4.

— Dette er ingen situasjon vi ønsker, men vi har ikke funnet noen løsning på saken, sier Margareta Vang, som er sjef for kabinperonalet hos SAS til den svenske TV-kanalen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

De nye Airbus A350-flyene får en helt ny kabininnredning både på økonomiklasse og businessklasse. Dette er businessklasse. AIRBUS

Sender norske ansatte til Sverige

For SAS blir alternativet å bruke sine norske kabinansatte, som ikke har en tilsvarende overenskomst, til å bemanne de svenske langdistanserutene, som går til New York og Chicago.

Pressekontakt i SAS, Tormod Sandstø, sier til Aftenposten at det ikke ligger noe annet bak denne konflikten enn uenighet om hvilekabinen skal ha dør eller forheng.

— Vi håper på at det skal være mulig å komme til en løsning med våre svenske ansatte før det blir aktuelt å gå til oppsigelse, men det er ingen tvil om at dette er en viktig sak for selskapet å få løst. De nye flyene blir uten dør, men med et forheng, inn til de kabinansattes hvilerom. Slik er det ikke bare for SAS, men er en standard som benyttes på de fleste fly i dag, sier Sandstø.

Det forhandles også med de danske kabinansatte om samme sak, men der har situajsonen ikke blitt så dramatisk som tilfellet er i Sverige

  1. Les også

    Pilot fikk akutt magesjau, passasjerene fikk erstatning

  2. Les også

    Ryanair kutter på små flyplasser, satser på hovedstedene

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Nye SAS-fly får «tjukkasseter»

  2. ØKONOMI

    Norwegian varsler kabinansatte i Sverige om oppsigelse

  3. ØKONOMI

    Norwegians bemanningsselskaper i Sverige og Danmark begjærer seg selv konkurs

  4. ØKONOMI

    Braathens-arvingens flyselskap søker konkursbeskyttelse

  5. ØKONOMI

    SAS sender oppsigelsesbrev til nesten 1600 ansatte i Danmark

  6. ØKONOMI

    Stordalens flyselskap ba ansatte akseptere store lønnskutt – advarte om konkurs