Økonomi

Widerøe kjøper jetfly til ruter fra Torp og Bergen

Widerøe har inngått kontrakt med den brasilianske flyfabrikanten Embraer om kjøp av tre jetfly og opsjon på levering av ytterligere tolv fly. De tre nye maskinene skal leveres neste år.

Slik vil Embraer-jetflyet ta seg ut i Widerøe-farger.
  • Knut-Erik Mikalsen
    Knut-Erik Mikalsen

Beslutningen betyr at Widerøe for første gang satser på jetfly. Dette vil gi selskapet adskillig større konkurransemuligheter enn i dag.

– De tre første flyene vi får levert skal vi bruke selv, bl.a. på rutene fra Sandefjord Lufthavn Torp og fra Bergen, sier adm. dir. Stein Nilsen i Widerøe til Aftenposten. Han nevner at dette bl.a. omfatter rutene fra Torp til Bergen, Trondheim og København, samt fra Bergen og til Tromsø.

– Disse flyene har ikke bare flere seter enn typen Dash 8 Q400-flyene som vi bruker i dag på de tyngste rutene, men flyr også mye raskere. Så vi får et bedre flytilbud totalt sett, sier Nilsen.

Han avviser at Widerøe har til hensikt å gå inn i direkte konkurranse med SAS og Norwegian. Noe slikt har aldri vært på tale, sier han:

– Vi ser derimot muligheten for at vi kan overta trafikksvake ruter som SAS i dag flyr med, og der en litt mindre flytype er mer riktig enn de større flyene disse rutene opereres med i dag, sier Nilsen.

Han bekrefter at de 12 flyene Widerøe har tegnet opsjon på, kan bli leid ut til andre selskaper. De tre første flyene koimmer til neste år og har betegnelsen E190-E2 med 114 seter, de 12 neste blir E175-E2 med inntil 90 seter.

  • LES OGSÅ: Dette blir de to neste langrutene fra Oslo Lufthavn
Stein Nilsen, sjef for Widerøe.

Flyr for Braathens i Sverige

Selskapet flyr i dag bl.a. for svenske Braathens Regional Airways i Sverige, og ser på flere muligheter for flyoppdrag der man også kan leie ut både mannskap og fly, såkalt wet lease.

Nilsen avviser kategorisk at etableringen av en ny konkurrent på det norske kortbanenettet, Fly Viking, har noen betydning for selskapets satsing på jetfly.

– Absolutt ikke. Dette er en beslutning som er tatt uavhengig av hvilke fremtidige konkurrenter vi måtte få, sier han.

Han sier at noen av flyene vil kunne bli brukt på kortbanenettet i Nord-Norge, og at dette blir spesielt aktuelt dersom strukturen blir endret i forhold til i dag. Det vil konkret si at det om noen år blir færre, men større, flyplasser.

Widerøe kjemper hardt for å redusere sine kostnader, og selskapet har derfor vært avhengig av en ny avtale med bl.a. sine flyvende mannskaper for å kunne foreta denne store investeringen. Den avtalen er nå på plass, skriver Widerøe i en pressemelding.

Embraer E190-E2 har et betydelig lavere utslipp enn dagens fly i samme kategori. Widerøe opererer i dag en flåte på 41 canadiskproduserte fly av typen Bombardier Dash-8 turbopropell.

– Prosjektet med å få på plass denne historiske satsingen har vært en dugnad i Widerøe, der både medarbeidere og eiere har bidratt, sier administrerende direktør i Stein Nilsen.

Vil satse på nye områder

Ifølge Embraer-fabrikken har Widerøes ordre en samlet ramme på 883 millioner dollar.

I en pressemelding oppgir selskapet at kontrakten er signert etter et positivt utfall av uravstemninger om nye kollektivavtaler hos både piloter og kabinansatte.

Grunnen til at det norske selskapet valgte Embraer er ifølge selskapet selv at leverandøren tilbyr en familie av flymodeller som passer Widerøes strategi og markeder godt. Disse gir selskapet mulighet til å videreutvikle dagens ruter og satse på nye områder, heter det.

Flytypen gir betydelig lavere CO2-utslipp og mindre støy. Ved å tilby flytypen håper Widerøe å kunne være en attraktiv underleverandør til andre flyselskap som leier inn mindre fly på enkelte strekninger.

Nyflyene får 114 seter

Embraer har produsert E-Jet siden 2004 og utvikler nå arvtakeren til E-jet familien, E2. Den kommer med moderne motor- og materialteknologi, noe som skal muliggjøre lavere drivstofforbruk og mer kosteffektivt vedlikehold enn hos forgjengeren.

E2 skal leveres i tre versjoner – E175-E2 med inntil 90 seter, E190-E2 med inntil 114 seter og E195-E2 med inntil 138 seter.

Widerøe har inngått kontrakt om levering av tre E190-E2 med 114 seter i løpet av 2018. Selskapet har i tillegg sikret seg opsjon på levering av ytterligere tolv fly.

Les mer om

  1. Widerøe
  2. Norwegian
  3. Luftfart
  4. Sandefjord