Økonomi

Lerum syltetøy, Knorrs sauser, Tine-drikke og Ajax forsvinner fra Rema

Nå begynner den store opprenskningen i Remas hyller å vise seg. Kjente merkevarer som Ajax, Knorr og Lerum følger etter Mack og Aass ut av butikkene.

Remas store vårsjau vil også synes i kjølediskene. Foto: Cornelius Poppe / NTB SCANPIX

  • Marita E. Valvik
    Marita E. Valvik

Bryggeriet Mack har fått stor oppmerksomhet de siste dagene etter at det ble kjent at Rema velger Ringnes som sine «bestevenner» og dermed kaster ut konkurrentene.

Dette er en del av strategien som ble lansert under den såkalte «høstjakta», da forhandlingene med kjeden startet i høst.

Da sa Lars Kristian Lindberg, konserndirektør for strategi og innkjøp i Rema 1000 Norge til Aftenposten at de hadde startet en opprydning i hyllene og varslet at kjente merkevarer skulle ut av hyllene:

– Vi trenger ikke to typer salt potetchips eller to typer samme syltetøy. Vi trenger et syltetøy med egen merkevare, en storselger, en med ekstra bær, en med lite sukker og en økologisk. Leverer den ene leverandøren det, vil vi bruke resten av hylleplassen til spesial- og sesongprodukter.

Ut med Lerum

Nå har Lindberg og Rema valgt. Orkla, som eier Nora, får bli i hyllene. Lerum, utfordreren fra vestlandet, som også produserer Remas eget syltetøy, må ut.

Administrerende direktør Trine Lerum Hjellhaug bekrefter dette overfor Aftenposten tirsdag formiddag.

Alt syltetøy forsvinner ut av butikkene i hele landet, også i Sogn og Fjordane, der Lerum holder til.

– Vi har et par butikker her i nærheten som trolig får beholde syltetøyet, sier Hjellhaug.

  • Les også: Mack-tilhengere raser mot Rema

Lerums syltetøy er en av merkevarene som forsvinner ut av hyllene hos Rema 1000. Foto: Marita E. Valvik

Rema har tidligere lagt vekt på at de skal bruke den ledige hylleplassen på lokalmat.

– Er ikke syltetøyet deres lokalt nok?

– Det er lokal produsert, med så mye lokale råvarer vi får tak i, av lokale ansatte. Men vi får bare forholde oss til situasjonen og håpe at Rema ser at de trenger vårt syltetøy også.

Forhandlingene i høst har vært spesielle, siden Rema i høst sa at de kom til å velge en produsent av syltetøy.

– At de ikke valgte oss har vi visst siden rundt jul. Vi håpet i det lengste at de ville velge oss, sier Hjellhaug.

De har fremdeles ikke oversikt over hvordan dette vil påvirke de ansatte.

Tine ikke i mål med avtale

Heller ikke Tine er helt i mål med sine avtaler med Rema. Foreløpig er Yt, Tines Is-te og Noisy tatt ut av hyllene i Rema på grunn av «bestevenn-avtalen» med Ringnes.

– Det stemmmer, sier pressevakt Sverre Stenseng i Tine.

Han forklarer at foreløpig er Yt ute fordi den har stått i samme hylle som Ringnes nå har overtatt. I og med at dette er et meieriprodukt, er det ikke sikkert at Yt kommer til å forsvinne.

– Vi er ikke ferdig forhandlet med Rema, så Yt kan dukke opp et annet sted i butikken. Vi ønsker å være venner med Rema, men er ikke «bestevenner» med dem, sier Stenseng.

Freia enig med Rema

Onsdag formiddag melder Mondelez, som blant annet eier merkevaren Freia, at de er i mål med sin avtale med Rema.

– Av prinsipp kommenterer vi ikke våre kunderelasjoner, sier kommunikasjonsdirektør Celine Husby i Mondelez og legger til:

– For å avkrefte rykter og spekulasjoner bekrefter vi at vi har avsluttet forhandlingene med Rema og kommet til en avtale som begge parter er fornøyd med.

Også Knorr forsvinner

Unilever, som i Norge har merkene Lipton, Dove og Knorr, er valgt bort til fordel for andre aktører.

I suppehyllene er også Orklas Toro blitt «bestevenn», og dermed kan Rema-kundene se langt etter de grønne og gule suppeposene fra Knorr.

Hvorvidt Rema også har valgt bort Lipton har ikke Aftenposten fått bekreftet, men mye tyder på at Dove er ute.

Unilever har ikke returnert Aftenpostens henvendelse de siste dagene.

Colgate Palmolive er også valgt bort av Rema.

– Dette er konfidensielle avtaler som vi ikke kommenterer. Du får gå ut i butikkene og se selv etterhvert, sier Jens Færden Berle administrerende direktør i Colgate Palmolive til Aftenposten.

Det bekreftet kommunikasjonsdirektør Mette Fossum i Rema 1000 overfor Dagens Næringsliv:

– Hele bestevennstrategien handler om å ta bort like produkter. Det åpner for nye varer, men selvsagt blir det også en debatt om enkelte merkevarer. Antallet tannkremer reduseres for eksempel fra 18 til 14, sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum til Dagens Næringsliv.

Hun legger til at innkjøpsbetingelser ikke er hele årsaken.

Uncle Bens og Haribo

Også det kjente merket Uncle Ben’s og Haribo er ute av varmen, forteller kilder til Aftenposten.

Fossum har ikke bekreftet dette overfor Aftenposten og Rema har ikke svart på Aftenpostens henvendelser vedrørende varene som blir tatt ut av hyllene.

Les mer om

  1. Maten vår

Maten vår

  1. ØKONOMI

    Interessert i billige matvarer? Nå er det trolig for sent.

  2. ØKONOMI

    Peppes vil ta en bit av Grandiosa

  3. ØKONOMI

    Konkurransetilsynet skeptisk til priskrig på julematen

  4. ØKONOMI

    Butikkene har to knep for å få deg til å betale for priskrigen på julemat

  5. ØKONOMI

    Næringsministeren mener dårlig dagligvarekonkurranse har «store skadevirkninger»

  6. ØKONOMI

    Rema-kundene har glemt bommertene