Kjos frir til Obama for å få trafikkrettigheter i USA

Kjos lover å hjelpe Obama med å skaffe USA nye jobber og økt handel, hvis Norwegian får trafikkrettigheter i USA. Det vil gi grunn for utvidet satsing fra Europa, lover Kjos.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos skriver brev til USAs transportminister Anthony Foxx og frir til Barack Obama med løfter om nye jobber og økt handel.
  • Knut-erik Mikalsen
    Knut-erik Mikalsen

Norwegian-sjef Bjørn Kjos ber i et brev til den amerikanske transportminister Anthony Foxx om å få en snarlig avgjørelse i striden om selskapets trafikkrettigheter til USA.

Bjørn Kjos ber om økte trafikkrettigheter i USA.

I brevet skriver Kjos rett ut at han håper å få tillatelse for «et selskap som skal bidra til å innfri president Obamas mål om å skape hundretusener av nye amerikanske jobber i turistindustrien.»Kjos understreker at Norwegians satsing ikke kun begrenser seg til selskapets nåværende drift med flytypen Dreamliner (Boeing 787), men at selskapet om få år tar i bruk den nye flytypen Boeing 737 MAX. Kjos håper derfor at han fra 2017 skal kunne opprette enda flere ruter mellom Europa og USAs østkyst.

Norwegian har ventet og ventet

Kjos, som også har sendt brevet til utenriksminister John Kerry, skriver at selskapet innen 2020 regner med å ha fraktet 14 millioner passasjerer til USA. Dette vil skape økt handel og økt sysselsetting gjennom økt turisme, minner han om.

Selskapet har nå ventet i 15 måneder på å få lisens for å øke sin transatlantiske satsing. USAs store flyselskaper og fagforeninger har protestert vilt mot at Norwegian skal få sin tillatelse.

De har blant annet vist til at Kjos akter å fly med delvis asiatisk personell. Dette, mener de, vil være et brudd på transportavtalen Open Skies og skape ulik konkurransevilkår fordi asiatene jobber på dårligere lønnsbetingelser.

USAs transportdepartement (DOT) har derfor unnlatt å ta en endelig avgjørelse i saken.

Har store planer for økt USA-satsing

Nå skriver Kjos at selskapet har så store planer for å øke virksomheten mellom Europa og USA at Norwegian nesten uten unntak vil bruke kun europeisk og amerikansk personell på flyvingene.

I brevet skriver Kjos at selskapet vil opprette sin tredje base i USA i tillegg til New York og Fort Lauderdale (Florida), og at det blir enten Los Angeles eller San Francisco. Dette vil kreve ytterligere ansettelser av amerikanske piloter og kabinansatte, som etter en prøveperiode på 24–36 måneder vil få anledning til å søke fast ansettelse i et Norwegian-selskap.

Kjos understreker i brevet at han ikke benytter seg av personell som opererer som selvstendig næringsdrivende og leier seg ut til flyselskap.

Norwegian: — Motstanderne sprer usannheter

Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian sier til Aftenposten brevet er sendt til Foxx fordi det er riktig å henvende seg til den formelle avtalepartner når det gjelder luftfartsavtalen Open Skies.

Hun sier at det for Norwegian også er viktig å få frem tilbud om fast ansettelse i egne Norwegian-selskap med at de gjør dette for å stanse det hun kaller usannheter om ansettelsespolitikken som motstanderne av Norwegian sprer:

— Uthalingen fra departementet for å gi oss tillatelse er åpenbart av politiske grunner og at motstandere har lobbet for å stoppe en konkurrent som Norwegian. Nå har riktignok Midtøsten-selskapene vært i skuddlinjen i det siste, men det bør ikke være tvil om at dette handler om konkurranse og derfor er vi dessverre nødt til gang på gang å fortelle realitetene, sier Skånvik.