Økonomi

16 kroner literen for bensin, til tross for bratt oljeprisfall

I går rundet bensinprisen i Oslo 16 kroner flere steder. Trolig blir den enda dyrere utover sommeren, selv om oljeprisen er nær halvparten av hva den var i fjor sommer.

-Det er bensinprisen som gjorde at jeg valgte hybrid og da trenger jeg bare fylle for lengre turer, sier Wenche Werring og rister på hodet av bensinpriser over 16 kroner.
  • Marita E. Valvik
    Marita E. Valvik

— 16 kroner! Det er ganske drøyt, utbryter Julie Lauritzsen og bestemmer seg brått for kun å fylle halv tank på Statoil Smestad i Oslo rundt lunsjtider idag.

— Men bensin må jeg ha, sier hun, selv til 16,03 kroner literen.

Dollarkurs og streik

Etter å ha falt et par kroner fra i fjor sommer og frem til desember, var bensinprisene gjennom vinteren en krone lavere enn de er nå.

De siste månedene har oljeprisen steget noen få dollar, men er langt unna nivået den lå på i fjor sommer. Les også: Etter oljen skal vi leve av ... oljen

Bensinprisen derimot, har nok en gang steget til over 16 kroner, og ligger dermed omtrent på 2014-sommerens rekordhøye nivå.

De viktigste årsakene er:

  • 60 prosent av norske bensinpriser er avgifter til staten.
  • Kronekursen beveger seg ofte motsatt vei av oljeprisen og veier opp for fallet i oljeprisen. Når bensinprisene betales i norske kroner, får dette stor effekt.
  • Streik ved raffinerier i USA har fått amerikanerne til å importere mer bensin fra Europa, noe som fører til økte priser her hjemme.
    Bensinprisen henger ikke direkte sammen med oljeprisen. Men oljeanalytiker Thina Saltvedt i Nordea påpeker at bensinprisene også er et oljebasert produkt og følger samme retning som oljeprisen, men i to ulike markeder.

Ikke bare olje

Av de 16 kronene, er det bare rundt fem kroner som henger sammen med selve innkjøpsprisen (se faktaboks). Selv om råvaren er olje, går det mye kostnader til å raffinere produktet til bensin, så selve oljeprisen har lite å si for prisen.

— Vi ser at prisene på bensin i Europa har steget med 55 prosent siden januar. Det er mer enn oljeprisen har steget, sier Saltvedt.Det betyr at selv om oljeprisen halveres, faller ikke bensinprisen tilsvarende.

LES MER:

Les også

Billigst bensin søndag kveld

Streikende amerikanere

Statoil Fuel & Retail, som i 2012 ble skilt ut av oljeselskapet Statoil og solgt til canadiske Couche-Tard, forklarer den sterke prisøkningen de siste ukene med streik ved raffinerier på østkysten av USA.

— På det meste rammet dette 12 amerikanske raffinerier som samlet står for en femtedel av den samlede raffinerikapasiteten i USA, sier pressetalsmann Knut Hilmar Hansen i Statoil til Aftenposten.

På grunn av streiken har amerikanerne økt importen av bensin fra Europa. Det gir dyrere bensin her hjemme.

— Vi kjøper ferdigraffinerte produkter og betaler i norske kroner. Derfor får utviklingen i dollarkurs betydning for hva vår innkjøpspris blir i norske kroner, sier Hansen videre.

Bare siden 17. mai har dollaren styrket seg tre prosent mot norske kroner. På et år har dollaren blitt 29 prosent dyrere for nordmenn, fra 5,95 kroner pr. stykk, til 7,69 i går ettermiddag.

Trolig enda dyrere til sommeren

Saltvedt sier også at vi står foran det som kalles "The driving season" i USA. Amerikanere er glad i å kjøre, spesielt om sommeren. Det betyr at amerikanerne som vanlig vil importere bensin fra Europa, noe vi ser vi igjen på pumpeprisene langs E18 og E6.

— Historisk har vi sett at bensinprisene svinger gjennom året, ofte opp om sommeren og ned om vinteren, sier generalsekretær Inger-Lise Nøstvik i Norsk Petroleumsinstitutt, og får støtte fra Statoils pressetalsmann.

— En travel kjøresesong i USA har gjennom historien bidratt til å holde bensinprisen høyere oppe enn ellers i året. Jeg kan ikke spå utviklingen fremover, sier Hansen i Statoil.

Måtte stå skolerett for Siv Jensen

Slår sommeren til som vanlig, betyr det enda høyere bensinpriser i år enn i fjor.

Da Aftenposten skrev om de rekordhøye bensinprisene i fjor sommer, var konklusjonen at bensinen aldri har vært dyrere enn under Frp.

Bensinstasjonskjedene ble før jul kalt inn på teppet til finansminister Siv Jensen (Frp) og næringsminister Monica Mæland (H) for å forklare de høye bensinprisene.

— I dette møtet fikk vi også vist frem statistikk på vår bruttoavanse. Denne har naturlig nok variasjoner over tid, men har ikke økt i takt med oljeprisfallet, sier kommunikasjonsrådgiver Alice Bergfall i Shell Norge.

På Smestad fyller Wenche Werring opp tanken og rister bare på hodet av bensinprisen.

— Selv om man har hybridbil, må dessverre tanken fylles en gang iblant. Men det er bensinprisen som gjorde at jeg valgte hybrid og da trenger jeg bare fylle for lengre turer, sier Werring.

Få med deg det viktigste som skjer i norsk og internasjonal økonomi. FølgAftenposten Økonomi på Facebook!

Les også

  1. Statoil bidrar med 294 mill. tonn klimagasser

  2. Oljeprisen på vei oppover igjen

  3. Studentene vender oljebransjen ryggen

  4. Siv Jensen tviler på om klimaendringene er menneskeskapte