Økonomi

Mener norske flyvertinner blir for dyre for utlandet

Norwegian-sjef Bjørn Kjos tror norske besetninger stort sett blir å finne på innenriksruter i fremtiden.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos mener han er nødt til å bruke utenlandsk arbeidskraft. - Selskaper med skandinavisk besetning vil ikke kunne konkurrere ute i verden, sier han. SIGNE DONS

  • Øystein Kløvstad Langberg
    Europa-korrespondent

Utviklingen hvor billige, utenlandske sjøfolk utkonkurrerer de norske har pågått lenge. Bjørn Kjos mener det samme vil skje i flybransjen.

— Internasjonal luftfart ligner mer og mer på shippingbransjen. Det er noen nyanseforskjeller, men utviklingen er i det store og det hele veldig lik, sier han.

Norwegians nye langruter til Asia og USA, som starter opp neste år, skal bemannes med ansatte bosatt i Bangkok. Kjos mener rutene ikke ville vært lønnsomme om de ansatte hadde vært nordmenn med norske lønninger.

Les også

SAS satser på 17 nye utenlandsruter

— Landegrensene i flybransjen forsvinner, og det er umulig å konkurrere med et norsk kostnadsnivå utenfor Skandinavia.

I dag har selskapet fem baser med kabinpersonell og flyvere utenfor Skandinavia: Tre i Spania, én på Gatwick i London og én i Helsingfors. Til neste år åpnes en ny base i Bangkok.

- Vi kunne ikke konkurrert med britiske selskaper på ruter fra Gatwick og ut i Europa om vi hadde andre betingelser enn dem, sier Kjos.

SAS er kritiske

Norwegian-sjefen tror konkurransen bare vil hardne til.

- Industrien blir global, og alle konkurrerer mot alle. Særlig er konkurransen hard fra oljerike land i Midtøsten. De har billig arbeidskraft og lave drivstoffkostnader.

For at norske flyselskaper skal kunne benytte seg av arbeidskraft utenfor EØS-området, må det åpnes for bruk av personell uten oppholds- og arbeidstillatelse i Norge. På denne måten trenger de utenlandske kabinansatte heller ikke lønnes etter norsk tariff. Regjeringen har nå ute til høring et forslag om å endre utlendingsforskriften slik at dette blir mulig.

Les også

Ingen har sagt opp i SAS

Flere er svært kritiske til den foreslåtte endringen, blant annet hovedkonkurrenten SAS. De mener Norwegian vil få store økonomiske fordeler av de forslåtte endringene fordi selskapet "har ønske om å basere alt sitt cabin crew på baser utenfor EØS-området". "Det er da sannsynlig at dette vil tvinge andre selskaper til å gjøre det samme", skriver SAS videre.

Nordmenn kun i Norge

Norwegian-sjef Kjos mener norske flyselskaper vil forsvinne om de ikke tilpasser seg til det nye, internasjonale konkurranseregimet.

— Alle må omstille seg. Vi så det samme i skipsfarten. De norske rederne som klarte seg, var de som turde å bli store ute i verden med internasjonale ruter og mannskap. De som holdt seg til Skandinavia, forsvant.

Les også

SAS satte ny rekord

Kjos tror ikke flyselskapene vil være tilknyttet et spesielt land eller område i fremtiden.

— Det ligger ikke i planene våre, men det er ikke noe i veien for at vi flyr Hong Kong-Singapore, akkurat som norske rederier har båter som aldri har vært i Norge. Slik blir bransjen. Kinesiske selskaper vil konkurrere på innenriksmarkedet i Europa.

— Vil vi oppleve utenlandsk besetning på norske innenriksruter om ti år?

Les også

SAS: - Når Norwegians kostnadsnivå om tre år

— Det er ikke noe veien for at det kan skje, men i store trekk vil nok norsk innenrikstrafikk ha norsk bemanning også i fremtiden. Men det stopper nok der. Skal du til utlandet, vil besetningen trolig ikke snakke norsk.

- Dumping på tre kontinenter

Fagforeningene i luftfarten kjemper innbitt mot høringsforslaget som åpner for at Norwegian kan erstatte nordmenn med billige asiater.

- Norwegians planer vil føre til dumping både i Asia, Europa og i USA, sier Vegard Einan, nestleder i Parat, som organiserer flyvere og kabinpersonell blant annet i SAS, Norwegian og Widerøe.

Flere fagforeninger er svært kritiske til høringsforslaget som åpner opp for at Norwegian kan bruke folk bosatt i Bangkok på selskapets nye langruter.

- Det vil gå ut over arbeidsplassene til norsk, europeisk og amerikansk personell som blir utkonkurrert av billig asiatisk arbeidskraft. I tillegg er dette dumping i Asia fordi Norwegian skal basere seg på innleid arbeidskraft og ikke faste ansettelser. De eksporterer "Ryanair-modellen" til Asia, sier Einan i Parat.

- Galimatias

Einan mener det er uklart hvilke rettigheter det asiatiske personellet vil få.

- Mange ting er ikke utredet i det hele tatt, som hvor de skal ha trygderettigheter, hvilket oppsigelsesvern de får og hva som skjer ved en ulykke. Det er galimatias å åpne opp for hele verden før dette er utredet, sier han.

Einan gir Kjos rett i at flyselskapene presses til å ansette der det er billigst.

- Svaret på dette må bli at myndighetene regulerer markedet på en måte som stopper denne utviklingen. Ikke at de åpner opp for at den skal gå enda fortere, sier han.

- Sikrer arbeidsplasser

Norwegian avviser kritikken og mener satsingen på langruter trygger arbeidsplassene fordi selskapet følger med på utviklingen og blir mer konkurransedyktig.

- Dette er ny vekst i et nytt marked, og det truer ingen norske arbeidsplasser eller inngåtte tariffavtaler i Norge. De som skal jobbe om bord, vil få meget gode, lokale betingelser, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik.

Hun understreker at den asiatiske besetningen ikke skal brukes på andre ruter enn de interkontinentale.

- Vi reagerer ganske kraftig på bruken av "dumpingkortet". Det er ingen som beskylder statsselskaper som Telenor og Statoil for sosial dumping når de etablerer virksomhet internasjonalt.

oystein.langberg@aftenposten.no

  1. Les også

    Dreamliner nødlandet i USA

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Norwegian har fått gjennomslag i USA

  2. ØKONOMI

    Bjørn Kjos bygger på sin globale drøm

  3. ØKONOMI

    Nå vinker Kjos farvel til SAS

  4. ØKONOMI

    SAS med irsk datterselskap, ansatte advarer mot å svekke rettighetene

  5. ØKONOMI

    Bjørn Kjos lover å skape tusenvis av jobber i Norge, hvis han får fly over Russland på veien til Asia

  6. ØKONOMI

    LO frykter at norske bedrifter skal «ta en Kjos.»