Økonomi

Den nye kyllingen fra Rema vokser saktere og lever lenger. Men den skal ikke bli dyrere.

TRONDHEIM (Adresseavisen): – Vurdert ut fra dyrevelferden, er endringen intet mindre enn en revolusjon i Landbruks-Norge, sier Dyrevernalliansen om Remas gigantomlegging

Ole Robert Reitan, er styrelder i Norsk Kylling, et selskap Rema er heleier i. Nå lanserer han den nye kyllingrasen Hubbard JA787.
  • Ståle Langørgen
  • Marianne Tønset

– Vi gjør det fordi vi har lyst. Vi regnet på at dette var mulig å få til økonomisk. I Rema har vi en tredelt forretningsidé, som både handler om pris, kvalitet og ansvar, og dette er kanskje det mest innertier-produktet vi noen gang har hatt. Det treffer vanvittig godt på alle tre parameterne, sier administrerende direktør i Rema 1000, Ole Robert Reitan, til Adresseavisen. Han er også styreleder i Norsk Kylling.

Bedre helse

Norsk Kylling er i full gang med å bytte ut tradisjonelle hurtigvoksende slaktekyllinger med en ny kyllingrase som anses å ha betydelig bedre helse og velferd. I løpet av oktober skal alle Norsk Kyllings produsenter ha den nye rasen i produksjon.

  • Her kan du lese om dagens kyllingrase: God dag, mitt navn er Ross

– Den nye rasen, Hubbard, vokser langsommere og lever lenger. Den er livligere og har mer naturlig adferd i fjøset enn den tradisjonelle slaktekyllingen som har vært brukt her i landet. Og med at vi gjør denne omleggingen hos alle våre produsenter, gjør vi denne typen mer dyrevennlig varianten tilgjengelig for alle, sier administrerende direktør Kjell Åge Stokbakken i Norsk Kylling.

Norsk Kylling selger alt de produserer gjennom Rema 1000 blant annet under varemerket Solvinge. Norsk Kylling har om lag en tredjedel av det norske kyllingmarkedet, omtrent på samme nivå som Nortura, men noe mindre enn Den Stolte Hane.

– Fortsatt lav pris

Mer dyrevennlig produksjon betyr vanligvis høyere pris i butikken. Det skal ikke skje i Rema 1000, ifølge Norsk Kylling-sjefen.

– Vi håper forbrukeren setter pris på å få tilgang til et produkt basert i bedre dyrevelferd, og da håper vi å selge mer. Så selv om dette er dyrere råvare for oss å få frem, er det uansett riktig vei å gå, å gi høyere kvalitet til fortsatt lav pris, sier Stokbakken.

– Rema skal selge varer til laveste pris av høy kvalitet, produsert og solgt på en ansvarlig måte. God dyrevelferd er noe våre kunder er opptatt av, sier Reitan.

Har du handlet kylling på Rema i det siste, er sjansen stor for at du allerede har fått smake kjøttet fra den nye produksjonen. For når Rema, som eier Norsk Kylling, nå lanserer sine nye kylling, har de allerede gjort mye av overgangen.

Overgangen har de jobbet med i over to år og 30–40 prosent av kyllingen som slaktes ved Norsk Kylling i dag er av den nye rasen. Og i oktober skal altså all Norsk Kylling-kylling være av den nye typen.

Samarbeid med dyrevernere

Og omleggingen høster jubel hos en organisasjon som er mer kjent for å protestere mot kommersielle aktører enn å rose dem: Dyrevernalliansen.

Kommunikasjonsleder i Dyrevernalliansen, Live Kleveland.

– Dette er en viktig sak for norsk dyrevelferd, fordi raseproblematikken på den tradisjonelle slaktekyllingen, Ross 308, er så alvorlig, og fordi Norsk Kyllings endringer omfatter så mange dyr. I tillegg er det relevant for utrolig mange norske forbrukere, som nå kan få kjøpt kylling med vesentlig bedre dyrevelferd, sier kommunikasjonsleder i Dyrevernalliansen, jurist Live Kleveland til Adresseavisen.

– Vurdert ut fra dyrevelferden er endringen intet mindre enn en revolusjon i Landbruks-Norge, sier hun.

Den nye rasen, Hubbard JA787, karakteriseres ifølge Dyrevernalliansen som «medium langsomtvoksende» i en tredelt inndeling kyllingbransjen normalt opererer med. Den hurtigvoksende rasen er den vanlige i storproduksjon, mens langsomt voksende anses å være premiumproduksjon til et mer betalingsvillig marked.

Les mer om

  1. Dyrevernalliansen
  2. Rema 1000
  3. Ole Robert Reitan