Økonomi

Opera Software blir trolig kinesisk

Et kinesisk investeringsfond har lagt inn et bud på 10,5 milliarder kroner på den norske teknologisuksessen Opera Software.

Norske Opera Software har hatt flere beilere opp gjennom årene.
  • Robert Gjerde
    Journalist

Et enstemmig styre i Opera anbefaler aksjonærene å godta tilbudet, som er på 10,5 milliarder kroner, opplyser selskapet i en børsmelding.

— Styret har gjort en grundig vurdering av vilkårene for budet og anbefaler enstemmig aksjonærene i Opera Software å godta dette. Vi vil takke ledergruppen i Opera for den gode jobben de har gjort på vegne av aksjonærer, ansatte og andre interessenter, sier Sverre Munck, styreleder i Opera Software.

Like etter at Oslo Børs åpne onsdag morgen, steg Opera-aksjen med hele 41,2 prosent, melder E24.

Mener nytt eierskap vil styrke Operas posisjon

Investeringsfondet Golden Brick Silk Road tilbyr 71 kroner per aksje, og ønsker å kjøpe samtlige. Det er rundt 22 kroner mer enn aksjeverdien var ved forrige handel på Oslo Børs.

Investeringsfondet består blant annet av de kinesiske IT-selskapene Kunlun og Qihoo. Store aksjonærer som til sammen eier om lag 33 prosent av aksjene i Opera, har besluttet å akseptere tilbudet.

— Det er et sterkt strategisk og industrielt rasjonale bak dette budet. Vi mener konsortiet med deres bredde og sterke markedsposisjon i mange markeder vil være en god eier for Opera. Konsortiets eierskap vil styrke Operas posisjon, gjøre oss i stand til å ivareta våre brukere og partnere, gi oss større innovasjonsevne og øke vår evne til videre vekst, sier Lars Boilesen, administrerende direktør i Opera Software ASA i en pressemelding.

Vi kan også anbefale denne saken om den nye teknologien:

Les også

Forsvinner jobbene våre nå?

Opera-gründer: — Trist

Opera-gründer Jon Von Tetzchner, som solgte seg ut av selskapet for noen år siden og startet opp et konkurrerende firma, synes det er trist.

— Så viste altså ryktene seg å være sanne. Jeg synes det er trist at Opera opphører å være et norsk selskap. Enda et norsk selskap forsvinner ut, sier von Tetzchner til Aftenposten.

Jon von Tetzchner gikk fra Opera med 600 millioner kroner i lommen.

Han grunnla selskapet i 1994 og sluttet som administrerende direktør i 2010, blant annet fordi han var uenig med styret i hvilken retning selskapet utviklet seg i.

— Opera ble ikke kjøpt, det ble solgt

— Opera var et selskap med fantastiske muligheter. Verdien i selskapet lå i den teknologien vi utviklet. I stedet for å fortsette i den retningen valgte ledelsen å fokusere på digital reklame, og så nådde ikke de resultatene man håpet på, sier han.

— Opera ble ikke kjøpt, det ble solgt. Allerede for fire år siden begynte selskapet med samtaler med investorer.

— Hvis vi hadde prøvd å selge Opera i 2012 da Jon sluttet, så hadde vi ikke fått noen ting, skriver Operas kommunikasjonsansvarlig, Karin Greve-Isdahl i en SMS til Aftenposten.

— Dette er slutten på et prosjekt vi var stolte over å ha bygget opp. Dette er kanskje ikke en verdig slutt. Men nå er mitt fokus andre steder. Og jeg håper å kunne overta det hullet som Opera etterlater seg, sier von Tetzchner, som i 2015 startet opp en ny nettleser med navnet Vivaldi.

Er dette spennende eller skummelt?

Les også

Med Googles «supersyn»-teknologi kan droner og roboter snart se alt

Her en annen som ble sittende igjen med gode penger:

Les også

Telenor betaler 1,5 milliarder til ukjent nordmann

Askjehandel stanset på grunn av oppkjøpsrykter

Fredag meldte TDN Finans at Opera Software-aksjen ble suspendert på Oslo Børs på grunn av oppkjøpsspekulasjoner rundt selskapet. Ifølge nyhetsbyrået hadde meglerhuset Arctic Securities varslet sine kunder om at det kinesiske IT-selskapet Qihoo 360 ønsker å kjøpe det norske software-selskapet.

Den norske nettlesersuksessen Opera har mer enn tredoblet antall brukere fra 100 millioner i 2009 til rundt 350 millioner brukere i dag. Men de konkurrerer med giganter som Google og Microsoft.

De har spesielt gjort suksess innen markedet for mobilnettlesere de siste årene. De satser også på mobilreklame, gjennom datterselskapet Opera Mediaworks.

— Et helt annet selskap

Karin Greve-Isdahl, talsperson i Opera Software, ønsker ikke å bli intervjuet av Aftenposten. Hun kommenterer Jon von Tetzchners uttalelser slik, i en e-post hun har sendt Aftenposten:

— Opera er i dag et helt annet selskap, enn det selskapet Jon forlot for 6 år siden, skriver Greve-Isdahl.

— Dagens styre mener dette er en god pris og en god partner for Opera, det er derfor de anbefaler det til aksjonærene.

Slik kommenterer hun Operas vridning mot reklame, etter at von Tetzchner forlot selskapet:

— Operas desktopnettleser, har alltid vært og vil forbli et viktig fokusområde for oss. Vi har i dag 59 millioner brukere, en vekst på over 4 millioner på ett år, i et ellers svakt PC-marked, skriver Greve-Isdahl.

Les også

  1. Opera er fortsatt suspendert fra børs, og utsetter årsresultatet

  2. Opera leverer godt

  3. Opera åpner app-butikk