— Det er hyggelig med en liten hilsen, ja, sier Olaf Bordewick og nikker mot den røde rosen som er satt frem på bordet av gjestene som dro for noen timer siden.

Men uvanlig er det ikke. Det hender til og med at gjestene setter igjen en flaske vin. Siden Bordewick startet å leie ut leiligheten sin i oktober i fjor har han hatt rundt 40 gjester. Foreløpig har han ikke hatt én eneste dårlig opplevelse.

Les også: Dette bør du tenke på før du velger Airbnb

Over 700 nye utleiere bare i løpet av sommeren

Det er tusenvis av nordmenn som deler oppfatningen til Bordewick. Det er over 7000 aktive utleiere i landet. De fleste som leier ut befinner seg i de store byene; det er over 3000 som leier ut i hovedstaden.

Se video: Dette er den dyreste Airbnb-boligen i Oslo-området

Antall utleiere vokser så raskt at der er vanskelig å holde tellingen. I starten av sommeren var omtrent 2500 aktive utleiere i Oslo. 1. august var det tallet steget til 3244.

Til og med skiforeningen benyttet seg av Airbnb da de leide ut toppen av Holmenkollen tidligere i år.

— Hotellbransjen bør ta dette på alvor

Det er denne økningen som får Sigbjørn Tveiteraas, professor i reiselivsøkonomi ved Universitete i Stavanger, til å konkludere: Airbnb er blitt en betydelig konkurrent for hotellbransjen.

Ifølge statistikken til SSB er det ca. 13 000 hotellrom i Oslo. Tveterås mener at over 3000 rom som leies ut via Airbnb kan være en betydelig trussel.

— Hotellbransjen bør ta dette på alvor, slår han fast.

- Jeg er fullbooket ut året

Da Bordewick begynte å leie ut leiligheten sin i oktober var det for å finansiere reisene sine. Han hadde lyst til å reise mer, og de ekstra inntektene han får for å leie ut gir ham muligheten til det.

— Jeg begynte forsiktig, men så begynte det å renne inn med bestillinger. Nå er jeg fullbooket ut året, forteller Bordewick.

Bordewick forklarer at det er mange som bestiller et halvt år i forveien, og at de som benytter seg av Airbnb opptrer profesjonelt. De fleste gjestene han har hatt har vært ressurssterke mennesker som er vant til å reise mye, men som er lei av å bo på hotell.

En av grunnene til at Airbnb har slått an er systemet der man anmelder hverandre. Det gjør at gjestene er nøye på å betale i tide, for å unngå negativ omtale.
Petter Winther

Bordewich har hatt overnattingsgjester fra hele verden, selv om det har vært flest europeere. De fleste er unge, gjerne i trettiårene, men han har også hatt gjester i 60-årene.

Les også: Slik gikk det da Aftenposten testet Airbnb.

Stort sett billigere enn hotell

Dette stemmer godt med det Airbnb kan fortelle. De opplyser at gjennomsnittsalderen på dem som benytter seg av Airbnb i Oslo er 35 år.

Prisnivået og kvaliteten varierer veldig. I skrivende stund er den gjennomsnittlige prisen i Oslo 721 kroner pr. natt. For tre-fire hundre kroner får du en seng og et rom. Hvis du er villig til å betale tusen kroner natten kan du leie leiligheten til Bordewick. Da får du disponere hele leilighet — med blant annet veranda og peis, sentralt beliggende på Grünerløkka.

Den globaliserte delingsøkonomien skaper hodebry for skattemyndighetene. Visste du at Airbnb ikke trenger å betale skatt i Norge?

Airbnb vil ikke gå ut med hvor store de er

Airbnb går ikke ut med hvor mange det er som benytter seg av tilbudet i Oslo, men de har gjennomført en rekke studier. En studie publisert i 2014 som tok utgangspunkt i London og Edinburgh, viste at den typiske utleier leier ut 33 netter pr. år.

Direkte overført til Oslo, vil Airbnb anslagsvis stå for 100.000 overnattingsdøgn i året. Men bare Airbnb vet om en slik sammenligning av tall fra Storbrittania og Norge gir et riktig bilde av belegget hos utleiere i Oslo. Hotellbransjen i Oslo sto til for øvrig for over fire millioner overnattinger i 2014, ifølge tall fra SSB.

— Ikke i direkte konkurranse med vår virksomhet

Tunge aktører i hotellbransjen enekter å omtale Airbnb som en konkurrent. Administrerende direktør i Nordic Choice Hotels, Torgeir Silseth, sier til Aftenposten at Airbnb ikke er en direkte konkurrent til deres virksomhet.

— Airbnb er et alternativ for dem som ønsker en annen overnattingsmulighet enn hotell.

Konserndirektør i Thon Hotels, Morten Thorvaldsen sier omtrent det samme, men legger til at han tror Airbnb er kommet for å bli.

Ingen av hotellkjedene har merket noe til konkurransen fra Airbnb, og ingen av dem vil foreta seg noe spesifikt for å vinne kampen om de unge kundene.

- Det er opplagt at det er en viss konkurranse

Sigbjørn Tveiteraas blir ikke overrasket over hotellkjedenes holdninger.

— Hotellene vil selvfølgelig ikke innrømme at Airbnb er en konkurrent. Det ligger i deres interesse å si at produktene deres er forskjellig.

Tveterås forteller at det ikke finnes så mye forskning på området, men viser til en studie fra USA som viste at hotellinntektene sank med 8–10 prosent i takt med at Airbnb vokste. Selv mener reiseøkonomen at de billigste hotellene er mest utsatt, fordi det først og fremst er unge som benytter seg av Airbnb, og han er klar i sin dom:

— Det er opplagt at det er en viss konkurranse mellom hotellene og Airbnb.

Tveterås ser ikke bort fra at hotellene har merket lite til den nye konkurrenten - foreløpig. Den svake kronen gjør at hotellene har opplevd en enorm vekst i antall overnattingsdøgn i sommer. I juli var det hele 13 prosent flere overnattinger enn samme måned i fjor. Men han mener situasjonen vil endre seg på sikt - hotellene kommer til å merke konkurransen fra Airbnb.

Dersom Bordewick drar på skiferie en langhelg og leier ut leiligheten samtidig, så går han stort sett i null.
Petter Winther

Tjener gode penger

I mellomtiden tjener Olaf Bordewick gode penger på å leie ut leiligheten sin når han er borte.

— Jeg synes dette er gøy, så jeg kunne godt tenke meg å fortsette å leie ut.

Og det er det nok flere som gjør. I Oslo er det flere av dem som leier ut som i tillegg jobber som reiseagenter; mye tyder på at utleierne blir mer og mer profesjonelle. Oppmerksomheten utleierne får gjonnom Airbnb er så stor at hoteller i desperasjon forsøker å leie ut rommene sine via - nettopp Airbnb, skrev iTromsø.

Hva har husverten, turisten, Uber-sjåføren og hundelufteren til felles? Aftenposten skriver om nøkkelen til å lykkes i den nye delingsøkonomien.

Tjenester inspirert av delingsøkonomi er i vinden for tiden. Ser vi begynnelsen på slutten for kapitalismen? Aftenpostens økonomimagasin gir deg svaret: Erstatter kapitalismen med et tommelsveip.