Økonomi

10 ting som irriterer på flyplassen

Lar du deg irritere av skyhøyt prisnivå på flyplassen? Du er i så fall ikke alene. Her er ni andre ting som også ergrer flyreisende, ifølge en ny undersøkelse.

Lang ventetid med å få bagasjen irriterer mange flyreisende. Dette bildet er fra Heathrow-flyplassen i London. Foto: Knut-Erik Mikalsen

  • Knut-erik Mikalsen
    Knut-erik Mikalsen

Det er det britiske internett-reisebyrået Sunshine.co.uk som har foretatt undersøkelsen blant sine kunder.

For reisende er det mange stress-faktorer som gjør seg gjeldende når de skal ut og reise med fly.

Sjefen for byrået, Chris Clarkson, mener at flyreisende kan ta mange forholdsregler som gjør opplevelsen på flyplassen mer hyggelig. Ikke mist er dette viktig hvis man er av den støpning at man normalt blir stresset foran en flytur:

Dette kan lette situasjonen

— Folk kan planlegge reisen bedre, det kan hindre at opplevelsen på flyplassen blir mindre stressende. De bør kanskje reise hjemmefra tidligere, sjekke inn på nettet eller betale ekstra for prioritet forbi køene, mener han.

Her er de 10 punktene flypassasjerene har trukket frem i undersøkelsen som det verste på flyplassen.

Undersøkelsen er gjort blant et par tusen av byråets kunder.

LES OGSÅ:

Les også

Kjos mangedobler langdistanse-flåten

De verste de opplever er:

  • Køer.
  • Prisen på, mat, drikke og andre ting du skal kjøpe.
  • Hvor masete alt er.
  • Hyperaktive barn som lager bråk.
  • Hvor langt det er til alt.
  • Ventetiden på å få bagasjen.
  • Egne køer for dem som skal ha prioritert behandling.
  • Uhøflige ansatte.
  • Å måtte vise boardingkort for å handle.
  • Alle strenge prosedyrer, som ikke kan fravikes.
    Markedssjef Tine Kleive-Mathisen på Sandefjord lufthavn Torp sier at folk kan unngå mange av irritasjonsmomentene hvis de benytter seg av de litt mindre flyplassene, hvis det er mulig.

LES OGSÅ:

Les også

Nå snur folks reisevaner

— Vi har gjort mange endringer som gjør flyplassen vår enda bedre for publikum. Vi var så heldige å bli kåret til Norges beste flyplass i fjor i en kundeundersøkelse av sammenlignbare flyplasser (eksklusiv bl.a. Oslo Lufthavn), forteller hun.

God på ting folk klager over

I den undersøkelsen scoret Torp høyt nettopp på at det var lett å finne frem, at staben på flyplassen oppfattes som hjelpsomme både med innsjekk og i sikkerhetskontrollen samt på rask utlevering av bagasjen.

Også på Moss lufthavn Rygge mener markedssjef Silje Thoresen at en liten flyplass vil oppleves som mer oversiktlig og enklere å reise fra.

— Tiden du bruker fra du ankommer flyplassen og sitter i flyet er kortere sammenlignet med en reise fra en mye større flyplass som er mer belastet. Irritasjonsmomenter som avstander og det som er betegnet som «prioriterte køer» kan vi si at er ikke- eksisterende hos oss, i og med at vi ikke har dette, sier hun.

  1. Les også

    Kjappere utenlandsreise via Oslo Lufthavn fra onsdag

  2. Les også

    Kjørte vekterne på smilekurs, så kom tidenes rekord

  3. Les også

    Flyplassutbygging i London et tilbakeslag for Norwegian

Relevante artikler

  1. ØKONOMI
    Publisert:

    Reiselivstopp vil innføre egen kvinnekvote på flybagasje

  2. ØKONOMI
    Publisert:

    Skal du fly fra Gardermoen? Ikke regn med parkeringsplass

  3. REISE
    Publisert:

    Kjenner du den «hemmelige» veien på Oslo Lufthavn?

  4. ØKONOMI
    Publisert:

    Slik skal flykundene kapres

  5. ØKONOMI
    Publisert:

    Gardermoen-ansatte tatt for å stjele mat – kan miste jobben

  6. ØKONOMI
    Publisert:

    Trodde du Ryanair legger ned på Rygge?