Økonomi

Dyre råvarer halverte Toro-resultat

Bergensbedriftens driftsresultat falt 37 millioner kroner andre kvartal. Dyrere matvarer for deg skal bedre resultatet.

Konsernet har solgt godt av ferdigretter og salater, men har en klar nedgang i salg av tørre gryter, supper og sauser. Nå justerer de prisene for å redde resultatet. På bildet: administrerende direktør Asbjørn Reinkind. FOTO: JON HAUGE
  • Stine Grihamar

— Økte råvarekostnader har slått inn så betydelig at det har svekket lønnsomheten vår, sier Kommunikasjonsdirektør Geir Mikalsen i Rieber & Søn ASA

Ifølge Mikalsen har råvarekostnadene steget dramatisk siden slutten av 2010 og inn i andre kvartal 2011, men er nå i ferd med å flate ut, skriver bt.no.

— Vi har ikke klart å ta ut prisøkninger til kundene i tråd med økte råvareprisene, men dette ble iverksatt 1. juli år, og vil dermed påvirke tredje kvartal positivt, forklarer han.

Solgte mer salater og ferdigretter

Driftsresultatet i andre kvartal endte på 27 millioner kroner, ned fra 74 millioner norske kroner i andre kvartal i fjor. Samtidig falt salget med 2,8 prosent til i cirka 1,08 milliarder kroner.

- Salgsnedgangen skyldes at vi solgte oss ut av King Oscar og en virksomhet for industrikrydder på Elverum, forteller han.

Konsernet har merket nedgang i salget på tørre gryter, supper og sauser, men oppgang i ferdigretter og salater. Mikalsen understreker at hvis man holder King Oscar utenfor, er den reelle salgsveksten 2,4 prosent sammenlignet i fjor

— King Oscar som omsatte for cirka 350 millioner kroner årlig ligger i regnskapene våre fra i fjor. Justerer man for det, har vi en salgsvekst i dette kvartalet, hjulpet av en sen påske. Så det er råvarekostnadene som reduserer lønnsomheten.

Salget ned første halvår

Første halvår sett under et har næringsmiddelkonsernet hatt salgsnedgang på 9,5 prosent. Ser man bort fra salget av King Oscar og industrikrydder, var imidlertid salgsnedgangen på 1,9 prosent.

— Derfor er det et høyt fokus på komme opp med nye ideer og jobbe knallhardt framover. Vi planlegger en hel rekke nye produktlanseringer fremover, og skal bli enda bedre på å gjøre produktene våre synlig gjennom salgsaktiviteter

Rieber & Søn er børsnotert næringsmiddelkonsern med produksjon i syv land og hovedkontor i Bergen. I fjor omsatte selskapet for 4,5 milliarder kroner og har rundt 3000 ansatte. Bergensbedriften eier merkevarer som Toro, Denja, Mr. Lee og Vossafår.

Les også

  1. Bekymret for mangel på kakao

  2. Dyreste maten noensinne

  3. Raskt fotfeste på kaffefronten