Økonomi

Nytt EU-krav: Maks to års reklamasjonsrett dersom du handler på nett

Hvis EU får det som de vil, vil det rasere norske forbrukeres rettigheter på netthandel, mener Forbrukerdirektøren.

Forbrukerdirektør Randi Flesland er bekymret for forbrukernes rettigheter dersom EU får lov til å redusere reklamasjons- og klageretten fra fem til to år. Rolf Øhman

  • Marita E. Valvik

Handler du et kjøleskap, en bil, TV eller andre forbrukervarer som er ment å vare vesentlig lenger enn to år, har du i dag fem års reklamasjons- eller klagerett.

Nå ønsker EU å kutte dette til to år dersom varen er handlet på nett og ikke i butikk.

– Dette gir vesentlig dårligere forbrukerbeskyttelse og forskjellsbehandling, sier forbrukerdirektør Randi Flesland.

Vi møter henne i butikkjeden Power, tidligere Expert. De er tydelige på at kunden skal ha like rettigheter uansett om de handler i nett eller i butikk.

Men det kan EU sette en stopper for.

I et forslag som mest sannsynlig skal behandles i Brussel i oktober, ønsker de en harmonisering av regelverket for handel på internett for å bidra til mer handel på tvers av landene i EU.

Mange av de sørlige EU-landene har enda dårligere rettigheter, og EU ønsker nå å løfte rettighetene for forbrukerne i disse landene.

Samme kjøleskap - ulik garanti

Dersom EU får gjennomslag, vil det ikke være mulighet for norske myndigheter å gi forbrukerne rettigheter som går ut over to år når det gjelder handel på internett.

  • Les også: Forbrukerrådet fikk 10.000 klager i fjor. Dette var vi mest misfornøyde med.

Da kan det altså bli slik at om du kjøper et kjøleskap på nett, får det levert hjem og betaler med kort på nettet, så får du to års reklamasjonsrett.

Kjøper du det samme kjøleskapet i butikken, betaler med kort og får det levert hjem – til samme pris – så får du fem års reklamasjonsrett.

Dette gjelder ikke bare Power, men alle som selger varer med fem års reklamasjonsrett.

Vil ramme netthandelen

– Dersom dette forslaget går gjennom, vil jeg på det sterkeste anbefale alle forbrukere å handle de fleste varene sine i butikk og holde seg borte fra netthandel, sier forbrukerdirektøren.

Hun synes det er drastisk, for mange bruker netthandel aktivt i Norge. En av fordelene med netthandel i dag, er at du har 14 dagers angrefrist, noe du ikke har i fysiske butikker.

Mads Wegg handler mye på nett og kommer til å fortsette med det. - Men er det snakk om store investeringer, vil jeg se på helheten, sier han og legger til at reklamasjonsordningen vil telle mer desto dyrere varen er. Rolf Ohman

– Jeg handler mye på nett, sier Mads Wegg.

Det er kameraene som frister når Aftenposten treffer ham hos Power og han tror han kommer til å fortsette å handle på nett uansett hvordan denne saken ender.

– Men hvis det er snakk om en stor investering, vil jeg se på helheten. Hvis ikke det er veldig mye dyrere i butikk, er det verdt å få med seg mer trygghet, sier Wegg, som aldri har benyttet seg av denne rettigheten.

Ekstrem-eksempelet bil

Flesland ser på TV-apparatene i butikken og sier at det er mange varer som vil bli rammet. Tesla handles nå kun på nett, mens Volvo har både nett og butikk.

– Vi frykter også at en toårs regel vil bidra til å senke butikkenes garantier på sikt, sier hun.

Det åtte år siden sist EU ville harmonisere regelverket og redusere reklamasjonsfristen til to år for alle varer.

Med god hjelp av forbrukermyndigheter i Danmark og Storbritannia klarte norske politikere og forbrukermyndigheter å stoppe endringen.

– Nå frykter vi omkamp på de fem årene. Dette regelverket skal opp til revisjon neste år, og hvis netthandel får gjennomslag på to år, er det enkelt å argumentere for at det skal være likt. Forbrukerne kommer til å tape penger på det, men det kommer også til å gå ut over miljøet, sier hun.

Med fem års reklamasjonsrett, må produsentene lage produkter som er mer holdbare, mener Flesland.

Komplett.no: Vil ha likt regelverk

Komplett.no er Norges største netthandel.

– Vi er opptatt av at regelverket må være likt og at det skal være enkelt å forstå for kundene. For forbrukerne er det gunstig at det er fem års klagefrist, og det er også noe vi er vant til, sier kommunikasjonssjef Ingebjørg Tollnes i Komplett.no.

Power-sjef Anders Nilsen sier til Aftenposten at de har jobbet hardt for å få like vilkår for kundene på nett og i butikk og at det er synd om dette skal ødelegge.

– Vi vil vurdere om det er mulig å gi våre nettkunder den samme garantien som kundene i butikk har, sier han. Derfor har de i dag også 30 dagers full returrett uansett hvor varen er handlet.

Både Tollnes og Nilsen sier at de to markedene sklir over i hverandre, blant annet fordi det finnes så mange «hent i butikk»-varianter.

– Dette vil bli veldig vanskelig å håndtere, sier Tollnes.

Flere er mot endringen

Regjeringen har sendt saken ut på høring. Elektronikkbransjen mener reglene må være like for nett og butikk, slik at alle kan konkurrere på like vilkår. Hovedorganisasjonen Virke ønsker også like vilkår, men ser fordelen ved at alle i EU har samme grense, med andre ord to år. Det samme mener NHO Handel.

Flesland frykter at enden på visa er at alle varer ender opp med to år og ikke fem som vi har i dag. Derfor er det så viktig at norske myndigheter utnytter tiden frem til direktivet skal behandles i EU til høsten.

– Sist gang laget vi så mye krøll at vi fikk stoppet det. Nå ber jeg myndigheter og politikere gå sammen og stoppe dette, sier hun.

Les også:

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Nå handler åtte av ti nordmenn på nettet

  2. DIGITAL

    Passer ikke øreproppene? Ikke alle gir deg pengene igjen.

  3. KRONIKK

    Amazon gir oss et glimt av fremtidens handel | Dag Slettemeås

  4. ØKONOMI

    Forbrukerrådet ble advart mot feil ved sin nye prisportal. Likevel ble den lansert.

  5. ØKONOMI

    Lover å fjerne tollfri import under 350 kr – hvis han vinner valget

  6. ØKONOMI

    Sto i kø på nettet for Black Friday-tilbud