Økonomi

Odd Reitan innrømmer feil etter «Æ»-kritikk og omsetningssvikt

TRONDHEIM (Aftenposten): – Det er jo vår egen feil. Tanken var så god, så det er synd. Men vi har jo gjort noe gæernt, det er vi enig om, sier colonialmajoren og øverste leder i Reitangruppen.

Rema 1000-eier Odd Reitan mener tanken bak «bestevenn»-strategien var god, men at det kom feil ut. Foto: TERJE SVAAN

  • Marita E. Valvik
    Marita E. Valvik

Mandag kunne Aftenposten fortelle at de to første månedene av 2017, etter at Rema 1000 i januar lanserte Æ-app og «bestevenn»-strategi, har vært katastrofale for kjeden.

Aldri før har de sett et så stort fall i omsetningen – ned 3,6 prosent målt «organisk» – som de gjorde i løpet av de to første månedene i 2017.

Organisk vekst og fall viser utviklingen mellom sammenlignbare butikker, det vil si at nye eller nedlagte butikker ikke er tatt med i sammenligningen.

Tirsdag la Reitan-familien frem et rekordsterkt årsresultat, som altså er tall fra tiden før alt bråket med Æ-app og «bestevenn»-strategi.

– Tanken var så god

Eierfamiliens overhode, Odd Reitan, innrømmer overfor Aftenposten at de har gjort ett eller annet feil nå i år, når forbrukerne nå straffer dem så hardt:

– Det som skulle være en kjempefin melding om å få flere lokale varer inn i butikk, selv om noen varer da må ut, kom veldig feil ut. Det er jo vår egen feil. Tanken var så god, så det er synd. Men vi har jo gjort noe gærent, det er vi enig om, sier colonialmajoren.

Sønnen Ole Robert, som styrer Rema-kjeden, brukte tirsdag mye krefter på å forklare pressen det Aftenposten omtalte som «katastrofe-måned» for Rema.

– For meg er det to virkeligheter. Det er den virkelige virkeligheten, og så er det den norsk media prøver å beskrive. Og så tenker jeg at jeg må forsøke å forholde meg til den virkelige virkeligheten. Skriv det, sier Reitan til Aftenposten.

– Det ser jo ut som dere kjemper mer enn dere noen gang har gjort før. Hvor viktig er det at dere klarer å gjennomføre det som er blitt kjent som «bestevenn-strategien»?

– Det er helt livsviktig at vi klarer gjennomføre en god sortimentspolitikk, sier Ole Robert Reitan, som ikke vil ta ordet «bestevenn-strategi» i sin munn.

Ole Robert Reitan mener mediene prøver å beskrive en annen virkelighet enn «den virkelige virkeligheten». Foto: TERJE SVAAN

– Fått bedre betingelser i 2017

Han forklarer at de konkurrerer med noen som er dobbelt så store som dem. I tillegg mener han at butikkene er blitt for like. Den nye «sortementspolitikken» skal bidra til at Rema skal klare å skille seg ut fra de andre butikkene.

– Da må vi rydde i hyllene. Kanskje vi får innslag av flere spennende internasjonale varer som ingen andre kjeder har, sier Reitan.

Ole Robert Reitan forsøker å forklare Aftenpostens lesere at de nå kjemper for å kunne konkurrere på like vilkår som hovedkonkurrenten Norgesgruppen, som eier kjedene Meny, Spar, Joker og Kiwi.

– Jeg vet at vi blir forskjellsbehandlet av leverandørene. I 2017 har vi fått bedre betingelser enn vi hadde i 2016. Det vil hjelpe i løpet av året.

Odd (f.v.), Magnus og Ole Robert Reitan styrer familiebedriften fra Trondheim og Oslo. Foto: TERJE SVAAN

Selger flere varer, omsetter mindre

En av grunnene til at omsetningen faller, er at kjeden bytter ut kjente merkevarer med egne merkevarer, såkalte «Private Labels».

– Eksempelvis tok vi i fjor ut en taco-variant og erstattet den med vår egen variant, til en tredjedel av prisen. Nå selger vi dobbelt så mye taco, men fortsatt har vi tapt 30 prosent av omsetningen. Sånn kommer vi til å fortsette å gjøre, forklarer Rema-sjefen.

– Dette vil påvirke markedsandelene fremover. Hvor lenge kan dere stå stille?

– I år har vi planlagt med null prisvekst, og kanskje til og med negativ prisvekst. Og da vil jo omsetningsutviklingen og markedsandelene preges av det, sier han, og legger til at dette vil slå tilbake på ett eller annet tidspunkt:

– Det går litt opp og ned. Det er jeg vant til. Bare vent, sier han.

Pappa Odd Reitan bekrefter også at forventningene er lavere når det gjelder markedsandeler.

– Om vi står litt i ro nå, så vil etterdønningene vise seg i fremtiden. Så lenge jeg ser at vi vokser i volum, er jeg ikke noe nervøs for dette, sier faren, og legger til at han er forberedt på at Kiwi vil ta mer markedsandeler enn Rema den nærmeste tiden.

– Ikke redd for flinke konkurrenter

Sønnen Ole Robert er imidlertid ikke redd for at Kiwi passerer Rema i år.

– Jeg er ikke noe redd for flinke konkurrenter. Vi får bruke tiden på oss selv og sørge for at vi blir bedre, sier han.

– Du har vært helt fraværende den siste tiden, hvorfor det?

-Nei. Jeg har bare ikke giddet å snakke med deg, sier Ole Robert Reitan.

Les mer om

  1. Maten vår
  2. Rema 1000
  3. Odd Reitan
  4. Ole Robert Reitan

Maten vår

  1. ØKONOMI
    Publisert:

    Interessert i billige matvarer? Nå er det trolig for sent.

  2. ØKONOMI
    Publisert:

    Peppes vil ta en bit av Grandiosa

  3. ØKONOMI
    Publisert:

    Konkurransetilsynet skeptisk til priskrig på julematen

  4. ØKONOMI
    Publisert:

    Butikkene har to knep for å få deg til å betale for priskrigen på julemat

  5. ØKONOMI
    Publisert:

    Næringsministeren mener dårlig dagligvarekonkurranse har «store skadevirkninger»

  6. ØKONOMI
    Publisert:

    Rema-kundene har glemt bommertene