Fikk milkshaken tilbake med Faceboook-aksjon

Etter å ha presset Tine intenst på Facebook, e-post og telefon, har René Borgerød fått den klassiske milkshaken tilbake i butikken.

Tanken på Tines milkshake gir René Borgerød gode minner fra barneskolen. – Vi pleide å snike oss bort på butikken og kjøpe milkshake i friminuttene, selv om vi ikke hadde lov, sier han.
  • Øystein Kløvstad Langberg

Til våren kan du igjen drikke Tine-milkshake med smak av banan, jordbær og sjokolade.

– I sommer satt vi og pratet om produkter som ikke lenger finnes og kom på hvor mye vi savnet milkshaken fra Tine. Vi bestemte oss for å finne ut om flere følte det samme, sier René Borgerød (17).

Sammen med kameraten Thomas Husevik opprettet han siden "Vi som ønsker Tine Milkshake tilbake i butikken" på Facebook i august. Responsen var enorm.

– I løpet av de første 13 timene hadde 16 000 trykket "like", sier Borgerød.

Etter at guttene fra Langhus hadde fått over 25 000 "likes" bestemte de seg for å kontakte Tine direkte for sjekke mulighetene for å få milkshaken tilbake.

– Tine var fornøyd med responsen, men sa det kunne være vanskelig å få til fordi de kanskje ikke hadde de rette maskinene. Men de skulle sjekke det ut, sier Borgerød.

Tilbake i mai

Etter hvert dukket det opp flere grupper med samme krav, og totalt har disse rundt 50 000 fans på Facebook.

Husevik og Borgerød hadde hyppig kontakt med Tine, men fikk stort sett samme svar om at det kanskje ville være vanskelig å få til.

– Derfor ble jeg veldig overrasket da Tine ringte og fortalte at milkshaken kommer tilbake. Men det var veldig kult, sier Borgerød.

Tine offentliggjorde nyheten i dag, men milkshaken blir først å finne i butikkene i mai.

– Engasjementet fra disse guttene har vært imponerende. Vi ser ikke dette så ofte, men det er veldig gøy, sier Martina Ohlsson, merkevaresjef i Tine.

Les også

Dette er en seier som smaker

Milkshaken gikk ut av produksjon i 2004 grunnet sviktende salg. Tine har brukt høsten til å sjekke ut mulighetene for igjen å produsere drikken, og i starten av desember ble det klart at det ville la seg gjøre på et meieri i Brumunddal.– Er det ikke en fare for at den faktiske etterspørselen overdrives i Facebook-aksjoner?

– Vi må alltid vurdere dette, men vi mener det finnes et potensial og en reel etterspørsel etter disse drikkene, sier Ohlsson.

HaPå og Bugg tilbake

Tines milkshake er ikke det eneste produktet som igjen har sett dagens lys etter press på sosiale medier. Tidligere i år ble HaPå med ananassmak relansert etter at en gruppe på Facebook kjempet for dette. Da hadde pålegget vært ute av butikkene siden tidlig på 90-tallet.

I 2010 startet Bugg-entusiaster en gruppe på Facebook. Da det var 60 000 medlemmer som ønsket tyggegummien fra 80-tallet tilbake, fikk de viljen sin. Galleberg, som er den norske distributøren, lanserte Bugg med banansmak tidligere i år. Neste år kommer trolig smakene bringebær, jordbær og/eller cola.

– For å nå frem er det viktig å holde aktiviteten oppe på Facebook-siden hele tiden slik at folk er med, sier Borgerød.

Han utelukker ikke at det kan komme nye aksjoner i fremtiden for å få tilbake flere forsvunne produkter fra barndommen.

Hvilket produkt fra barndommen savner du? Si din mening i kommentarfeltet!

Milkshakene er tilbake i butikken rundt 1. mai etter å ha vært borte siden 2004.