Økonomi

Ryanair kan starte på Oslo Lufthavn 1. september

Det irske lavprisselskapet Ryanair kan starte med ruter på Oslo Lufthavn fra 1. setember, hvis selskapet selv ønsker det.

Ryanair har trafikkrettigheter på Gardermoen fra 1.september.
  • Knut-erik Mikalsen
    Knut-erik Mikalsen

Slotkoodinator Fred Andreas Wister i Airport Coordination Norway AS har ansvaret med å fordele trafikkrettigheter på norske flyplasser. Han bekrefter overfor Aftenposten at Ryanair har trafikkrettigheter på hovedflyplassen på Gardermoen fra 1. september.

Dette er rettigheter som Ryanair fikk tildelt fra sommerprogrammets start i slutten av mars i år, men som de valgte å utsette til 1. september - trolig for å se an den endeige skjebnen til forslaget om en ny flypassasjeravgift.

  • LES OGSÅ: Ryanair har stanset billettsalget fra Rygge

Satsing på London

Etter at det nå synes klart at Ryanair trekker sin base ut fra Moss Lufthavn Rygge fra 1. november, er en overflytting av trafikk til Oslo Lufthavn rykket et godt hakk nærmere.

Ryanairs markedssjef for Norden og Baltikum, nordmannen Hans Jøren Elnæs, vil ikke kommentere saken overfor Aftenposten.

Fra før av det er imidlertid kjent at Ryanair har til hensikt å starte med en rute mellom Oslo og Litauens hovedstad Vilnius, og tre daglige rundturer mellom Gardermoen og Stansted-lufthavnen nord for London. Det er disse rutene selskapet har søkt om og fått ja til.

Satser på hovedflyplassene

Det er foreløpig uklart om Ryanair vil ta i bruk sine trafikkrettigheter fra 1. september, eller om selskapet venter med å starte flyvninger til neste års sommerprogram starter i slutten av mars neste år.

At Ryanair har kastet sine øyne på Gardermoen, er ikke overraskende. Selskapet har de siste årene satset stadig mer på hovedlufthavnene rundt om i Europa. Dette fordi man har gjort gigantiske investeringer i nye fly og innsett at det er begrensede vekstmuligheter i de små regionlufthavnene der selskapet til nå har drevet sin virksomhet.

Sist ut var satsingen i København, der selskapet i løpet av bare et års tid har rykket opp som lufthavnens tredje største flyselskap - bare slått av SAS og Norwegian.

Etter å ha vært helt taus etter styremøtet på Rygge, som vedtok avvikling fra 1. november, sendte Ryanair onsdag ut en kort melding om situasjonen.

– Vi har notert oss at Rygge har annonsert at de planlegger å legge ned flyplassen, på bakgrunn av den nye ødeleggende og dårlig planlagte «miljøavgiften» på flyreiser som den norske regjeringen har innført. Vi gjennomfører for øyeblikket en gjennomgang av våre operasjoner i Norge, på bakgrunn av situasjonen for Oslo Rygge og den norske regjeringens beslutning om å innføre den nye skatten, og vil informere om våre planer i løpet av de kommende dager, heter det i meldingen.

LES OGSÅ: Flyreisende kan måtte betale avgiften to ganger

LES OGSÅ: Er dette verdens 10 vakreste fly?

Les mer om

  1. Ryanair
  2. Rygge
  3. Gardermoen
  4. Oslo Lufthavn
  5. Luftfart