Økonomi

Kolonial.no tar inn det Rema kaster ut

Selv om nettbutikken Kolonial.no kjøper sine varer direkte fra Rema og er delvis eid av matgiganten, vil de fortsette å selge varer fra leverandørene Rema kaster ut.

Kolonial.no kjøper sine varer fra Rema 1000, men det betyr ikke at Ajax, Lerum og Vestlandslefse er ute fra nettbutikken.
  • Marita E. Valvik
    Marita E. Valvik

– Det er ingenting i vårt innkjøpssamarbeid med Rema 1000 som hindrer oss i å kjøpe varer direkte fra leverandørene Rema ikke har avtale med. Vi kjøper allerede en stor andel av varene våre utenom Rema, sier kommersiell direktør Tor Erik Aag i Kolonial.no.

Denne uken ble det kjent at Rema kaster ut Tine-drikker, Lerum syltetøy, Vestlandslefsa, Ajax, Palmolive og en rekke drikker fra Coca-Cola. Inn kommer «bestevennene» Ringnes med sine varer og Orkla med merkevarene Blenda, Jif og Nora.

Mens forbrukerne raser mot Rema som kutter ut sine varer, har kundene hos Kolonial.no også undret seg: Vil dette få konsekvenser for vareutvalget hos internettbutikken Kolonial.no?

  • Bakgrunn: Aftenposten avslørte i høst at Rema kaster ut merkevarer. Her forklarer de hvorfor.

Har allerede flere direkteavtaler

Som kjent kjøpte Rema en liten eierpost i nettselskapet høsten 2014. I dag eier Rema 8 prosent av Kolonial.no.

Samtidig har Rema gitt Kolonial.no tilgang til alle sine varer, både de som leveres fra leverandørene og de som er Remas egne merkevarer, eksempelvis kjøtt fra Nordfjord, kylling fra Solvinge eller Remas billigste produkt merket «best pris», som i disse dager endrer navn til «Rema Prima».

Kolonial.no lover at de ikke har låst seg til Remas vareutvalg. Allerede har de flere avtaler direkte med leverandører, og etterhvert som de blir større, har selskapet stadig større muligheter til å forhandle frem avtaler selv.

Aag sier til Aftenposten at selv om Rema har valgt å ta ut enkelte varer, vil de fortsatt ha merkevarene.

Vil åpne for flere lokale leverandører

– I tillegg til å ha alle kjente merkevarer har vi fantastiske lokale leverandører som for eksempel Godt Brød, slakter Strøm-Larsen, Fiskcentralen, Pers Kjøkken, lokale bønder, Oslo Brewing Company og mange flere, sier Aag.

Se her hvordan det gikk da Aftenposten testet mathandel på nett:

Selv om de har Rema som sin hovedgrossist, betyr ikke det at de kun handler hos dem. I tillegg jobber de med nisjeprodukter, slik at de på denne måten kan få andre varer ut til folk.

– Kommer dere til å ha alle Coca-Colas produkter i deres hyller?

– Ja, vi skal ha de produktene våre kunder etterspør, sier Aag.

I dag har de direkte levering av de store produktgruppene, mens de mindre gruppene som Urge og Fanta har gått gjennom Rema. At alt nå leveres direkte fra Coca-Cola, tror han bare er en praktisk utfordring.

– Hvordan vil dette påvirke prisen?

– Vi vil være konkurransedyktige på pris uansett hvem som distribuerer varene, svarer Aag.

Les mer om

  1. Maten vår
  2. Næringsmiddelindustrien
  3. Økonomi
  4. Rema 1000
  5. Dagligvarebransjen