Økonomi

Bryggeri- og Drikkevareforeningen: Har avdekket ulovlig ølsalg i norske butikker

Bryggeri- og Drikkevareforeningen har utført tester som viser at mye butikkøl er for sterkt. Nå mener Coop-kjeden at foreningen bevisst har holdt tilbake opplysninger.

Illustrasjonsbilde. De avbildede produktene er ikke nødvendigvis blant produktene som er testet.
  • Steffen Pedersen Øberg

Foreningen fortalte om funnene på en pressekonferanse i dag. Testen viser at av 138 testede øl fra norske småskalabryggerier er cirka 60 prosent sterkere enn loven tillater.

— Bryggeri- og Drikkevareforeningen har avdekket at betydelige mengder av butikkølet fra norske småskalabryggerier er sterkere enn 4,7 volumprosent alkohol, som loven tillater.

Øl med høyere alkoholinnhold enn 4,75 prosent kan i Norge bare lovlig selges på Vinmonopolet etter en lovendring i 1993.

— Tester av 138 ulike øl viser at ca. 60 prosent er for sterke og noen har et alkoholinnhold på over 7 %, skriver foreningen i en pressemelding.

— Vi har ikke mistanke om at noen bryggerier bevisst har brygget for sterkt øl. Småskalabryggeriene har beregnet alkoholinnholdet matematisk ut fra tradisjonelle modeller som har vært akseptert av toll- og avgiftsmyndighetene. Imidlertid er øl et levende produkt der sukkerinnhold i maltet, gjærtypen, ut- og ettergjæring og flere andre faktorer spiller sammen i bryggeprosessen, sier direktør i Bryggeri- og Drikkevareforeningen, Petter Nome.

Coop: Bryggeriforeningen holder tilbake informasjon

I ti dager har Coop bedt om å få vite hvilke bryggerier som har solgt øl med for høyt alkoholinnhold og hvilke produkter det gjelder. Dette har de ikke fått tilgang til.

— Vi har et ansvar for de produktene vi selger. Siden vi fikk vite om dette 11. september, har vi gjentatte ganger bedt om å få vite hvilke produkter det er snakk om for eventuelt å kunne ta dem ut av hyllene. Blant annet skjedde dette i et møte i Handelens ølsalgsråd den 17. september. Det har vi ikke fått og vi mener derfor bryggeriforeningen ikke bidrar til at vi kan holde oss innenfor loven, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle-Friis i Coop Norge.

Etter det Aftenposten kjenner til var det en varsler i bryggeribransjen som selv hadde testet ølet fra en mikroprodusent og som deretter varslet Bryggeriforeningen. Deretter har bryggeriforeningen selv tatt initiativ til å teste flere av produsentene.

Forbrukerrådet: – Alvorlig

— Dette er alvorlig, uansett om det er gjort ubevisst eller ei, sier fagdirektør Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet.

— Nå er det mange som har kjøpt sterkøl uten å være klar over det. Dette kan blåse liv i diskusjonen rundt Vinmonopolets rolle i Norge, en rolle som ser ut til å fungere utmerket, sier Instefjord.

Norgesgruppen: – Vil stille krav til dokumentasjon fra leverandørene

— Dette er uakseptabelt og veldig overraskende, sier kommunikasjonsdirektør Per Roskifte i Norgesgruppen.

De ble informert om resultatene av undersøkelsen tirsdag formiddag.

— Vi har tatt som en selvfølge at produsentene har hatt kontroll på alkoholprosenten i drikkevarene sine. Nå vil vi stille krav til dokumentasjon fra våre leverandører, sier Roskifte og fortsetter med å si at han er overbevist om at Bryggeriforeningen ønsker å rydde opp i dette.

Også direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Rema 1000, Mette Fossum Beyer, reagerer kraftig og varsler oppvask:

— Vi både forventer og krever at våre leverandører forholder seg til norsk lov og regelverk. Etter denne avdekkingen, vil vi følge opp dette med våre leverandører, og setter i verk tiltak umiddelbart dersom det skulle vise seg at noen av våre leverandører har levert varer som ikke er i henhold til kravene, sier hun.

- Holder oss innenfor grensen

Et av de kjente, men likevel mindre bryggeriene, er Nøgne Ø som selger i underkant av 2 millioner liter øl i året.

— Jeg vil bli meget overrasket hvis jeg finner vårt bryggeri på listen over dem som produserer for sterkt øl, sier daglig leder Tore Nybø til Aftenposten.

Han sier at hans bryggeri er svært nøye med å påse at det ferdige ølet ikke overstiger den styrken som er høyest lovlig å selge i butikk, 4,75 prosent.

— Vi fører en nøye kontroll. Det kan selvsagt skje at flasker, som blir stående lenge usolgt i butikk, kan utvikle et høyere alkoholinnhold enn det som står på etiketten, men dette er absolutt unntak, sier Nybø.

Han sier at det er en utfordring for ethvert bryggeri å holde seg innenfor de grenser myndighetene setter for produksjon og salg av øl når det gjelder styrken, men at det i dag finnes utstyr som gjør denne kontrollen meget effektiv.

Alkovett: – Blir ført bak lyset

Kari Randen i alkovettorganisasjonen AV-OG-TIL reagerer kraftig på dagens avsløringer om at norske alkoholprodusenter har solgt ulovlig øl i norske butikker.

— Mange kan i dag ha god grunn til å føle seg lurt, og forbrukerne er ført bak lyset. Det kan også ha hatt helsemessige konsekvenser. For enkelte som for eksempel går på medisiner eller av andre årsaker må være varsom med alkohol kan det være svært alvorlig dersom det de tror er én alkoholenhet i virkeligheten er det dobbelte, sier hun.

Les også

  1. Disse bildene er ulovlige

  2. Rema 1000 med ulovlig ølreklame på Instagram

  3. Ølsalget på vei opp etter fire års nedtur

  4. Nå kan øl- og vinbransjen fortelle deg hvordan varene smaker

Les mer om

  1. Dagligvarebransjen
  2. Næringsmiddelindustrien