Økonomi

Bjørn Kjos lover å skape tusenvis av jobber i Norge, hvis han får fly over Russland på veien til Asia

Bjørn Kjos lover at han vil skape og sikre mange tusen jobber i hele Norge hvis norske myndigheter forhandler frem rettigheter for Norwegian til å fly over Russland.

Norwegian-gründer Bjørn Kjos har store planer for Asia-satsingen, som han lover vil skaffe Norge tusenvis av nye arbeidsplasser. Problemet er at Norwegian mangler tillatelse til å fly over russisk territorium på veien til Asia.
  • Knut-Erik Mikalsen
    Knut-Erik Mikalsen

I Samferdselsdepartementet loves Norwegian hjelp, men der påpekes det at det kan ta tid å få en avtale med russerne i boks.

Statsminister Erna Solberg sa for få dager siden at norsk næringsliv må skape flere jobber for å hindre økende ledighet og sikre nordmenns velferd i årene fremover.

http://api.schibsted.tech/proxy/content/v3/publication/ap/multimedias/87a7cdaa-8499%E2%80%934901-beb3%E2%80%9374d92393627b

Norwegian-gründer Bjørn Kjos tar utfordringen og lover at han både kan sikre norske jobber og skape mange nye. Men da må ha få hjelp fra regjeringen med å legge til rette for økt flytrafikk mellom Norge og de viktigste markedene i Asia. Det dreier seg i første rekke om Kina, Japan og Korea.

I dag har blant andre SAS tillatelse til å fly over Russland på veien mot Asia. Etter flere år har Norwegian fått åpning for å fly over Russland, men bare for en eneste rute: Oslo – Bangkok.

– Vi kan frakte enorme passasjermengder til Norge dersom Norwegian får anledning til å operere Asia-rutene på samme vilkår som de vi må konkurrere med. Får vi et gjennombrudd her kan jeg love mange nye ruter til Oslo. Hvis politikerne vil, kan vi skaffe massevis av nye jobber, tusenvis, i det norske markedet. Millioner av asiater vil reise til Norge og Europa, sier Kjos til Aftenposten.

  • LES OGSÅ: Norwegian skal doble utenrikstrafikken på fem år

Tvinges til å fly stor omvei

Problemet for Norwegian er kort fortalt dette:

På bakgrunn av en gammel avtale som startet i 1956 mellom de skandinaviske landene og Russland, er det bare SAS av de skandinaviske flyselskapene som har anledning til å fly den korteste veien til Asia over Russland. Dette er den såkalte Sibir-korridoren.

Dagens norske avtale med russerne omfatter ikke Norwegian, og dette tvinger selskapet til å fly sør for Russland for å komme til destinasjonene i Asia.

– For oss innebærer det en omvei som innebærer fem-seks timers ekstra flytid fra for eksempel byer i Kina. Vi har bedt de skandinaviske regjeringene om å forhandle frem overflyvningsrettigheter også for Norwegian, og jeg håper at de setter ressurser på for å få dette til så snart som mulig, sier Kjos.

Kjos har skaffet seg jobb-dokumentasjon

Kjos mener han kan dokumentere at en ny direkterute ikke bare er bra for Norwegian, men har store ringvirkninger for norsk servicenæring.

Konsulentselskapet Menon Economics har utarbeidet en analyse over sysselsettingseffekten som den økte turismen Norwegian har skapt i Norge. Bakgrunnen er de mange nye direkterutene fra USA og Europa til Norge:

Så langt har Norwegians flyvninger av utenlandske turister til Norge skapt en meromsetning for hoteller, opplevelsesbedrifter, transport og dagligvarehandel på 11,8 milliarder kroner, i følge analyseselskapet.

Menon mener at en slik omsetning legger grunnlaget for etableringen av nær 16.000 arbeidsplasser. Dette er imidlertid et konservativt anslag, skriver analyseselskapet og tror at den virkelige effekten kan ligge opp mot 50 prosent over deres egen beregning.

Vil fly turistene rett til Norge

Kjos peker på at Norwegians konkurrenter ikke tilbyr direkteforbindelser fra de viktige markedene i Asia mot Norge. Da må reisende mellomlande og legger igjen penger i andre land enn Norge. Dette gjelder blant annet Midtøsten-selskapene Emirates og Qatar som i dag er blant de flyselskapene som frakter folk fra Asia til Norge.

– Disse selskapene er jo mest interessert i at turistene skal stoppe i deres egne hjemland og bruke sine feriebudsjetter der. Norwegian vil tilby raskere og billigere flyreiser som vi kan overta straks hvis vi fikk fly «kortruten» over Russland. Det vil bety at turistene flyttet sine ferier hit og bruk pengene sine her, sier Kjos.

Han gjør det klart at han har store utvidelsesplaner med Norwegian:

– I løpet av de neste tre årene vil Dreamliner-flåten vår øke fra dagens 12 til 42. Det naturlige er at vi med flere fly i flåten satser på å bygge ut langrutene fra ulike land i Europa og mot USA. Dette arbeidet har vi så vidt har begynt på. Til Asia er det et enormt potensial, og det har vi som ambisjon og få vår del av, sier Kjos.

Nytt møte med russerne tidlig neste år

Avdelingsdirektør Øyvind Ek i Samferdselsdepartementet sier til Aftenposten at Norwegians ønske å om fly over Sirbir blir tatt opp med russiske myndigheter med jevne mellomrom. Dagens avtale er basert på den tidligere sterkt regulerte luftfartsindustrien da SAS og russernes eget selskap, Aeroflot, hadde eksklusive trafikkrettigheter.

– Dessverre har vi ikke fått gjennomslag for at mer enn ett norsk flyselskap, i praksis SAS, kan ha retten til å fly Sibir-korridoren. Russerne er restriktive med å slippe for mange flyselskaper over deres territorium, så dette problemet er ikke isolert til Norge og Norwegian, sier Ek.

Han sier at neste møte med russerne, hvor luftfartsavtalen kan tas opp, vil skje i løpet av første kvartal neste år. Ek vil imidlertid ikke si noe om mulighetene for å få en avtale på plass etter dette møtet.

NHO: - Direktefly har stor sysselsettingseffekt

I NHO Reiseliv bekrefter adm.dir. Kristin Krohn Devold den direkte sysselsettingseffekten nye interkontinentale flyruter har for norsk servicenæring. Spesielt mener hun dette gjelder dette Norwegians ruter som flyr gjestene rett til Norge, og ikke omveier via Stockholm eller København.

– Det er i Asia og Kina de største vekstmarkedene er, og langruter er svært viktig for å gjøre Norge til et realistisk reisemål. Flyselskapet Finnair har betydd enormt mye for Finland, den samme betydningen har det islandske flyselskapet Icelandair hatt for Island. Endelig får også Norge et selskap i tillegg til SAS som flyr gjestene rett til hjemmemarkedet. Veksten i tilreisende fra USA må også klart ses i lys av alle Norwegians direkteruter, sier Krohn Devold.

Hun mener at alle deler av reiselivet tjener på den økte interkontinentale trafikken:

– Kineserne vil se både fjorder og Nord-Norge. I tillegg lander alle på Gardermoen og får med seg noen dager i Oslo og i Vigelandsparken. Både opplevelsesbedrifter, bilutleieselskaper, restauranter, overnattingsbedrifter og butikker får sin del av omsetningen. Mange kommuner er avhengig av denne omsetningen for å opprettholde et godt tilbud til lokalbefolkningen resten av året, så reiseliv er svært viktig for sysselsetting over hele landet, sier NHO Reiseliv-sjefen.

Les mer om

  1. Reiseliv
  2. Bjørn Kjos
  3. Norwegian
  4. Scandinavian Airlines (SAS)
  5. Fly
  6. Turisme
  7. NHO