Økonomi

Vi brukte 49 mrd. kroner på julehandelen

Mange av oss var ute i siste liten da vi skulle handle julegaver i år.

Siste uke før julaften handlet vi for nesten 50 prosent mer enn siste uke før jul i fjor.

  • Frøydis Braathen
    Frøydis Braathen
    Journalist

Siste uke før julaften (uke 51) handlet vi for 16,1 milliarder kroner, viser ferske tall fra Virke. Omsetningen i uke 51 økte med 4,3 prosent fra uken før, viser statistikken.

– Det er en god vekst tatt i betraktning at det var søndagsåpent i uke 50, men butikkstengt 1. juledag, sier Bror W. Stende, bransjedirektør for faghandel i Virke.

– Julehandelen siste uke før jul bærer preg av at det ble handlet inn mye mat og drikke, der veksten var på hele 18,5 prosent, forteller Stende.

Handler i siste liten

Satt opp mot sammenlignbar uke i fjor (uke 52), var veksten på hele 47 prosent.

En forklaring på den kraftige veksten er at vi siste uken før julaften i år hadde to ekstra handledager sammenlignet med fjoråret.

– Vi nordmenn handler inn mye av julegavene i siste liten og dermed får vi en god vekst i handelen de siste dagene før julefeiringen, forklarer Stende.

  • Nordmenn satte pakkerekord før jul: Så mange pakker distribuerte Posten og Bring i desember

50 mrd. kroner før jul

Totalt handlet vi for 49 milliarder kroner i perioden 1.–24. desember.

Det er 9800 kroner pr. innbygger.

I november spådde Virke at julehandelen ville komme opp i 58 milliarder kroner, eller 11.100 kroner pr. innbygger.

Bror Stende sier at Virke ennå ikke har fått tall for uke 52, så hva julehandelen ender på totalt er ikke helt klart.

– Når det er sagt, vet vi at det er en tøff konkurranse der ute og at mange nettbutikker, også utenlandske, får mange julehandelskroner i år, sier Bror Stende.

Virkes tall viser også at vi de siste fire ukene før jul i år (uke 48-51) handlet for fem prosent mer enn de siste fire ukene før julaften i fjor (uke 49-52).

Klær og sportsutstyr

Også i november økte omsetningen i detaljhandelen, med 0,2 prosent sammenlignet med oktober, viser sesongjusterte tall fra SSB.

Butikker med salg av klær og sko, tekstiler, utstyrsvarer og interiør, samt sportsutstyr bidro særlig til økningen i denne perioden. Omsetningen av mat og drikke hadde også en svak vekst.

Nedgang i teknisk utstyr

Salget på bensinstasjoner og salg av IKT-utstyr i spesialforretninger hadde derimot en nedgang fra oktober til november i år.

Virkedagskorrigerte tall viser at omsetningsvolumet til detaljhandelsbedriftene var på samme nivå i perioden september-november 2016 som samme tremånedersperiode i 2015.